A munkaalapú társadalom víziója újra és újra felbukkanó
kommunikációs fordulat a miniszterelnök nyilatkozataiban. Legutóbb október
közepén, Orbán Viktor kongresszusi beszéde kapcsán volt téma, és visszaköszönt
Matolcsy György jövőképe
kapcsán is. Most egy pillanatra feledkezzünk meg arról, hogy hazánkban minden
jel szerint, még a workfare is lehet unortodox, s
arról is, hogy Hoffmann Rózsa apokaliptikus
oktatáspolitikája szilánkokra hasogatja magát az oktatást, és benne a szakoktatást, a
felsőfokú szakképzést
is. Ellenben ne feledkezzünk meg arról, hogy az oktatásnak, valamint az oktatáshoz,
az oktatási intézményekhez, a neveléshez kapcsolódó tudománynak azért mégis
csak van némi köze ahhoz, hogy a jövő hétköznapjainak emberei megállják a
helyüket a munka világában.
Ez lehet, hogy újdonság lenne az oktatáspolitika
irányítójának, aki csak azt tudja, hogy miként lehet behódoló pózt felvenni a
költségvetési megszorításokat bejelentő hatalommal szemben. Azonban kevésbé
újdonság a különböző iskolákban dolgozók számára, akik ott ülnek a költségvetés
és az elvárások malomkövei között. Így érthető az, hogy az iskolai munkához
kapcsolódó tudományos munkák seregszemléje, az Országos Neveléstudományi
Konferencia (ONK), évről évre számot tarthat a témával közelebbről
foglalkozók érdeklődésére. Az idei, XII.
konferenciát, részben talán a kormányzati kommunikációra is reflektálva, „A
munka és nevelés világa a tudományban” címen rendezték meg a Budapesti Műszaki
és Gazdaságtudományi Egyetemen. A konferencia programja is azt mutatja, hogy
számos tudományos műhelyből érkezett előadók adtak számot az utóbbi idők
munkáiról. Nem egy esetben azt is sugallva, hogy maga a neveléstudomány
egészére igaz az, ami az egyik szekcióban megfogalmazódott a mindennapokra. Az,
hogy tulajdonképpen a paradoxonok világa.
Ennek megítélése nyilvánvalóan lehet egyéni vélemény
kérdése. Az azonban biztos, hogy akár a nemek (gender), vagy akár a tanár
szerepét tekintve az oktatásban, eltérő vélemények alakulhatnak ki. Nem függetlenül
nyilvánvalóan a környezettől. Azon társadalmi környezettől, melyben egy iskola,
és benne a gyermek „működik”. S persze nem függetlenül a diák egyéni
képességeitől, és készségeitől, mivel azok nem esztergapadon alakulnak olyanná,
amilyennek megismerjük. Így érthető, hogy a konferencia előadásai között, a
teljesség igénye nélkül, hallhattunk az informális tanulással foglalkozót éppen
úgy, ahogy a megváltozott képességű diákok tanításának problémáit feltárót.
Ahogy hallhattunk nevelésetikáról, az internetes játékok hatásáról, a
szövegértésről, és a Waldorf-módszer atyjáról, az iskolai konfliktusokról, vagy
a már említett nemiségi hatásokról. Végső soron tényleg szinte minden metszetét
felvillantva a munkaerő-piac bemeneti oldalán működő iskola-világnak. Az pedig
talán külső, és közös szorítások hatásának is köszönhető, hogy a korábbi
konferencián tapasztalható megosztottság mintha kevésbé élesen érvényesült
volna. Pontosabban, az egyes tudományos iskolák, kutatói körök továbbra is
elkülönültek, de mintha megindult volna valami közeledési, a kötelező
érdek-udvariasságon átlépő, folyamat. Mert nekünk az akadémiai világban is
Mohács kell talán. Ha ennek, és a hasonló konferenciáknak semmi más hatása nem
lesz, mint a tudományos közvéleményben, közéletben megszüntetni a nem egy
esetben kontraszelektálódásra emlékeztető elhatárolódásokat, már nagy eredményt
könyvelhetnek el a jövőnk érdekében.
Az előadásokra visszatérve, természetesen szintén egyéni érdeklődés
kérdése az, hogy ki melyik szekció előadásai iránt viseltet nagyobb
érdeklődéssel. A konferencia anyagai közötti konferenciakötetben a többit is
elolvashatja. Igaz, ehhez részt kell venni, mivel a korábbi évek gyakorlatával
ellentétben a konferenciakötet nem került ki az internetre. Tekintettel azonban
arra, hogy a konferenciák jellemzői közé tartozik, hogy sokszor évek múltán is
érdekessé válhat egy-egy előadás témája, vagy az előadás adatai, remélhetőleg
előbb-utóbb elektronikusan is rendelkezésre fog állni a teljes anyag. Akkor
talán abban is bízhatunk majd, hogy talán azok is elolvassák, akiknek az
oktatáspolitika közelében van a munkaszékük. Mert nem csak a konferencia anyaga
lehet érdekes évek múltán. Az szinte triviális, hogy az iskolákban végzett
munka hatásai évtizedes, nem egy esetben nemzedékekre kiterjedő hatással
bírnak. S csak remélni lehet azt is, hogy az esetleges kritikai lehetőségre a
politika reakciója nem a hasonló rendezvények, néhány iskolához hasonló,
ellehetetlenítése lesz.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése