A Magyar Köztársaság első, és ezidág legnépszerűbb
elnökét eltemették. A temetés előtt nagy volt a felindulás, fölbuzdulás, hogy
ki menjen, ki ne menjen, ki mehet, ki nem mehet, ki beszélhet, és ki
hallgasson. Nem értettem. Illetve igen. De jobb lenne nem érteni. Vártam tehát
egy napot. Elvégre a temetés előtt, alatt, és közvetlen utána tülekedtek
elegen.
Megmondták, hogy ki ne menjen, ki beszéljen, mit mondjon,
és különben is. S aztán feltűnt egy cím ott, ahol sokszor az általam vetett
betűk is közkézre kerülnek: „Nem
lehetne, hogy Göncz Árpád temetése kizárólag Göncz Árpádról szóljon?” S
bár az írás szerzőjének (H. A.) stílusától már többször kaptam sikító-frászt,
most, talán kivételesen maximálisan egyet tudok érteni ezzel a címválasztással.
Alapvetően van ugyanis abban valami szomorúan röhejes, amikor úgy kezdenek
marakodni egy még szinte ki sem hűlt test felett, ahogy talán hordában élő őseink
marakodtak a leterített társ felett. Lándzsán, nőn, bármint, ami érték lehet. Aminek
felmutatásával bebizonyítható, hogy ott voltak, látták, visítottak az ő
emlékezetére. Annyira, hogy fél fülük bánta a marakodást. Aztán rájöttem, hogy
valójában olyan helyzet alakult ki, amiből talán nem lehet jól kijönni. Amiből
legfeljebb akkor lehetett volna jól kijönni, ha Göncz Árpád, megsejtve a
lehulló lepel suhanását, elbujdokol. Egy senki által nem látott, nem ismert
helyre. Követve azt a szokást, amikor a törzs Vénei elmentek az erdőbe,
felmentek a hegyre „beszélgetni a szellemekkel”. Elvéve a lehetőséget
mindenkitől arra, hogy politikai bunkósbotként használják a halálát, a
temetést. Göncz Árpád esetében is.
Szinte folyamatosan azt hangoztatva, hogy kinek mit
üzent, ki szerint mit szeretett volna, és ki szerint kit nem szeretett, vagy
szeretett. Elfeledkezve arról, hogy egy halott elsősorban halott. Megfosztva a
reakcióktól. Attól a lehetőségtől is, hogy egy pályatárs szavaival éljen: „Gondolta
a fene!”. Nem. Valójában nem tudjuk, mit szólt volna, mit gondolt volna a
halott arról a cirkuszról, ami a temetése kapcsán kezdett kirajzolódni. S
aminek nem kis része van abban, hogy magam nem vettem részt a temetésen. Nem
hiszek abban, hogy a jelenlét legitimál bármit, és a jelenlét hiánya kirekeszt
bárkit. Nem hiszem, hogy az ott, nagy plénum előtt letett virágok mindegyike a
tisztelet jele, és egyik mögött sem volt ott a szándék: megmutatkozni a „többieknek”.
Hadd lássa az a sok ember, a fényképezőgépek, a kamerák: ott volt X. és Y. Ám
miközben nyilván sokan voltak ott, és sokan jelen is voltak, szinte biztos
vagyok abban is: sokan a valóban tisztelők közül nem voltak ott.
Tisztelet! Azt hiszem Göncz Árpád nem várt el
tiszteletet. Mert akkor aligha tisztelték volna. A tiszteletet, a szeretetet
nem lehet elvárni, kizsarolni. Az álságos jeleit igen. Lehet szociológiai
nyomásgyakorlással, fegyverrel, nagyon is világi zsarolással elérni a tapsot, a
mosolyszerű arcizomgörcsöt, énekkart, és bérflótásokat. De a tisztelet az
valami más. Aligha a külsőségek. Sokkal inkább az, amit olyasmi jelez: Göncz Árpád
pártállástól, alapszemélyiségtől, értékválasztástól függetlenül volt sokak
szemében a magyarok köztársasági elnöke. A máig legnépszerűbb köztársasági
elnöke a ma már nevében sem köztársaság országnak. S nem azért, mert pénzt osztogatott,
nem azért, mert egy párt katonájaként került a székbe, nem azért, mert egy párt
bármikor lobogtathatta volna az általa évtizedekkel korábban talán aláírt
jelentéseket, és azért sem, mert megválasztásakor sikerült addig szavaztatni és
savaztatni a vakondokokat, amíg belevakultak. A tisztelet valami olyan, amitől
kicsorbulnak azok a kísérletek, amely például egy holtában elkövetett
karaktergyilkossági kísérlet is volt. Amelytől különben az is indifferenssé
válik, hogy az SZDSZ tagja volt. Abban a korszakában az említett pártnak, ami
kicsit másról szólt, mint ahova jutott. A párt.
Göncz Árpádot eltemették. Több ezren ott voltak. Több
millióan pedig nem voltak ott. Személy szerint jobban érdekelnek az utóbbi
milliók. Őket nem mutatja a kamera, nem szerepelnek a „nagyokkal” egy
fényképen. „Csak” élnek. Talán emlékeznek is. Talán arra is emlékeznek, hogy a
tisztelet nem hangzavar és vakuvillanások kérdése. Talán arra is emlékezve, egy
tanár, egy ember emlékének legnagyobb tisztelete, ha békén hagyják. Nem
elfelejtik, hanem békén hagyják. Nyugodni. Talán Göncz Árpád esetében sikerül.
Talán sikerül nem zarándokhelyül válnia holtában. Az éltében őt elfeledőknek.
Mert a tisztelet valami olyasmi, amitől az emlékezés
folyamatos. Ahogy egy jó tanár az életen, a személyiségen hagy nyomot és nem az
ellenőrzőben vagy a korbáccsal megvert háton. Talán nagyobb, és valósabb
tisztelet örömmel levenni a polcról, évek, évtizedek múltán a „Gyűrűk urát”,
egy kényelmes fotelbe telepedve, mint az év egy adott napján eljátszani egy
politikai monodrámát a köz-szemek előtt.
Andrew_s
Ezért nem mentem el én sem.
VálaszTörlés