Azok, akik az
1970-es évek végig visszanyúló emlékekkel rendelkeznek, vagy az akkori
történések akár legendaszerű ismeretét bírják, az akkori szürkezónás
beszerzések szinte biztos, hogy az említettek közé tartozik. Mert jellemző volt.
Például a „lengyel-piacok” révén, melyek később csak „KGST-piacokká” váltak a
köznyelvben. Ahogy az is, hogy az ideiglenesen itt tartózkodó, keletről
érkezettektől sok mindent meg lehetett venni. Akár a házikert permetezéséhez
szükséges gázálarcot is. Meg persze olykor gépkocsialkatrészeket is, melyek
eredetét nem illett firtatni. De ha már gépkocsikról van szó, a korszak
legendáriumának része volt az, hogy a több éves várakozás után átvett autók
némelyikét használat előtt illett alaposan átvizsgálni és szükség esetén
összerakni.
Ilyen nosztalgikus
gondolatokhoz vezetett annak a hírnek az olvasása, mely a még az előző kormány
által indított, és a miniszterelnök által nem rég átadott kecskeméti Mercedes-gyár lopássorozatáról tudósított.
A hír szerint, az elkövetéssel alaposan gyanúsítható, és őrizetbe vett férfi nem más, mint a kecskeméti
Mercedes-gyár egyik csoportvezetője. Idáig sima kékfényes hír, és egy adat a
bűnügyi statisztikákban. Legfeljebb azzal a segédvéleménnyel, hogy aligha a
szükség sodorta a lopássorozatot a különben morálisan kikezdhetetlen
csoportvezető útjába. Azonban az már nem annyira jelentéktelen mellékkörülmény,
hogy a már elkészült autókat csonkította meg, ami a súlykönnyítéssel össze nem
hasonlítható súlyú veszélyokozást is jelenthetett volna. Az autónak, a
Mercedes-nek is, vannak ugyanis olyan alkatrészei, melyek nélkül különösen
veszélyes üzemmé tud alakulni a használata. Különösen, mivel a Mercedes
esetében nem az az alapvető kiinduló-pont, hogy a vásárló elkezd politechnika-órát
tartani, és összerakni az autót. Az meg nyilván legfeljebb a tolvaj
problémájának látszik, hogy a lopott cuccokat az interneten hirdette. Talán
valami ösztönös lelkiismeret-furdalásból, hogy gyorsabban lebukjon.
Ami miatt még megér
talán pár óvatos szót az eset, fenntartva az ártatlanság vélelmét, hogy igen
gyorsan megindult az eset politikai felhangjainak keresése. A Deres.tv az eset
kapcsán többet is közölt a korábban említetteknél.
Így tudni vélik, hogy a tolvaj a kunszentmártoni Fidesz alelnöke, korábbi
képviselőjelöltje. Beosztását tekintve pedig az összeszerelő műhely
csoportvezetőjeként bukott meg. Az utóbbit esetleg valószínűsítheti, hogy az
alkatrészeket a MEO megkerülésével kellett tudni visszagyűjteni, ha nem akart
még gyorsabban lebukni. Az előbbinek, ha beigazolódik, inkább a párt számára
lehet kellemetlen. Mert igencsak feladja a labdát a kormánypárt kritikusainak. S
persze a párt kommunikátorainak is a nyári szabadságolások kellős közepén. Az
pedig alighanem mindenkinek, tulajdonképpen az ellenzéknek is kellemetlen
lehet, ha kicsinyes adok-kapok alakulna ki. Így a várható forgatókönyv a
csoportvezető hangosabb-halkabb visszhangok közeli kizárása a pártból, ha Fidesz-közelisége
igaz. Remélhetőleg gyorsabban lerendezve az ügyet, mintsem újabb gumicsontot
jelenthetne az elkövető személye, származása, párttagsága, stb., az ennél
lényegesebb problémák kivesézését helyettesítve.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése