Forrás: Wikipedia |
I. István királyunk nem tudom mennyire forog a sírjában
mostanság, ha valamiért végigtekint az országon. Azon az országon, amelynek
lakossági hovatartozása is állami vitatémává vált. Mert ahhoz a helyzethez
képest, amiben a később szentté avatott király uralkodott sok szempontból
egyszerűbbnek tűnhetett számára. Elvégre a fiának írtakból sokszor idézett intelmekben
az itt lakó nemzetiségiek megbecsüléséről szólt. Mondhatná persze bárki, hogy
könnyű dolga volt. Elvégre akkortájt teljesen nyilvánvaló volt, hogy a
területen meglehetősen kevert népesség lakott.
Az ideérkezett törzsek ugyanis létszámukat tekintve aligha a
jelenlegi népsűrűségben lakták be a Pannon-medencét. Amit azért az is jelez,
hogy tíz falu lakossága kellett egy templom felépítéséhez, és megtöltéséhez.
Már ha hinni lehet ennek a történelemórákon klasszikusan elmesélt adatnak.
Elvégre miért pont ezt ne értelmezné bárki újra, ha már az eredetlegendák is
rugalmasan változnak a politikai széljárásokban. Szóval, Szent István még
nyugodtan emlegethette a nemzetiségeket, mivel akkortájt nem igazán volt
lehetőség alternatív karhatalmi erő felállítására. Nem azért, mintha akár
alternatív vallási ideológiák ne léteztek volna. Erre Koppány példáját is fel
lehetne hozni természetesen, de a centrális erőtér akkortájt legalább önmagához
képest következetes volt. A király, mint az ország vezére pedig nem keveredett
olyan származástani vitába, mint legutóbb Orbán Viktor, akinek személyes eredetlegendáját
azóta sem győzik értelmezni és magyarázni. Bár arra sincs írásos emlék, hogy I.
István félázsiai származéknak, vagy bármilyen más származéknak nevezte volna a
lakosságot. Megelégedett azzal, hogy egyszerűen a nép érdekét képviselte.
Még akkor is,
ha a módszerei aligha tekinthetők konformaknak a mai liberális és demokratikus
eszmékkel. Elvégre az ólom fülbeöntése kifejezetten rossz ómen lehetett annak,
akinek ezt jósolták. Bár legendaértékűnek tekinthető, ha azt vesszük, hogy ez
aligha lett volna túlélhető.
I. István tehát viszonylag egyszerűen, minden címkézés
nélkül a magyarok királya volt. Ma azt mondhatnánk rá, hogy reálpolitikus, aki
felmérte azt, hogy a Róma ideológiai fennhatósága alatt álló birodalomnyi
országok, vagy országnyi birodalmak közé ékelődve a katolicizmus az, ami
legalább az ideológiai stabilitást biztosíthatja az országnak. A gyakorlatba
átültetve azt a bibliai mondást, hogy a császárnak a császárét, az Istennek az
istenét. Jó lenne persze tudni azt, hogy mit tett volna akkor, ha a gazdaságot olyan
ember irányítja, mint amilyen Orbán Viktornak jutott. Ahogy arról sem tudunk,
hogy olyan főkancellárja lett volna, akinek legnagyobb problémája a vadászati
lobbi érdekképviselete. Bár valószínűleg akkor is voltak lobbiérdekek, mert
akár törzsi alapon is nyilvántarthatták, hogy ki félázsiai, ki német, ki az,
aki itt maradt a korábbi lakosságból, és hasonlók. Ám, mint az Imre-hercegnek
írtakból tudjuk, az országalapítónak ismert királyt ez nem érdekelte, és inkább
azt igyekezett megbecsülni, ami közösen előre viszi az országot. Azt ami közös
érdek, és nem azt, ami mentén atomizálni lehet a társadalmat.
Ebben azonban az elmúlt évszázadokban nagy lett az
előrelépés. Kifejezetten túltermelés alakult ki a származási alapon zajló ellenségkeresésből,
kormányzati kiszólásokból, és melldöngetésből egyaránt. Persze lehet, hogy
Szent István azért volt ilyen megengedő, mert neki Navracsics Tiborja sem volt.
Márpedig az ország jelen vezetőjének, az ország lakosságát félázsiai
származékokként meghatározó kiszólását, háromoldalas fejtegetéssel próbálta megmagyarázni.
Igaz, először azt, hogy mégis miért, de szerencsére azért később megnyugtatta a
lakosságot a miniszterelnök-helyettes, hogy üsse kavics, európaiak
vagyunk. Ha pedig Áder János ünnepi beszédét, az államalapításnak
a családalapításhoz való hasonlítását, nézzük, akkor olyan, mint egy nagy
család. Amely, ismét csak Navracsics
Tiborra hivatkozva, csak európaiként maradhat fenn. István királyunk erről
is lemaradt, amit igazán sajnálhat a felhőkön ücsörögve. Bár, mint azt Kósa
Lajostól hallhattuk, Szent István is unortodox király volt. Így szinte már
majdnem olyan magasságokba emelkedetett, mint Orbán Viktor.
Azt persze nem tudhatjuk, hogy mit szólt volna az
államalapító király, ha bármely kijelentését hosszasan megmagyarázzák, és akár
ellenkező tartalommal is felruházzák. De az tényleg nem volt demokratikus
berendezkedésű állam. Ahogy Európában általános volt a királyságok,
császárságok rendszere. Így aztán nem volt Velencei Bizottság sem, amelyik
megreklamálta volna a jogállami normák betartását, és persze nem volt olyan
szervezet sem, mint az Amnesty International, amelyik épp mostanában publikálta
a roma közösségekkel kapcsolatos aggodalmát. Így aztán Imre-hercegnek is maradt
a józan belátás a nemzetiségekkel kapcsolatban. Persze, a hasonlat sántít, hiszen
akkortájt aligha volt a maival összemérhető roma népesség az országban. Azonban,
tekintve a hazai népességet ért ismert etnikai behatásokat, a másik oldalon is
sántítana egy összehasonlítás az akkori népességgel. De ez alighanem nem
zavarja azokat, akik a szélsőjobb részéről Cegléden pogromkísérlettel
szándékozták megünnepelni a toleráns Szent Istvánt. Bár, a dolog a túloldalról
természetesen úgy kezdődött, hogy a szegény gárdistákat
támadták meg. Miközben Cegléd
polgármestere másként tudja. Az persze kérdéses, hogy a szentté avatott király
tényleg mit tett volna, azzal a parancsnokával, aki egy általa elítélt
szervezet gyűlését óvta volna legényeivel. Ismerve az akkori kor viszonyait
alighanem Koppány sorsa jutott volna az illetőnek. Bár, noha a Hősök terén annak
idején a rendőrség vigyázta a gárdát, ezt még sem kívánnám a
belügyminiszternek. Ugyanakkor talán rájuk is igaz az, hogy úgy ünneplik az
állam születésének ünnepét, ahogy az állam engedi. Így, az mégis megfontolandó
lenne, hogy a kormányzat valóban elítéli-e a pszeudoegyenruhában fellépő
kvázihadlegényeket, vagy sem. Ahogy talán a Fidesz-Jobbik viszonyrendszert is tisztábban kellene látni azután, hogy a Jobbik viszonya a szélsőségesekkel meglehetősen támogatónak tűnik.
Friss kenyér. Forrás: http://www.zetapress.hu |
Az ünnep tehát igencsak visszás lehet, és könnyen
előfordulhat, hogy I. István királyunk egyáltalán nem lenne büszke a jelen
hazai helyzetre. Lehet, hogy az ezzel kapcsolatos önkritika motiválta a
miniszterelnököt, az ünnepi zászlófelvonásról való távolmaradásra.
Azonban a kitüntetések átadásánál már megjelent, ami azért jelzi, hogy az ausztriai
biciklizés megfelelően feltöltötte az aksikat. S ez a kis protokoláris
szereplés igazán jár a kétharmados népszerűséggel bíró vezetőnek, mielőtt a TEK
által már érkezése előtt lezárt lakhelykörzetébe jutna. Ünnep ide, Szent
István öröksége oda, a népszerűség az népszerűség, és a biztonság az biztonság.
De nem is érje szó a ház elejét, míg legalább az ország kenyerére futja a
protokollrendezvényen. Kis időre talán sikerül megfeledkezni arról, hogy
néhányaknak csak az ország kenyerének morzsái jutnak. Esetleg az sem.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése