Aki azt hiszi, hogy a pedagógusok a beharangozott gigatüntire
koncentrálva töltik a napokat, az téved. Holott nyilvánvaló lenne, hogy ilyen
esetben, az előkészületektől függetlenül, célszerű lenne egy célzott, komoly
programot meghirdető megmozdulás. Mondjuk néhány százezer emberrel. S nem
feladni a magas labdát a hatalomnak.
Különösen akkor, ha tudható: Palkovics László államtitkár
korántsem egy olyan nyeretlen hatalomtechnikus, mint az elődje volt. A labda
érkezett, és le is csapta. Különösen mert ezt a labdát nehezebb lett volna nem
lecsapni. Az ilyen magas labdákat csak az ellenzék
nem csapta le a választások előtt. S azóta sem sokszor. Az az államtitkár
azonban, aki már magáénak tudhatja a Corvinus-trófeát, és az oktatás-kerekasztalos
húzást, simán vette azt, hogy egy tanerő szerint baromi jó ötlet nem beírni az érdemjegyeket
az iskolába. Szalayné Tahy Zsuzsa volt az a budapesti Szent István Gimnáziumból,
aki a jegyek beírásának megtagadásával gondolta tiltakozni az oktatás jelen
állapota ellen. Ami különben tényleg sikerrel idéz egy szellemi siralomvölgyet.
De ez ellen ilyen módon tiltakozni elég átgondolatlan megoldásnak tűnik.
Ha sokat nem változott ugyanis a tanárokkal szembeni
elvárás, akkor a tanulók minősítése tanári feladat. Túl sokat nem változhatott
a felállás az utóbbi napokban, mert Palkovics pont erre hivatkozott az akció
kapcsán. Olyanokat is emlegetve, hogy ez sima fegyelmi kérdés, a munkaköri
elvárások megsértése. Jogilag tehát, akár igaza is lehet az államtitkárnak. Ezt
alkalmasint majd jól megvizsgálják azok, akik jobban otthon vannak a
munkajogban. Valójában ennek az akciónak a politikai és oktatási vonatkozása
lehet érdekesebb. Politikailag a DK
rámozdult az ügyre, de valamit rémesen félre érthettek. Az oktatás színvonalának
emelése mellett kiállni, és nem értékelni a diák munkáját az két külön dolog. Már
akkor, ha az egész megmozdulás valóban a gyermekek érdekében történik. Mely
esetben az az érzésem, a DK valamit nagyon benézett.
A tanulmányok során ugyanis az egyetlen értelmezhető,
másokkal összevethető értékmérője a diák tevékenységének a tevékenység, a
tanulás értékelése. Ha jegyekkel elvárt, akkor jegyekkel. Egy órára való komoly
felkészülés munkájának értékét a „Pityuka,
ügyi vagy” alig, a beírt dicséret, vagy jeles inkább jelzi. Az előbbi buksi-simogatás
inkább akkor célszerű eszköz, ha Pityuka valamit nagyon elszúrt, de mégis meg
kell tartani valami kapcsolatát a tanulmányokkal. A visszajelzés, és ismét
kiemelném, a másokkal való összehasonlításra alkalmas, a szülőket is
tájékoztató visszajelzés hiánya alapvetően demotivál. Mert mi a fenének törje
magát valaki, ha a tanárnő azt nem minősíti. Legfeljebb a maga kis
zsebnoteszába vezeti. Ami különben, diákéveimre visszaemlékezve, legalább
annyira demotiváló. Márpedig, tanárismerősökkel beszélgetve, gyakran felmerülő
probléma, hogy a diákság „önerőből” is alulmotivált. Ezt egy tanári akcióval
elősegíteni feleslegesnek tűnik. Akármilyen hangzatos politikai szózattal is
öntik nyakon ezt a törekvést.
Ugyanakkor hosszú távon ez aligha szolgálná a diák
érdekét. Szélsőséges határidőig tartva egy ilyen mozgalmi „felajánlást”, az esetleg
olyan szintű értékelés-hiányt okozhat, ami szükségszerűen vezet a tanulmányi
időszak el nem ismeréséhez. Ez, egy esetleges pótvizsga, ismételt felelések és
dolgozatok sora, a vele járó stressz, és társai aligha szolgálják a diák
érdekét. A nem-osztályozó tiltakozás tehát kicsit nehezen tűnik úgy
értelmezhető akciónak, hogy csak a gyermekek érdekét szolgálja. Sokkal inkább tűnik szimpla hülyeségnek, mint előremutató sztrájknak. A gyermek
érdekét a politikai üzenet alá rendelő mozgalmárság természetesen ettől még
elképzelhető. De ebben az esetben tényleg tessék messzire elvonulni a
katedrától, és tisztességgel elmenni politikusnak. Nem azért, mert egy jövő-menő
államtitkár ezt üzeni, hanem azért, mert alkalmatlannak tetszik lenni a
pedagógus-pályára. Mely pálya-alkalmasság vizsgálatának kérése talán nem is
teljesen véletlenül hiányzik a tanártüntetések tárgysorozatainak pontjaiból.
Úgy mellesleg: ha már úgy döntött a kedves tanerő, hogy ezt tekinti sztrájknak, akkor tekintse. Akkor ne kezdjen magyarázkodásba, hogy tulajdonképpen mit igen, és mit nem. Meg azt, hogy a „vagy” szócskát miként kell, informatikailag, érteni. Sem a médiában, sem a Facebook-on. Kifejtve, hogy tulajdonképpen mindenki helikopter, aki nem úgy érti az egészet, ahogy a tanárnő érti. Holott ő igen erősen koncentrált, és még le is írt valamit.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése