Civilizáció-találkozó Forrás: www.play-auto.net |
Az emberi
történelem az emberi közösségek története. Ez olyan mértékben közhely, hogy
teljesen felesleges külön megindokolni. Legfeljebb a közösségek jellegének,
méretének változása érdemelhetne némi külön elemzést. Különösen, mivel a
történelem során számos példával találkozhatunk arra, hogy különböző méretű
csoportok, államformák, ideológiák jöttek, majd tűntek el az idő forgatagában.
Miközben lassan, de biztosan számos olyan jellegzetessége van a csoportoknak,
melyekre nyugodtan elmondhatjuk, hogy a bennünk élő történelem részét képezi. A
szó szerint bennünk, a génjeinkben élő történelemre gondolva, és csak kisebb
mértékben számba véve a ránk rakódó társadalmi hatásokat. Mely társadalmi
hatások szerepét sem szeretném természetesen lebecsülni.
Ez a belénk írt
történelem még olyan, látszólag bonyolult jelenségekben is tetten érhető, mint
például a tanár társadalmi szerepének kialakulása. Azonban szemléltetni ennél
sokkal nyilvánvalóbb jelenségen, a vezető szerep kialakulásán sokkal
egyszerűbb. Mert az akár napi élménye lehet mindenkinek, hogy egy magára
hagyott csoportban elég gyorsan kialakul az a szerep, ami a csoport akár
formális, akár informális vezetőjének kiválasztásához, kiválasztódásához vezet.
Annyira nyilvánvaló ez a jelenség, hogy sokan azt kérdezik ezek után, hogy jó,
de mi ebben az érdekes. Ilyenek vagyunk, kész. Ugyanakkor mások erre talán azt
gondolják, hogy ez így nem teljesen igaz, mivel a demokrácia a közösség uralma,
és mit fecsegünk ennek kapcsán evolúciósan determinált vezetőről. S ebben talán
igazuk is van abból szempontból, hogy nem determinálódik a vezető személye. Ám,
ha belegondolunk, akkor a demokrácia is elsősorban egy vezető kijelölésének a
módjában mutatja a legmarkánsabb eltéréseket.
Nem szaladnék
azonban előre ennyire, inkább tekintsünk vissza a messzi múltunkba, illetve
jelen rokonainkra. A messzi múltunk a főemlősök kialakulásának ágai és bogai
közé vezet, míg a jelen rokonsága a főemlősök jelen csapatait mutatja. Arra
nézve, hogy őseink csoportokban éltek, ott vannak a régészeti bizonyítékok.
Fogadjuk tehát el. Arra nézve pedig, hogy például a csimpánzok igen közeli
rokonaink, ott vannak a genetikai bizonyítékok. Fogadjuk el tehát ezt is el. Ha
akár egy természetfilmet megnézünk eme közeli rokonainkról, akkor a sok olyan
hasonlóság között, mint amilyen a csoportos agresszió is, vessünk egy
pillantást a csapat hierarchiájára. A vezető szerepben ott fog feszíteni egy
alfa-szerepű egyed, aki a csapat formális vezetője. S persze informális
vezetője is, mert amikor megrendül benne a bizalom, akkor kihívja egy
trónkövetelő, és letaszítja a vezetésből. Ha tudja. Ha pedig bármi baj éri a
vezetőt, akkor a csapat új vezetőre tesz szert rövid időn belül. Tehát
megállapíthatjuk, hogy a főemlősök csapataiban nagy a hajlandóság arra, hogy
hierarchikus vezetés alakuljon ki.
Ennek fényében
talán már nem is annyira meglepő, hogy az emberi történelem hajnalán is
megjelent a csapat vezetője. Ez a szerep pedig konzervatív módon öröklődött át
a társadalmasodás későbbi szakaszaira. Arra nézve, hogy a törzsi szerveződés
során szinte mindig jelen volt egy formális vezető, a törzsfő, arra nézve
biztosnak tekinthető ismereteink vannak. Márpedig egy eszközkészítő, a
környezetével dinamikus viszonyban, és a többi törzzsel háborúban, vagy
kereskedésben álló törzs már igencsak komoly „társadalomnak” számíthat a
hordához képest. Ugyanakkor a bonyolultsággal együtt megjelent a formális és
informális vezetés szétválása is. Elvégre lehet, hogy a törzsi hierarchia élén
a törzsfőnök állt, de ha döntéseiben ki kellett kérnie a sámánnak, vagy a törzs
véneinek, a szenátusnak a tanácsát, akkor a tényleges vezetés nem az ő kezében
összpontosult. Erre a jelenségre a későbbi korok, a papi arisztokrácia szerepének
változása szép példákkal szolgál. Miközben ennek során folyamatosan elkísérte
az emberi társadalmat a horda alfa-szereplőjének kiválasztási igénye. Így a
legnagyobb birodalmak legnagyobb császárai is tekinthetők a hordalét
alfa-hímjének, alfa-nőstényének absztrakt utódaként. S ahogy a hordában
kialakult hierarchia ellen nagyon ritkán lázadnak fel a tagok, a humánetológiai
megközelítés azt is megmagyarázza, hogy egy létező, és stabil társadalmat miért
csak ritkán ráznak meg belső elégedetlenségek.
Minihorda Forrás: http://en.wikipedia.org |
De a vezetőre
átruházott alfa-szerep nem csak az autoriter, diktatórikus társadalmakra igaz.
Az egyes társadalmak, az egyes országok, de akár az egyes termelési egységek
esetében is azt látjuk, hogy a közösségnek saját, külön bejáratú, vezetője van.
Absztrakt módon akkor is, ha ez a „vezető” egy komplexebb rendszerben jelenik
meg kifelé. Mert hívhatják igazgató tanácsnak, ami önálló pontként jelenik meg
a beosztottak felé, általában van egy még szűkebb kör, illetve egy
vezérigazgató, aki a tényleges alfája a szervezetnek. Ahogy a
legdemokratikusabban megválasztott parlamentnek is van általában elnöke, és a
miniszterek egyletének is van saját elnöke. Ha tehát a horda-analógiát
kiterjesztjük országos szintekre, akkor a demokrácia sokak számára csak a
vezetés belső struktúrájában és a vezető megválasztásának, kijelölésének
módjában fog eltérni az alternatív rendszerektől. S talán ezzel magyarázható az
is, hogy sokan miért intézik el egy vállrándítással azt, ha a vezető a
demokrácia alternatívájáról kezd vizionálni. Azonban az is tény, hogy a
rendszer csak addig működik, amíg egyfajta belső hegemónia tud működni.
Mert amikor ez
elkezd bomlani, akkor megjelennek az alternatív trónkövetelők, akiknek a
sikeressége az egyes hordatagok által megélt egyensúlyvesztéssel arányos.
Miközben az is nyilvánvaló, hogy minél számosabb a tagok száma, minél kevesebb
az arányosan elosztható erőforrás, annál inkább válik a horda, bocsánat
társadalom vagy birodalom egy túlmelegített kuktához hasonlóvá. Melynek
feszülése közben először a külső rétegek, a perifériák kezdenek leválni. Majd
végül egy alaposabb megrázkódtatásnál az egész szétpattan, s kisebb darabjai
saját vezetőt választanak, vagy a kukta darabjait új módon összerakva újabb
társadalmi modell mentén választódik ki az újabb vezetés. Így bennünk él tovább
az, hogy az emberi közösségek alakulása sokszor kedvezett a birodalmasodásnak,
de nem kedvezett azok fennmaradásának. Etológiai múltunk tehát sok szempontból
hat történelmünk ciklikusnak tűnő alakulására. melynek dinamikájával már külön
tudományterület foglalkozik.
Simay Endre István
"Egy komplex társadalom részeként működő családnál azonban felérhet egy szociális öngyilkossággal, ha túlsúlyba kerül."
VálaszTörlésNa igen! De azt tudod-e, hogy még mért veszélyes ez? Azért, mert amikor már teljes a behódolás, önálló életre és gondolkodásra nem annyira alkalmas a behódolt, így vagy továbbra is él a vezető akarata szerint, vagy ha esetleg az ölébe hullik a nagy szabadság, zsigerből keres egy másik vezetőt akihez csatlakozhat.
Ha egy picit megnézzük a saját országunkat és múltunkat, most szerintem pont ennek a példáját látjuk, pont ezt éljük meg. Volt egy vezérünk, aztán kaptunk demokráciát. Eltel 20 év és önszántunkból adtunk kétharmados hatalmat, egyetlen pártnak egyetlen vezérnek...
Na ez a poszt amit írtál, ezért jó. Nagyon jó!
Egébként családilag nem egyszer az általad leírtak miatt van az, hogy egy alkoholista lány gyakran alkoholista férjek, élettársak között hányódik. Mert az az ismert, az a hierarchikus komfortzóna számára.
TörlésSajnos ez tényleg működik a társadalom nagyobb egységeiben is. A diktatúrák nemzedéke hajlamosabb egy diktátort a vállára emelni. Akár alacsony külső kényszerfaktorok hatására is. S igen, a kétharmad mögött is részben ez van. a politikus felelőssége az, hogy ezzel miként él. De a jelen miniszterelnök nem egy George Washington...
Az elismerést pedig köszönöm!
(néhány más mellett ezt is átvette a Gépnarancs, de ettől semmivel nem esik kevésbé jól a Te véleményed. Hiszen ez itt és Nekem szól :-)) )