Forrás: http://gizmodo.com/ |
A szegény sajtót még az ág is húzza. Nagyjából ezt a képet lehetne mondani
annak a vitának kapcsán is, amit a Közgép Zrt.
hirdetésének megjelenése gerjesztett a baloldalhoz tartozó médiavilág
lapjainak hasábjain. Most eltekinthetünk attól, hogy a nyomtatott sajtóról
általában is szkeptikus hírek keringenek. Eltekinthetünk, mivel az internetre-költözés
tendenciája korántsem hat az újdonság varázsával. De azért is, mert a lap
költségeinek fedezeteként szolgáló hirdetésen keresztül az internetre is követheti
a hirdető az adott sajtóterméket. Márpedig a hirdető az kell. Akkor bizonyosan,
ha a tulaj nem tud alternatív támogatási forrásról gondoskodni. Függetlenül attól,
hogy ezt politikailag, vagy presztízsszempontok generálta okokból teszi.
Ez van. A sajtótermékek, ha azt nem hobbiból készíti valaki, mint a blogok
jó részét, pénzbe fájnak a kiadónak. A nyomtatott verziók akár többe is.
Mondhatnánk úgy is, hogy a sajtó a piac kalapácsai alatt edződik. Szűkebben
véve, és különösen a nyomtatott lapok esetében sokszor a hirdetési piac
kalapácsai alatt. Ebben sincs sok újdonság, és egyes szektorokban ennek okán
már szűntek meg kiadványok, míg mások időlegesen akár meg is erősödhettek a
hirtelen piaci átrendeződések következtében. Ezt annak idején, közel tíz éve,
például az informatikai kiadványok esetében is meg lehetett figyelni. Érdemes
lehet azonban talán Faklen Pálnak az egykori Új Alaplap főszerkesztőjének
megállapítását idézni a nemzetközi statisztikák alapján, hogy „a hirdetési visszaesésnek semmi köze
a lapok példányszámához, olvasottságához”. Tehát már tíz éve, egy szűk
spektrumot nézve is megállapítható volt, hogy a lapok gazdálkodását a hirdetéseken
keresztül befolyásolni képes kiszavazó rendszer nem szigorúan csak és kizárólag
az olvasottságot, a hirdetési hatékonyságot veszi figyelembe akkor, amikor
közvetett sajtóbefolyásról eshet szó.
Márpedig, ha a politikától többé kevésbé mégiscsak független informatikai
iparra jellemző volt akkor ez a megállapítás, akkor különösen érvényesnek
tekinthető lehet a politika iparában érdekelt orgánumokra. S ez lehet az a
pont, amiért érthetően megbirizgálta a biztosítékokat a kormányhoz egyértelműen
közelinek tekinthető Simicska Lajos féle Közgép Zrt. közeledése a baloldali lapokhoz.
Nevezetesen a Népszavához,
mely egyértelműen az MSZP lapjaként ismert. Noha például Andrassew
Iván annak idején korántsem a felhőtlen MSZP-Népszava kapcsolatról
emlékezett meg. Nyugodtan mondhatnánk persze, hogy ez már a múlt. Ha nem is tíz
éves, de közel egy hónapos történet. Amiért most mégis érdemes talán ismét
leporolni, azok a Népszabadsággal kapcsolatos, napokban esett, történések. Azok,
melyek a lap eladása körül láttak napvilágot, és szintén nem minden előzmény
nélküliek. A Népszabadság eladása körüli találgatások, majd az eladási
találgatások cáfolata mintegy két éves történet.
Az azonban biztosnak látszott, hogy a Ringier AG-nak esze ágában sincs a kizárólagos tulajdonlás kétes,
de költséges babérjaira törni.
De a jelen időhöz visszatérve, először a Magyar
Nemzet oldalán olvastam, hogy Csintalan Sándor megvenné a Népszabadságot. Ennek
kapcsán talán tekintsünk el attól, hogy a potenciális lapvásárló, ténylegesen
vagy rámondva, volt már szinte mindenhol bármi azon az úton, ami az
MSZP-képviselőségtől a HírTV-s műsorvezetőségen keresztül vezetett. Ha azonban
a Ringier AG nem jelképesen, egy euróért, válna meg a politikai napilaptól,
akkor talán még azok a kérdések is jogosak lehetnek, hogy ki állhat az ügylet
mögött. A Varánusz
szerint akár Simicska Lajos strómanjaként is lehet Csintalan Sándor az
ajánlattevő. Ennek igazolódása azért is felkavarhatná azt a korántsem álló vizet, mivel
a jelenlegi kormányzó hatalomhoz közeli torkokból éveken át az dübörgött elő,
hogy a baloldal uralja a médiát. Márpedig érdekes pluralizmusnak lehet az is
tekinthető, ha az állami, és közgépes hirdetések, illetve a Fidesz-delegáltaktól
túlsúlyos Médiatanács árnyékában tekintünk a politikához közeli kiadványokra.
Ez persze nem okvetlenül fogja befolyásolni a Ringier AG szándékát, mivel ettől
még kalapács alá kerülhet az általa tulajdonlott Népszabadság-pakett. Mondván,
hogy üzleti befektetőként kiszáll a ringből, és itthon üssék egymást az
érdekelt felek, ahogy akarják.
Mert miként az üzleti szféra más területén, a lapkiadásban sem igazán
gátolhatja meg a kormányzat erőnek erejével, hogy a tulajdonos ne vonuljon ki.
S itt maradásával bármi áron finanszírozza a veszteségeket. Hacsak a presztízs
valami okból úgy nem kívánja. A Népszabadság esetében pedig úgy tűnik, hogy nem
kívánja. Marad tehát az a lehetőség, hogy az MSZP él elővételi jogával, és ahogy
a Népszava oldalán
is írják, beelőzné Csintalant az üzletben, Megszerezve Népszabadság Zrt. 70,5
százaléknyi tulajdonát, és kiegészítve az MSZP-hez közeli Szabad Sajtó
Alapítvány már meglevő 27,3 százalékos tulajdonrészét. Ez azonban ugyanannak a
kérdőjelnek a kitételét indokolja, ami korábban is megjelenhet a kalapács
felett. Ha ugyanis az eladási ár nem névleges, tehát az üzlet nem politikailag
motivált, akkor nem Csintalan Sándornak, hanem Szabad Sajtó Alapítványnak
kipengetni azt az összeget, amire majd a kalapács lecsap. Márpedig a jelen
információk szerint ennek az alapítványnak nincs olyan cége, mely sorra nyerné
a testhez alakított kormányzati tendereket. Marad tehát az a pártkasszához
közeli pénzforrás, melynek szűkösségével volt indokolható többek között a Népszava-Közgép
hirdetési megállapodás. A hivatalos sértődésektől eltekintve persze. De
mindenképpen sajátos képet festve a politika-közeli sajtó azon szegmenséről, melyben
az MSZP, mint ellenzéki párt egyik lapját a kormányközeli Közgép Zrt. támogatja
meg, míg a másikat megveszik, mielőtt a jobboldal csapna le a Csintalan bal kezében
maradt kalapáccsal. Nem mellesleg felhajtva az árat a Ringier AG számára, ahol nevető
harmadikként röhöghetnek azon, hogy itt, a recesszió kellős közepén, mi mindenből csinálnak presztízskérdést.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése