Az informatika egyre fontosabb a mindennapi életben. Aki
nem hiszi járjon utána. De ezt ne feltétlenül egy informatikai eszköz
tárolókapacitásának megreklamálásával tegye. Mert esetleg azt fogja
tapasztalni, hogy a reklamációt kivizsgáló szakszerviz olyan szakvéleményt ad
írásban, amitől egy átlagos informatikatanár kisebb sokkot kaphat.
S ebből a szempontból egy pillanatra el is tekinthetünk
attól, hogy egy névlegesen 32 GB-osnak árult, de laptop Windows-a által látszólag
annál mintegy tíz százaléknál kisebb valós tárolókapacitásúra értékelt eszköz
esetében a különbség mennyire indokolt vagy mennyire nem indokolt. Vásárlói
szempontból aligha indokolt. Ha ugyanis valaki egy adott tárolókapacitást
igényelve költ pénzt egy eszközre, akkor azért teszi, mert annyira van
szüksége. Ha kevesebb is elég, vesz kisebbet. Ez a pult vásárklói oldalán ilyen
egyszerű. Megveszi, bedugja, megnézi. Ha kevesebbet lát, reklamál. A szakszerviz
kivizsgálja, és ha marketingileg nem a falvédőn császkál, akkor nem hajtja el a
kedves ügyfelet. Pláne nem egy szakmailag enyhén szólva is necces szöveggel.
Abban a hiszemben, hogy a „bájt” szó megpillantásától az ügyfél szent áhítatba
zuhan a SZERVIZ Nagysága előtt, és gondolkodni is elfelejt.
Mert az említett, írásban kapott szakvélemény azt írja,
hogy bár az informatikában, hagyományosan, a 2 hatványaival szoktak számolni, ez a flash alapú
tárolókra, ahova a pendrive is tartozik, üzletileg nem igaz. Ha kétségünk lenne, ezt le is írják. Mármint azt, hogy ez az
egyszerűség kedvéért van így. Kérdés, hogy ezt a biteknek is elmesélték-e?
Kétlem. Az „egyszerűsítés” eredménye 1 GB esetén, egy kollega által javasolt,
és bárki által, a neten elérhető
oldal szerint egy mintegy hét (kb. 7,4) százalékos eltérés. A szakvéleményben közölt 1.000.000.000
bájt (byte) helyett
ugyanis a maga informatikai valójában 1.073.741.824 bájt lenne az a bizonyos 1 GB. Az eltérés pedig
annál nagyobb minél nagyobb tárolókapacitásokról beszélünk. Elsőre az egyik oldalon
tehát van egy saccperkb megközelítés, ami egy szerviz, kicsit kioktató „szakvéleményében”
kicsit furcsa. Alkalmasint félig bár, de nekik is igazuk lehet. A konzumer-szemlélet ugyanis már korábban győzött az informatikában. Bevezetve a tízes számrendszert ott, ahol szakmailag ez korántsem indokolt.
Ami már csak azért is furcsa, mert az informatika-oktatás
első óráin elmesélik az informatika kettes számrendszeren való alapulását. Ami
egy informatikavizsgán elvárt alapismeret, és nem indokol sem hibát, sem
hibátlanságot. Egyszerű matek. Akármilyen számrendszerben. Amivel kapcsolatban örülnénk, ha az említett
papírt leíró tudásszintjére lennénk kíváncsiak. Amely komolyságát a kedves
vásárló suli-kioktatását követő passzus sem emeli. Amelyből
megtudhatjuk, hogy a kilobájt (KB) az olyan valami, ami részben 28 bájt,
részben 1024 bájt. Mely tudományosan filozofikus megközelítéshez csak
gratulálhatunk a szakiknak. Annyira, hogy rögtön olyasmit kezdhet fontolgatni
az ember: fizetést is ilyen leegyszerűsítések mentén kellene osztani arrafele.
Esetleg végkielégítést. Mert az csekély diszlexiával is megállapítható, hogy
valami vagy 28, vagy 1024. S a kettő, csak úgy nem egyenlő. Úgy általában.
Ezen az sem segít, ha kisegítő, a szövegből különben nem
következő, de végtelen empátiával élő feltételezésekkel élünk. Feltesszük, például, null-hipotézisként,
hogy az informatikai szakszervizben nem ismerik a kitevő írásának módját. Ez
ugyan a szövegszerkesztés tárgykörében szinte biztos bukás egy vizsgán, de ezt
most felejtsük el. Azt is, hogy még a „2^8”-on felírási módját sem ismerik a
hatványoknak. Elvégre ők leveleznek, kioktatnak. Mindenféle, csip-csup
apróságot nem ismerhetnek. Így aztán azt sem, hogy még ettől is tuti a karó egy
vizsgán. A 2^8 bájt ugyanis mindössze 256 bájtnyi információt takar. Az 1
kilobájtnak (helyesen rövidítve: kB) informatikailag valóban megfelelő 1024 bájt 2^10 lenne. Suta-szerviz
írásmódban: 210. Az empatikus null-hipotézis tehát ebben az esetben (is) bukik.
Ciki. Ezt írásban adni szakvéleményként.
Ja, és természetesen van „másrészt” is az indoklásban. Ez
elsőre már nem is látszik akkora marhaságnak. Legfeljebb a használat közbeni
változásra való hivatkozás egy vadonatúj eszköznél. A fájlrendszerekkel
kapcsolatos, szintén alapszintű informatika-tanfolyamon hallottak felidézése
ebben az esetben már sikeresebb a szakvéleményt alkotóknál. Egy adott
reklamáció kapcsán persze sokkal többet segítene, és az érvet is hitelesebbé
tenné egy más jellegű információ. Például:
„Tesztelésünk
alapján Ön <ezt a fájlrendszert> állította be a formázáskor. Ez
vizsgálatunk alapján <ekkora> tárolási veszteséget jelent. Javasoljuk
<ezt a másik> fájlrendszert. Kollegánk, amennyiben szükséges,
rendelkezésre áll, hogy ezt alkalmazza az Ön kérésére.”
(A kacsacsőrök közti szöveget lecserélve az aktuálisan érvényesre.)
(A kacsacsőrök közti szöveget lecserélve az aktuálisan érvényesre.)
Alighanem mindenki egy kicsit elégedettebb lenne.
Különösen, ha ez szerepelne a levél elején egy lerázóan kioktató passzus
helyett. Amire túl nagy szükség nincs is. Ha valaki tanult informatikát, az tudja.
Bevallani azt, hogy a szervizesek sem tanulták meg túl fényesen, azt meg minek.
Ráadásul még abban sem bízhatnak, hogy a kedves Ügyfél nem tanult
informatikát. A „minden-helyett futballt
tanítunk” programját még csak most hirdették meg. Ott a szervizben még
várniuk kell egy kicsit ennek hatására. Miközben készséggel elfogadom: kirívó példa történt a jelen esetben. Vagy
annyiban, hogy nekünk sikerült belefutni egy kirívóan alulképzett levelezőbe.
Vagy annyiban, hogy a szakképzett ügyfélelhárító belefutott valakibe, aki még
tanult informatikát.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése