Forrás: www.fanpop.com |
A mese a gyermeki élet fontos tényezője, de a felnőttek
számára sem képvisel idegen világot. A különbség inkább csak az, hogy a
felnőttek többnyire önkiszolgálóak, és egy, már kialakult, saját ízlésvilág
mentén válogatnak. Bár, ha a például a filmek, színdarabok világára gondolunk,
akkor még ebben az önkiszolgálásban sem lehetünk teljesen biztosak. Kicsit azt
képviselik, mintha a felnőtt is magában hordozná a mesehallgató gyermeket. Azt,
akinek felolvasták, megmutatták, elmesélték a nagybetűs Mesét. Azt a mesét,
aminek, mint arra számosan rámutattak már a gyermeklélektannal foglalkozó
közül, egyszerre van szórakoztató és kapcsolattartó szerepe is. De van még
valami. Valami, ami kicsit túlmutat ezen, és egyfajta értékkészletet ad tovább
a generációk között.
Ahogy annak idején talán a tűz körül kuporgó törzs tagjai
között egyfajta értékközvetítők lehettek a szájról szájra terjedő, és
nemzedékek láncolatát összekötő történetek. Mert az, aki valaha mesélt egy
gyermeknek, szinte biztosan érezte, ahogy az egyes történeti szálak óhatatlanul
képviselik a pozitív, illetve a negatív értékeket. Szélsőséges példája ennek,
ahogy sok mese alapján szinte megesküdhetnénk rá, hogy a legkisebb királylány
egyfajta univerzális értékmérő. Olyan érték, ami önmagában méltó a
megszerzésre. Akkor is, ha maga az olyan próbák forrása, amin felnőttként
elgondolkozva annak megalázó, embertelen, vagy egész egyszerűen irreális
voltán, aligha szeretnénk belefogni. A mese ugyanakkor elemelkedik ettől, és
sajátos módon olyan absztrakcióhoz vezet, hogy a királylány megszerzendő
kezének értéke felülír mindent, ami az ahhoz vezető úton vár a próbák
teljesítésén fáradozó szemében. Minden kellemetlent, minden varázslatost, és
mindent, amit a racionalitás elutasít. Ugyanakkor az is biztos, hogy mindez egy
később, immár felnőttként nagyra értékelt etikai normává transzformálódik.
Tulajdonképpen az ilyen jellegű mesefordulatokban tetten érhető az, amit nagyon
leegyszerűsítve áldozatvállalásnak nevezhetnénk. Annak az előkészítése a
gyermeki gondolkodásban, hogy igenis vannak olyan értékek, amikért felnőttként
is tűzbe megyünk. Ha az immár nem is a legkisebb királylány. Hacsak nem a család
királylánya, vagy királyfia, amennyiben a gyermekek bizony szinte abszolút
értékként szerepelnek sokak számára. S inkább azt tekintik erkölcsileg,
etikailag kirívónak, valamilyen szinten embertelennek, ha kiesnek ebből az
értékpozícióból.
The Addams family Forrás: panelsonpages |
Az persze egy megint más kérdés lehet, hogy a mesék negatív
hőseivel szemben szinte minden megengedett. S csak reménykedhetünk benne, hogy
az ezt hallgató gyermek, a valóság és a mese kettős világában megtanulja
elkülöníteni a két világot. Mert azért érdemes megtanítani azt is a gyermeknek,
hogy a mese erkölcsisége nem teljes mértékben csereszabatos a hétköznapi
világéval. Még akkor sem, ha nem egy esetben a történelem erre sokszor rácáfolni
látszott. Akkor, amikor a vélt vagy valós ellenségek megsemmisítésén fáradoztak
eleink. De ettől függetlenül, sokszor tapasztalhatjuk, hogy a mesék hőseivel
való azonosulás segít az olyan emberi értékek kialakulásában, mint például az
empátia. Éppen a már említett kettős világban való eligazodás támogathatja az
érő szellemet azon az úton, hogy a másik ember „világát” is létezőnek fogadja
el. A maga értékeivel, nézeteivel, és „koordinátáival”. Ezek azonban már olyan
komplex értelmezési tartományai a meséknek, amihez bizony szükséges a mesélő
által biztosított, és az ő személyes kommunikációjában megnyilvánuló „használati
utasítás”. Amiért pedig többször kiemeltem a mesélőt, az nem véletlen.
Annak hiányán, pontosabban a személyes kommunikációjának
hiányán érhető tetten az, amit a digitális gyermekmegőrzők kártételeként
szoktak emlegetni. Holott sokszor nem az a televíziós mesenézésben a legnagyobb
probléma, hogy egyfajta konzervet ad, vagy félelmetes. Ha szellemi vagy
vizuális konzervet keresünk, akkor a képeskönyv, vagy akár a mesekönyv is
tekinthető annak. S félelmetességben sem feltétlenül maradnak le meséink, vagy
történelmi történeteink a filmekben láthatótól, vagy az interneten
olvashatótól. A probléma a másodlagos kommunikáció, az értelmezés hiánya. A
filmekben feltrancsírozott rajzfilm-szereplő esetén nem igazán fog senki
odaszólni, hogy „ugye, te ezt nem csinálnád?”. A film megy tovább, és minden, a
gyermek számára elfogadott személytől érkező, etikai normaközlés nélkül fogják
feltrancsírozni a következőt is. Akár nem kevésbé irreális keretek között, mint
a mesekönyvekben. S még a jobbik eset, ha egészen irreális körülmények között.
Mert akkor legalább arra van esély, a felnőtt kontroll-kommunikáció hiányában,
hogy a hétköznapokban való visszaigazolódás hiánya legalább a kettős
világ-mércét képes lehet megtanítani a gyermeknek.
Az elmondottakból az is következik természetesen, hogy a
filmek, még a legostobábbnak tűnő filmek sem önmagukban károsak. Az teszi
károssá, ha a gyermekkel foglalkozó sajnálja az időt arra, hogy odaüljön, és a
közös program örömét is odaadja a távirányító mellé. No meg persze ennek
következtében a közös megbeszélés lehetősége előtt is elvágja az utat. Mert
neki magának fogalma sincs arról, amit a gyermek látott. Az a probléma, ami a
gyermeknek a látottak alapján felmerül, számára nem probléma. Ellenben roppant
idegesítőnek élheti meg a kétségtelenül előforduló irracionális történések
elmesélését. Így nem csak, hogy nem segít egyfajta etikailag, emberileg emészthető
keretbe helyezni a látottakat, hanem még el is idegenedik a gyermektől. Óhatatlanul
egy olyan, akár önerősítővé váló spirál beindulása előtt is megnyitva a kapukat,
mely végletes károkat okoz a gyermek érzelmi fejlődésében. Például, mert olyan
pozitív megerősítést ad, amely a „hagyjál békén” mentén jutalmaz. Bezárva a
gyermeket egy olyan világba, amiből kitörni önerőből szinte csak véletlenül
sikerül, és akkor is gyakran agresszív utakon törve át a falakat. S alighanem
ez az, amiért sokan a filmeket teszik felelőssé a gyermekek elidegenedett
erőszakosságáért. Holott azok is csak éppen olyan „képeskönyvek”, melyekből nyomtatott
formában mesélni szoktunk. Nem a film tehet arról, ha az a gyermekkel
közösséget nem vállaló, azt ignoráló felnőtt beszélő képeskönyvként és
gyermekpásztorként használja.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése