A XI. Országos
Neveléstudományi Konferencia Budapesten került megrendezésre az ELTE Bárczi
Gusztáv Gyógypedagógiai Karának épületében. A megnyitóról az első nap
tapasztalatairól esett szó másutt, és
ahhoz a maga nemében itt sem sokat tudnék. A „Közoktatás, pedagógusképzés,
neveléstudomány - a múlt értékei és a jövő kihívásai.”, mint munkacím megállja
helyét. A munkacím mögött pedig igen sok minden van. Sokszor akár azon is
elgondolkozva, hogy végül is mennyire érték a múlt, és mennyire érték a jövő.
Mert a
konferenciától is eltekintve a nevelés alanyai és tárgyai a jövő nemzedék
emberei, a ma gyermekei. Sokszor inkább ez az, ami elgondolkodtató lehet egy
tudományos konferencia kapcsán. Különösen egy, a nevelésről, a pedagógiáról
szóló konferencia kapcsán. Nem cáfolva azt, amiről korábban megemlékeztem,
hiszen a technikai lehetőségek, a szervezési lépések olyan külső körülmények,
melyek a technikai hátterét adják egy konferenciának. A nagy kérdés sokszor nem
ez, hanem a tartalom. Vagy az, ami a látszólagos tartalom mögött van. Mint a
rejtett tanterv az iskolai oktatás során. Az a mögöttes eszmerendszer, amelyet
akarva, vagy inkább akaratlanul is átadunk.
A konferenciák is
ilyenek, mivel alapvetően azért szerveződik egy tudományos konferencia, hogy
ott a napi aktualitások fényében ki-ki megmérje, megméresse életének ezt
megelőző hosszabb-rövidebb szakaszában követett tudományos tetteit. Közben
óhatatlanul benyomásokat gyűjt, és ötletek cserélnek gazdát. Végső soron
egyfajta kutatói szocializáció is zajlik egy-egy ilyen rendezvényen. Ezért is
lehet lényeges, hogy a kezdők mielőbb megtapasztalhassák a mélyebb vizeket, és
az is, hogy az úszómesterek kellő tapintattal, és türelemmel nyesegessék a
szárnyakat. Így óhatatlanul a kölcsönös nevelésről is szól, szólhat egy
konferencia. S nincs ez másként akkor sem, ha a konferencia témája maga a
nevelés tudománya. Így óhatatlanul a nevelődésről is szólva.
Különösen azért is,
mert az előadók nem egy esetben szintén diákok. Doktori iskolák hallgatói, akik
számára fontos lehet a más intézményben dolgozókkal való találkozás.
Nyilvánvalóan fontos lesz ez a későbbiekben is, de a kezdeteknél kiemeltebb a
jelentősége, hogy ne a belterjesség, a kizárólag egymás előtti megméretés
legyen a mozgási terep. Elvégre ismert kollegák közt könnyebb bátornak lenni,
és a kudarc sem akkora, mint mások, a költségvetési támogatások oltárai előtt
konkurensként megjelenő pályatársak előtt produkálva az eredményeket. Joggal
mondhatja bárki, hogy mindennek semmi köze a neveléstudományhoz, és bármely
tudományos konferencia esetében igaz. S a felvetés jogos. Azonban amiért pont
ennek a konferenciának a kapcsán gondoltam leírni, az az, amit az előbb
említettem. Egy olyan konferencián, az idei neveléstudományi konferencián is
bőven volt példa található a kollegák egymásnak mesélésére, ahol elvileg, a
konferencia nevéből következően, a nevelődés is lehetett volna a fő szempont.
Így végső soron még a következő tudósgenerációval szemben is lehetett talán
adóssága az előadások sorának.
De néhány beszélgetést
végighallgatva, és néhány előadás közönségébe beülve sokszor az az érzése
támadhatott a hallgatónak, hogy a tudományos műhelyek belvilágából hiányzik
valami. Valami, ami a nevelés tudománya szempontjából elengedhetetlen.
Hiányzanak a gyermekek, és hiányzanak az emberek. Nem abban az értelemben, hogy
az adatok ne róluk szóljanak valamilyen formában. Mert nyilvánvaló, hogy a
kérdőívek kitöltőiként, a statisztikai adatok mögött ott vannak. De amikor
színes grafikonok bemutatása tölti ki az időt, és magasztos módszertanok felett
zajlanak viták, akkor valahogy mégis hiányérzete alakulhat ki annak, aki nem az
adott doktori iskola, tanszék, kutatóhely belterjéből, érdeklődéstől hajtva ült
be az előadásra. Az egyes felsőoktatási és kutatói iskolák módszertanai feletti
viták, vagy az ilyen vitákat is megelőző egymás köztiség ugyanis elidegenít.
Bármely
konferencián ez lenne az eredmény, de egy, alapvetően a gyermekekről szóló, az
ő jövőjüket megalapozó tudományos konferencián mégis hatványozottan kelt
hiányérzetet. S persze ennek ellenkezője is ezért hathat üdítőnek. Amikor az
előadásban egyszer csak megjelenik a tanár, aki képes kibeszélni az
elefántcsonttornyok aktuális példányából. Amikor olyan filmrészlet kerül
levetítésre, ami a szülőkről szól, amikor olyan beszélgetés foszlányai ütik meg
az ember fülét a szünetben, mely nem a napi pozícióharc helyezkedéseit célozza.
S akkor az, akinek
nem mond semmit, hogy milyen rejtett, csak a naponta látott kollegák által
értett célzások vannak a sorok között, egy kicsit úgy érezheti, hogy repedezik
a máz. Vagy inkább páncél? Mert kétségtelen, hogy a csak érdekből és érdekről
folyó beszélgetések egyfajta páncélt húznak az emberek köré és az emberek közé
is. Amikor minden szó és gesztus mérlegelendő, akkor sajnos nem csak az előadás
tematikája mögül, de a beszélgetések mögül is kikopik az ember. Amikor pedig az
érdekviták, a tudományos szekértáborok közötti mezsgyén a nevelés ügye van,
akkor a vesztes könnyen a következő generáció lehet.
Ami természetesen
nem jelenti azt, hogy a tudományos háttérre, a vizsgálódásokra ne lenne
szükség. De legalább ilyen szükség lenne arra is, hogy miközben a grafikonokat
nézegetjük, ne feledkezzünk meg valami sokkal fontosabbról. Nevezetesen arról,
hogy a tudománynak kell általában az emberért lenni. A jelen konferencia
kapcsán, miközben nagyon jó ellenpéldákat szolgáltató előadásokat is
hallgathattam például a drog-prevencióval, a tanyasi óvodákkal kapcsolatban vagy idézhetném ellenpéldaként a poszterszekció befogadóan kollegális légkörét is,
azért maradt némi hiányérzetem. S nem a grafikonok szépsége vagy az egyes tudományos
iskolák főbb eszméinek megismerése kapcsán.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése