A Hősök terén, a
Műcsarnok épülete lehet, hogy olykor ki van adva,
de azért többnyire kiállítások vannak benne. Bár, mi tagadás, a filmklubja sem
rossz. Azért most maradjunk a kiállításoknál, a már kiadása kapcsán is
megemlítésre került a „Mi a magyar?” című kiállítás. Megnyitójára 2012. 08. 02.-án
került sor, és október közepéig megtekinthető. A főbb ismérvei elolvashatók a
Műcsarnok honlapján, és akinek ehhez van kedve, tegye meg nyugodtan. A magam részéről
utólag hódoltam ennek a szórakozásnak, de nem sokat vesztettem vele.
Különösen,
mivel azt még csak sikerült már csak a bejárati táblák nyomán megérteni, hogy
az adott kérdésre kortárs kiállítók próbáltak választ adni. Az már kevésbé volt
világos, hogy a kortárs értelmiségekkel készült interjúknak berendezett terem
vajon egy külön művészi installációt akart-e képviselni? Bár inkább azt célozhatta
meg, hogy legalább virtuálisan leültessék monitoron egymással szemben a
fülhallgatóval meghallgatható személységeket. Egy biztos, aki minden filmetűdöt
meg akar hallgatni, az vértezze fel magát kellő türelemtartalékkal. Mert
egy-egy monitorhoz csak egy fülhallgató jár, de legalább az interjúk sem ars
poetica rövidségűek. De az is igaz, hogy a kiállításnak nem is ez az erőssége,
ha különben egyáltalán nem lenne érdektelen odafigyelősen végighallgatni
mindezeket. A magam részéről feladtam, és inkább a tényleges kiállítást
igyekeztem áttekinteni.
Most persze jöhetne
a leltár, hogy mi minden látható. Nos. Sok minden. A vasúti mellékhelységben
felvett vizeléstől a szintén filmen megörökített köpködésen és kocsmázáson át a
képregényszerű faldekorációig. A paletta tehát széles, és ha az előző mondatok
lapján valaki azt hinné, hogy sajnálom a betérést a kiállításra, az téved. Éppen
ellenkezőleg. Pusztán arról van szó, hogy miközben az ember ballag egyik képtől
a másik installációig egyre bizonytalanabb lehet abban, hogy mi is a magyar.
Különösen abban a közpolitikai hangulatkörnyezetben a „félázsiaiság” a
hivatalosnak tekinthető miniszterelnöki válasz. Miközben persze a napi hírek is
ott kavaroghatnak az ember fejében így az Olimpiával is fémjelezve. Elvégre az Orbán
Viktor által manifesztált falu bikája attitűd is magyar, ahogy Gyurta Dániel
világcsúcsai is. De az az elemi irigység is, amivel ezt egyesek kommentálják.
S akkor az ember, jártában-keltében a kiállításon hirtelen ráébredhet, hogy
tényleg. Ez is magyar, meg az is magyar.
Ahogy sok minden
magyar akkor is, ha nem az. Elvégre magának a kiállításnak a plakátján is a
paprika jelenik meg szimbólumként, ami sok minden, de nem magyar. Amerikai,
ahogy számos fontos további kultúrnövényünk is. Ám alig valószínű, hogy a
gulyáslevest vagy paprikás krumplit falatozó, vagy szotyolát rágcsáló minden
falat mellé ilyen gondolatokkal fárasztaná magát. Magyarrá váltak tehát ezek a
növények a hétköznapok számára. S magyarrá válik a hétköznapokban minden, amit
itt teszünk. A kocsmai veszekedések, és a magasztos kinyilatkoztatások
egyaránt. Az egymás közti viták, és a napi megélhetés utáni futkosás is. De még
az előítéleteink is, melyek ellen tulajdonképpen sokat tehet a kiállítás a
Műcsarnokban. Installációkkal, és magyarázó szövegekkel is jelezve az előítéletek
romboló voltát. Mert elszigetel. Elszigeteli az embereket egymástól, és sokszor
realitásoktól is. Akár attól a realitástól is, hogy a magyar kultúrába
beletartozik akár az Ázsiából jött lovas, az itt talált római légionárius és szláv
menyecske is. De az is, aki a járványokat és háborúkat követő betelepülésekkel
jött ide, vagy a háborúk nyomán maradt itt, és tanulta meg nyelvünket beszélni.
Ők mind magyarok, és tetteik, magyarul kimondott gondolataik is magyarok. Ahogy
kortársaink is azok, és reméljük, hogy unokáink is azok lesznek.
Aki tehát
hajlandónak érzi magát arra, hogy saját emberi válaszát is megpróbálja
megkeresni a kiállításon az látogassa meg azt. Utána próbálja meg végigolvasni
azt a kis termet, melynek falain írók, költők megfogalmazásai vannak arról,
hogy a magyar szellemiség valós nagyságai miként vélekedtek a hazáról, a
magyarságról. Megéri. Még akkor is, ha utána a politika decibelharcosainak
szólamai esetleg nevetségesen csenevész szellemi kísérleteknek tűnnek majd. Arra, hogy fekete-fehér
szemellenzőket osszanak ki. Továbbá címkézésre,
megosztásra, nyelvkritikára, gúnyra és erőszakra. Mely utóbbiról amúgy is
megírta már Asimov is, hogy a gyengék, tehetségtelenek végső menedéke. De a
gyengék gyengesége is magyar, ahogy az a hatalom is, melyet akár oktalanul is
birtokolnak.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése