Forras: HVG |
Mi tagadás, a fenti
cím mellett, még pár alternatíva is leírhatná azt az utat, ami felett ismét
megszólalt a riasztó. Emmi ugyanis akként döntött, hogy vesszen a férgese. S
mielőtt az Emmák sértett levelei kezdenének kigördülni a levelezőprogramokból,
az Emberi Erőforrás Minisztériumáról van szó, mely a legutóbbi hírek szerint
kezd eltávolodni a lószámlálás misztériumától. Így, közeledvén a
tanévkezdethez, áttértek az iskolák oldalirányú megközelítéséhez. Szemből
ugyanis ott a miniszterelnök ahhoz, hogy meghatározza a szolganevelés alapkoordinátáit.
Természetesen Hoffmann Rózsa hathatós segítségével, de mégiscsak félázsianisztán
vezéregyéniségeként. Miközben természetesen az Emmi legutóbbi döntései is
belefoglalhatók ebbe a keretbe.
Az erről szóló hír
a HVG-n bukkant fel,
és talán meglepő módon az Alapítványi iskolák, képzőhelyek támogatásáról szól.
Azoknak az intézményeknek a támogatásáról, melyekről első körön sokaknak
alighanem az elitképzés jut az eszébe. Miközben számos ilyen iskola működik
olyan területeken, melyek maguk a halmozott hátrányosság szimbólumai. Egyébként
sokszor a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel is foglalkozva, melynek
fedezete legtöbbször a költségvetés. Mert olyan helyzetű családoktól, ahol a
Maslow-piramis alapjainak felszedése zajlik, aligha várható el az, hogy a
szükséges kiegészítő képzésekre pénzt áldozzanak. Másra sem mindig jut. Legyen
az ok bármi is. A gyermek ugyanis mindig a jövő. A gyermek helyzete a jövő
helyzetét is meghatározza. Még akkor is, ha „csak” valami félázsiai származékok
alkotta nemzetről is van szó. Még akkor is, ha olyan messze és olyan mélyen
élnek, hogy a miniszterelnöknek és sleppjének szemében már fel sem tűnnek. Ha
viszont már a származékság szóba került, akkor tulajdonképpen a jelen
intézkedések könnyen az előítéletesség, a bűnbakképzés erősödéséhez
vezethetnek.
De a származékság
kapcsán nyugodtan fordulhatunk a genetikához. Az adott ember genetikai felépítése
nyilván okozhat olyan személyes problémákat, mint például a Down-szindróma. Az egyes
képességek, készségek eloszlása azonban normális eloszlást mutat. A haranggörbe
pedig genetikailag nem tesz különbséget aszerint, hogy a szülőnek mennyi pénze
van. Ahogy a jelenlegi amerikai elnök, Barack Obama ősei is rabszolgák voltak. A család aktuális helyzete legfeljebb azt határozza meg, hogy a gyerek nevelése, taníttatása során
ebből mennyi az, ami megvalósul. Miközben a szociális hatások folyamatosan
alakítják a személyiséget. Beleértve azt is, ha egy képességeiben gyengécske
gyermek jó körülmények közt sikerorientáltra idomítva örök vesztessé válhat.
Befordulva és csendbe belesavanyodva magába, vagy kifordulva magából. Megpróbálva
fellépni mindenki ellen, aki mélyebbről indult és magasabbra tör. De ez
messzebbre vezetne, mintsem itt tovább szeretném boncolni. Álljunk meg azon a
szinten, hogy a kilátástalan helyzetben levő család, és a milliomosok csemetéi
között a születéskor alighanem hasonló képességeloszlást találnánk.
Aztán jönnek a
családi körülmények és elkezd a gyermekpopuláció szétválni a környezeti hatások
következtében. S igen, vannak olyan leszakadó térségek, ahonnan nehéz bejutni a
felsőfokú képzésbe. Erről lehet szemérmesen hallgatni vagy lehet megpróbálni
segíteni. Mivel az iskola különben azokat a szocializációs minimumokat is
pótolhatja, melyekkel a környezet szintén adós maradhat egyes esetekben. Amin a
tehetséggondozástól függetlenül is csak nyerhet a társadalom. A korai beruházás
a gyermekbe ugyanis megelőzheti azt, hogy később segéllyel, vagy börtönőrökkel
kelljen pótolni ezt a beruházást. Ellenben az, ha ez a beruházás elmarad, akkor
tápot adhat azoknak az előítéleteknek, melyek a szegénységet egyben a bűnözés,
a függések, a szellemi visszamaradottság genetikus melegágyával azonosítják,
Így ha az Emmi valóban az emberi erőforrással való társadalmi gazdálkodással
foglalkozna, akkor valóban érdemes lenne felülvizsgálni azt az ötletet, ami a
hátrányos térségek iskoláinak bezárásához vezethet. Hosszú távon ugyanis aligha
a szegények megbélyegzése fogja megoldani a társadalmi problémákat. Sokkal
inkább lehet bízni a gyermekek nevelésében. Tudomásul véve, hogy ez akár
nemzedékeken keresztül átívelő szociálpolitikát igényelne. Ha kell akkor az
alapoknál kezdve, és támogatva azokat az intézményeket, melyek ezt felvállalni
képesek és alkalmasak.
Ám végső soron
lehetne azon is elelmélkedni, hogy a szegényeket, cigányokat, négereket,
idegeneket, marslakókat és mindenki mást, mint ő maga lenéző emberi objektum
miként reuzálna egy őserdei törzs berkei között. Nem, vagy alig ismerve
nyelvüket, szokásaikat, körülményeiket. Alighanem gyorsan rájönne milyen
idegennek lenni, és könnyen lehet, hogy elég kellemetlen oktatóprogramon
keresztül ismerné meg a szokásokat. Márpedig az, akit a társadalom gyermekként
elidegenít, könnyen viselkedhet felnőttként is szabálykerülőként a számára
idegenné tett világban. De persze egy olyan minisztériumban, ami csak a félázsiai
származékok zsellérgenerációit szeretné utánpótolni ez tényleg aligha várható.
Különösen, mert kellő iskolázatlansággal még a nyilvánvaló ökörségek sem fognak
feltűnni, és egy marék üveggyöngyért fogják megtapsolni azt, aki azt közéjük
szórta. Azonban kérdés lehet, hogy az-e a félázsiai bunkó, akit nem tanítottak
meg nem annak lenni, vagy az, aki tanultan csak üveggyöngy szórásával akar
hatalmat.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése