Az Olimpia az
ókorban sem csak a bajnokokról szólt. Annyira, hogy nem egyszer uralkodók,
politikai szereplők is fontos szerepet játszottak. Olykor versenyzőként, olykor
szponzorként, de a lelátón gyakran. Ugyanakkor szeretnénk, ha az Olimpia mégis
inkább a bajnokokról, az emberi teljesítményekről, a felkészülés tisztaságáról
szóljon. Bár az utóbbi vágyunkat a doppingbotrányok erodálják. Ugyanakkor
szeretnénk, ha az Olimpia mégis inkább sportról szóljon, a sport közvetítette
pártatlanságról, a politikától való semlegességről szóljon. Bár e vágyainkat a
lejtős bírói ténykedések és a nemzetközi politika időnkénti bojkottjai
erodálják.
Szerencsére az
utóbbiból, a bojkottokból igazán világrendszerszintű Los Angeles és Moszkva
után nem akadt az újkori Olimpiák történetéből. Személy szerint nem is
hiányzik, mert az olimpiai játékok mégis inkább a sportról szóljanak. Szólva
akár arról a nemzeti összefogásról is, ami hozzásegít egy-egy sportolót ahhoz,
hogy hazáját képviselve élete nagy teljesítményét közszemlére tegye. Közvetve
bár, de úgy biza. Mert hiába nem lehetünk ott mindannyian, a helyszíni
közvetítések, a tudósítások mindenkinek házhoz szállíthatják a sikereket.
Néhány jel azonban arra mutat, hogy amit a geopolitika nem szolgáltat, abban az
önellátásra törekszünk. Ez pedig nem más, mint az olimpiai játékok
átpolitizálása. De legalább a közvetítések, a vélemények feletti fanyalgás.
Mert a nagy népi epeszopogatás kijár nekünk. Kell az, mint egy falat penészes kenyér.
Az, hogy a sort mi
kezdte, már tényleg nem emlékszem. Egyszerűen azért, mert talán ösztönösen is
szelektív vaksággal kezeltem a kezdeti jeleket. Így kimaradt annak eredetiben
való élvezete is, hogy mi lett volna Aczél szerint, ha Gyurta Daninak 210
métert kellett volna úsznia. Ahogy együtt hatódtam meg Horváth Mariann
vívónővel és szakkomentátorral. Akit különben éppen a meghatódása miatt Bochkor
Gábor tartotta jónak kigúnyolni.
Elvégre, ha már a rádióval nem megy a szekér, akkor beszéljenek róla. Még akkor
is, ha egy héttel
később elnézést kért. Azonban a furcsa reakciók sorát nem Bochkor Gábor
nyitotta meg, hanem egy eredetileg talán humorosnak szánt írás a Sportgézán.
Különben ez volt az, aminek kapcsán egyáltalán felfigyeltem a jelenségre,
miután egy internetes fórumra belinkelték Balogh Gábor
ezt kritizáló írását. Emlegetve ennek kapcsán balliberális médiatrollokat,
borsónyi agyakat, és minden egyebet, ami a szélsőséges portálok törzsolvasói
számára ezek szerint hívó szóként szóba jöhet. Elvégre, ha nem sikerül magukat
az olimpiai számokat politikai eseménnyé tennünk, akkor legalább az utózöngéket
nem engedjük elveszni a politikai harc számára.
Tény, az olimpiai
sportsikerek végső soron mindannyiunk sikere egy kicsit. A sportoló kicsit
mindannyiunk helyett van ott, ahol a teljesítményét pontokra, percekre,
körökre, méterekre váltják. S a célnál is kicsit mindannyian ott vagyunk. Így
aztán elolvastam Magyari Péter inkriminált írását, és nem is egészen értettem.
Azt semmiképpen sem, hogy miért kell kissé egomán módon szinte minden
bekezdésben összehasonlítania magát az olimpiai bajnokkal. Aztán megmagyarázták,
hogy amennyiben ebben nem értem a viccet, akkor csak velem van baj. Hiszen
nehogy már egy országos portál szerzője adott volna ki silány sorokat a keze
alól. Amitől még persze lehet, hogy tényleg bennem van a hiba. Bár azért
fenntartásaim vannak azzal a humorral kapcsolatban, amit magyarázni kell, és
aminek kapcsán az egyik magyarázó szerző
szükségesnek látja leszögezni pártállását. S valahogy az jutott eszembe, hogy
Rejtő Jenő, Hofi Géza, Örkény István vagy Karinthy Frigyes humora esetében nem
kellett külön magyarázó-brigád az értelmezés megsegítésére, és kritikusaiknak
sem kellett külön elmagyarázni, hogy ők tulajdonképpen melyik oldalhoz
tartoznak, vagy nem tartoznak.
Annak ellenére,
hogy az említett szerzők sorai, vagy az azok közti szellemi területek
képviselték-e azt a tartalmat, ami okán nevetni vagy nevetve sírni támadt volna
kedve az embernek. Ezért aztán azzal sem igazán lehet egyet érteni, hogy a baj
Magyari írásával az, hogy ő a sorok közé fogalmazott. Ami persze ettől még meg
lehet, de sokak számára ott is ragadt a humor. Kiolvashatatlanul. A legnagyobb
gond azonban nem is ez talán. Elvégre, ha valakinek besül a vicc, hát
legfeljebb így járt. De amikor egy olyan esemény is a társdalom megosztásának
eszközévé válik, aminek éppen ellenkezőleg összekovácsolni kéne a feleket,
akkor baj van. Azt jelenti ugyanis, hogy az a megosztó politika, mely felülről
akarja eldönteni, hogy ki a magyar, meg a mégmagyarabb túllőtt a célon. Amikor
egy esetleg silány írásműben is a politika szemfényvesztését akarják a felek
belelátni, az már nem műkritika. Az a közhangulat és médiavilág, ami az egyes
kulcsszavaknak az előfordulását figyeli a nyilatkozatokban uralkodóvá válik, az
elnyomhatja a tényleges véleményeket, érzelmeket. Mely utóbbira különben
érzékletes példa az a fórumbeírás, ami szerint „Szívbemarkolóan
őszinte Módos Péter az interjúban. Nem félt kiejteni a "hazám" szót.
Megható volt hallani. Aki érzi, mondja is ki.”
Óhatatlanul azt sugallva, talán a beíró szándékától függetlenül is, hogy a
sportteljesítmény csak bizonyos kulcsszavak mentén értékelhető magyarnak.
Mindannyiunkénak meg végleg.
Végső soron pedig
tényleg önellátókká válhatunk a bojkott tekintetében. Egyfajta belső, szellemi
bojkott-rendszert kialakítva a különböző politikai oldalakon. Akár méterekben
mérhető teljesítményt is aszerint értékelve, hogy melyik oldal találja meg a
számára kedves szavakat az ő sportolójának ajakán. Azt pedig, hogy a másik
oldal is magénak érzi a sikert? Na nehogy már! Aztán a sport és kommunikációja
szépen betagozódik a napi rutinba. Mert nehogy már legyen valami ami mentén
mégis megindulhatna az együtt örülés, az egymásra találás, a kölcsönös
kommunikáció az egymásra várás, az egymásra mutogatás helyett.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése