Workfare==kiszolgáltatott munkavégzés? Forrás: The Void |
A miniszterelnök
által adott, és korábban általam is körbejárt interjú, egyik legtöbbet idézet
része az, ami a felsőoktatási tandíjjal foglalkozik. Mivel az Orbán Viktor
által elmondottak önellentmondásáról volt már szó, nehezen vehető komolyan a
tandíjak ellenzése a kormányzati politika szamárvezetőjének szerzőjétől. Ahogy
azt szintén érintettem már, a szándék megvalósulásához azonban fedezet is kell.
Nem ígéretfedezet, hanem munkahely-teremtési tendencia. Anélkül hiába minden
ígéret, és teljesen felesleges a vállalkozókra hárítani a felelősséget.
Bár
felelősségáthárításból a miniszterelnök vezető tanszéket nyithatna bármelyik
ezzel foglalkozó egyetemen. Mert mi másnak lehetne tekinteni a nemzetinek
kikiáltott önfelmentő konzultációkat, és a munkahelyvédelemmel kapcsolatos
legutóbb beígért levelet. Elvégre vagy döntésképes, és döntéseiért vállalja a
felelősséget, vagy nem. Feleslegesnek tűnik, hogy hozzon egy döntést, majd úgy
csináljon, mintha azt nem is ő hozta volna, hanem az istenadta nép javaslata
lenne csupán. Azt meg megette a fene, ha a miniszterelnöknek külön kell
magyarázkodnia levelek formájában. Mert vagy a saját kommunikációját nem érzi
átütő erejűnek, vagy a kommunikációs stáb munkáját minősíti le. Márpedig a
munkahelyek védelme ennél többet érdemelne. Alkalmasint valós intézkedési
csomagot és nem csak kommunikációs lózungot. Érdemes ugyanis figyelembe venni,
hogy Orbán Viktor korábbi nyilatkozatai alapján a fiataloknak a képzetlen
rétegeit kívánta közvetlenül támogatni. Miközben olyan kijelentéssel élt, hogy:
„a
végén odáig szeretném elvinni a dolgot, hogy azt tudjam mondani minden magyar
állampolgárnak, hogy nem kapsz szociális segélyt, ha egyébként fizikailag
munkaképes, viszont mindenki számára van elérhető közmunka”. Márpedig a
közmunka a sokat emlegetett minimálbér alatti, 47 ezer forintos
javadalmazásával, aligha tekinthető olyannak, ami alkalmas családalapítás, vagy
akár csak tartós túlélésre való tervezés alapjának.
Ez igaz abban az
összefüggésben is, hogy Orbán Viktor a „jóléti” (welfare) típusú társadalmi
modell helyett folyamatosan a „munkaléti” (workfare) modellt emlegeti.
Önmagában különben ez sem lenne nagy újdonság annak, aki a rendszerváltás
előtti világra emlékszik. Hiszen az, hogy mindennek az alapja a munka, nagyon
közel áll ehhez az elgondoláshoz. Abban is lehet valami, hogy a kerítések akkor
sem kolbászból voltak. Így végső soron a KISZ-korszakos, szocialistának
nevezett évtizedek iránti nosztalgia szintén lehetett akár a tudat alatti
alapja annak, hogy a „workfare” emlegetése előtérbe került. Ami természetesen,
és a teljesség kedvéért mindenképpen megjegyzendő módon, nem „alanyi alapon”
rossz. Elvégre miért lenne probléma, ha indokolatlan segélykifizetés helyett
valós munka lenne a jövedelem alapja. Különösen, mert a tartós munkanélküliség
valóban képes demoralizáló módon hatni. Ez azonban az éremnek csak az egyik
oldala. Nem véletlen, hogy még a forgalommal foglalkozó Wiki-oldalon is olvashatunk
arról, hogy nem egy országban vita tárgyát képezi. Mert a munkát előtérbe
állító modellek korántsem tekinthetőek újnak, és valóban lehetnek az ennek
alapján születő intézkedéscsomagok hatásosak számos okból. Például mind
szocializációs, mind társadalomlélektani oldalról. Már akkor, ha megfelelően
működnek, ha nem megkerülhetőek, ha gazdaságilag megalapozottak, stb. Tehát nem
elég emlegetni és részintézkedéseket tenni, miközben értelemszerűen a
kormányzat közvetve alig vállal kevesebb felelősséget a polgárok
egzisztenciáját tekintve, mint a jóléti államokban. Ugyanakkor, mivel
alkalmassá válhat a dolgozó kiszolgáltatottságával való visszaélésre, nem
véletlen, hogy ellenzőinek külön web-helye van (http://www.boycottworkfare.org/).
A közvetlen
hatásokat tekintve valós hatása lehet a foglalkoztatási szint emelésének,
hogy csökken a munkanélküliek száma, aránya. Amennyiben ez a kormányzattal
közvetlenül összefüggésbe hozható intézkedések eredménye, akkor természetesen
jól kommunikálható hatás lehet, a „gondoskodó kormány” képének erősítésére.
Márpedig aligha van választási győzelmekre gyúró kormány, melynek ez rosszul
jönne. Ám az is nyilvánvaló, hogy ez csak akkor lehet valóban hatásos, ha a
workfare-modell jegyében születő munkahelyek betöltése nem párosul semmilyen
marginalizáló hatással. Ha ugyanis az így foglalkoztatottakat, vagy munkájukat
a társadalom közvéleménye nem tartja előremutatónak, akkor diszkriminatív
hatások lépnek, léphetnek fel. Ez az, ami különben a közmunkaprogramok kapcsán
hazánkban is megfigyelhető. Sokszor tekintik a közmunkásokat lapáttámasztóknak,
vagy egyfajta közrabszolgának. Olyannak, aki kényszer hatására akkor is kell,
hogy lássa rosszul fizetett munkáját, ha az nem jelent megoldást a saját
foglalkoztatási problémáira Márpedig ilyen körülmények között a közmunkások egy
része büntetésként élheti meg ezt a foglalkoztatást. Hasonlóan ahhoz, ahogy a
kötelező sorkatonai szolgálatot sem mindenki élte meg kitüntetésként. Ezt a
hatást csak fokozhatja, ha az érte kapott javadalmazás sem alkalmas a
megélhetési költségek maradéktalan fedezetére. Márpedig hazánkban jelenleg ez a
helyzet. Így kialakulhat egy, a közmunkások elfogadottságát, és a közmunka
személy általi elfogadását egyaránt rontó helyzet, amiből, érthető okból, sokan
inkább menekülni szeretnének.
Ebben az esetben
érthető módon sérül az a szocializációs cél is, melyet leginkább a „munkához
szoktatás” fogalmával szoktak jelölni. Minél inkább a szélsőséges nézetek felé
megyünk, annál gyakrabban, és annál nagyobb pökhendiséggel és lenézéssel. Ez
azonban nem jelenti azt, hogy a közmunkának ne lehetne szocializációs hatása. A
feleslegesség érzése ugyanis komoly belső feszültséget képes kelteni, és a
munkanélküliség ténye bizony komoly raktárkészletet képes ebből nyújtani. Ha
tehát valaki képes értelmesnek tűnő munkát végezve biztosítani a maga és
családja megélhetését, akkor alighanem az ő szemében felértékelődik a munka,
mint olyan. Ami természetesen fordítva is igaz. Ha gödörkiásás és –betemetés
értelmetlen ciklusára hasonlít a közmunka, és megélni sem lehet belőle, akkor
ez a fajta közfoglalkoztatás még úgy is deszocializálhat, ha az egyéb
hatásoktól függetlenítjük. Mert nyilvánvalóan azok a gyanúk sem segítik az ennek
keretében végzett munkának az elfogadását, hogy egyesek magángazdaságát kell
megtámogatni a közmunkások olcsó munkaerejével. Azt ugyanis könnyű belátni,
hogy a minimálbér alatti fizetésekkel a közmunkás olcsó munkaerő. Márpedig ami
olcsó, az egyrészt sokszor kevésbé megbecsült. Elég ezügyben L. Simon László
kijelentésére hivatkozni, miszerint nem gond, hogy rabokkal dolgoztat a
földjén, mivel olcsóbb és kényelmesebb a munkanélküliek alkalmazásánál. Így
aztán lehet, hogy Orbán Viktor nincs egyedül az államvezetők közül, aki
előtérben kezelné a munkát, de erősen kérdéses, hogy mennyire megalapozott a
megvalósíthatósága azokra a célokra, melyekre az általa emlegetett
workfare-modell például alkalmas lenne. Mert ez szólhatna például egy megalapozott
közmunka-programról is. Megalapozottról abból a szempontból, hogy a piacihoz
közeli munkabér megjelenhetne a belső piacon. Így legalább a belső piac
szélesítése segíthetne valamelyest egy foglalkoztatási láncreakció
beindításában. Ez hosszú távon csökkenthetné a munkaerőpiac szereplőinek
kiszolgáltatottságát. Egyben a közmunka nem közrabszolgai bérezése nem
teremtene a munkaadók számára egyfajta minimál-példát, hogy milyen keveset is
lehet legálisan fizetni. Hiszen az állam is annyit fizet, amennyit. A
közmunkáért kapott éhbér azonban pont erre elég. Szűkített túlélésre, mivel az
arcoskodó megnyilatkozásokon kívül nincs hír arról, hogy Matolcsy György, vagy
bárki más a kormányzatból ténylegesen megpróbált volna csatornaásásból és a 47
ezer forintból megélni. A jelenleg nekik járó költségtérítés, személyi védelem,
titkárnő és beszédíró nélkül.
A miniszterelnöki,
és a munkaléti államot érintő nyilatkozatokról elmondottakkal szemben az is
lehetne persze egy felvetés, hogy a hivatkozott megnyilatkozások még Orbán
Viktor nyári pihenését megelőzően történtek. Azonban a bevezetőben említett, és
napokban közzé tett interjúban is arra hivatkozik, hogy a külföldre menő
fiatalokat hazavárja. Márpedig ahhoz értelmes és megfizetett munkahelyek
kellenének. Erre a recessziós kilátások közepette kevés esély látszik. Ezeket
az esélyeket pedig aligha növelik az olyan kijelentések, melyekkel Matolcsy
György új harmincéves háborút emleget. Mert mondhatja azt, hogy „az
unió elitje hibásan gondolkozik ezekről a kérdésekről, és ahelyett, hogy az új
tagállamok motivált, képzett és rugalmas munkaerejét az európai
újraiparosításra használnák, csak extraprofitot akarnak kivonni a
monopolterületekről, ha csak széles mosoly a jutalma. A hazai viszonyok
ugyanis az Orbán Viktor által kinyilatkoztatott oktatás-, és
foglalkoztatáspolitika kevés más kiutat hagy a közrabszolga-programokkal
szemben, mint a munkaerő kivonódását külföldre. Az állam számára pedig ott
vannak a különböző, szaporodó adóötletek, vagy például a magán-nyugdíjpénztári
államosításból származó pénz. A gazdasági minisztertől azonban háborús
programnyilatkozatok, és tündéri mesék hangzanak el ahelyett, hogy a
nyugdíjpénztári vagyon elolvadásáról,
a recesszió valós okairól, vagy piaci szinten megfizetett munkahelyeket
biztosító beruházásokról beszélne. Miközben az Emmi lovakat számol a
kórházakban vagy iskolákat lehetetlenít el az egyik kezével, de kiemelt képzést
ad a kormányzathoz közeli csemetéknek a másikkal. Mert nálunk Orbán Viktor
kedvenc vesszőparipája a „workfare” sem feltétlenül a társadalmi feszültségeket
csökkentő és a munkaerőpiacot erősítő folyamatokat jelenti. Nálunk még az is
tudhat unortodox lenni, ha kell.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése