Forrás: chyl.org |
Amiért időszerűnek éreztem egy
2012-es, korábban másutt olvasható írás ismétlését
az az, hogy Rétvári megszólalt. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának
parlamenti államtitkára a gimnáziumi
képzés cenzushoz kötésének szorgalmazását érezte az oktatáspolitika
legfontosabb kérdésének.
Első közelítésben a gimnáziumi
felvételi ötlete nem feltétlenül elvetendő. Amellett nem is újdonság. Volt már
ilyen. Valamint szakközépiskolai felvételi is volt. 1978-ban. Például. Az ördög
a részletekben van. Az államtitkár mondandójának nem kis része ezen patások
létében, a képzések jelen helyzetében, és az oktatás jelen állapotában
tekinthető baromságnak. Az ugyanis igaz, hogy elvben egy bemeneti szűrés
segítheti az adott iskola munkáját. Nagy vonalakban még az is lehet, hogy egy
bizonyos szintig a minőség bizonyítéka lehet. A finom árnyalatok azonban azt
mondatják, hogy ennek akkor van értelme, ha a felvételi a valós képességek, a
tényleges készségek, és az összehasonlítható tudásszint alapján folyhatnak.
Ebben az esetben, nagyon durva közelítéssel talán elérhető a bemeneti oldal
egyfajta nivellálása. Miközben egy pillanatra felejtsük el a falanszter-hatást,
a túlzott nivellálás sablonosító, és ezzel a személyiséget romboló hatását.
Valamint, szándékoltan, feledkezzünk el arról is, hogy az egyes gyermekek
fejlődési tempója ismerten eltérő. Tekintve, hogy a gyermekek nem egymás
klónjai, és nem is esztergapadon készülnek.
Az említett, „normális esetben”
egyáltalán nem elhanyagolandó tényezők elhagyásával is azt láthatjuk, hogy a
mai magyar oktatási rendszer elég erősen szegmentált, és szegregáló. Az ország
egyes térségeiben korántsem egyforma, és még csak nem is feltétlenül
összemérhető a gyermekek szociális háttere. Márpedig ott, ahol egy színes
ceruzakészlet komoly beszerzési elszánás függvénye legfeljebb Balog cinizmusa
mondathatja bárkivel, hogy a szülők gátolják a gyermek tanulását. Bár, akkor,
ha a közmunkára küldött tinédzser, netán prostituált kisfelnőtt az egyedüli
pénzkereső, még ez sem teljesen kizárható. Azonban a gondosan leszakított
régiók nyomorsorban tengődő családjait tartani kizárólagos felelősnek
pofátlanság, és legfeljebb az éhezést is rossz szokásnak tartó politikusok
szerint lehet rendben levőnek tekinteni. A végeredmény azonban az, hogy a
Rétvári-féle szemétség egyes rétegeket eleve kizárna még abból is, hogy
legalább a gyermek kiemelhesse a fejét a posványból. Egész egyszerűen azért,
mert a gyermeknek a tehetségétől, a képességeitől függetlenül csapná a kezére a
gimnáziumok ajtaját.
Amit csak súlyosbíthat az, hogy
valójában nem igazán beszélhetünk a közoktatásban tehetséggondozásról. Nem
egyes iskolákban, egyes fanatikus tanárok vonzáskörzetében, hanem általában. Ez
azonban azt jelenti, hogy a tehetséges gyermekek jelentős részének jó esélye
van az „elkallódásra”. Ettől egyébként még akár boldogabb életük is lehet, mint
az oligarcha csemetéinek. Azokhoz képest, akik esetleg semmivel nem
tehetségesebbek mondjuk Rétvárinál, de a család extra órák sorát képes
megfinanszírozni, és a gyermekkor szétzúzása árán akár egy diplomás senkit
faragni a csemetéből. Aki parlamenti gombnyomogatónak persze még jó lehet ettől,
de csak a nemzedékeken áthúzódó kontraszelekció felélesztésének tüneteként jár
majd gimnáziumba, illetve később egyetemre. Ugyanakkor, ha a jelen politikai
elit valamiben érdekelt, akkor ebben feltétlenül érdekelt. Ha ugyanis a valós
képességek mentén lenne lehetőség a magasabb iskolai végzettséghez vezető út
megnyitásában, akkor esetleg kiderülhet: egy szegény sorból beiskolázott
csemete mögött esetleg fasorban sem lenne az oligarchia versenylova.
A megoldás? A heterogén
bemenetei oldal miatt valójában nyitni kéne a kapukat és nem zárni. Ellenben a
kapuk mögött keskeny folyosók útvesztőjét kialakítva. Ez még mindig nem zárná
ki, hogy a szegény, de tehetséges gyermek, az irodalomból ismert esetekhez
hasonlóan egyfajta belső korrepetítora legyen a gazdagabb társainak, de a
képzésre kerülést nem zárná ki. S valószínűleg kialakítható olyan szűrőrendszer
is, amely minden egyes rostálásnál csak a valóban tehetségest, szorgalmast,
tanulni képest és hajlandót engedi tovább. A lemorzsolódókból pedig még mindig
lehet nagyon kiváló kétkezi szakmunkás. Eltekintve a szülői durcától, maga a
gyermek akár kiegyensúlyozottabb is lehet akkor, ha abban lehet jó, amihez van
tehetsége. Ne adj’ Isten kedve.
Szemben a Rétvári-modellel,
amely a bemeneti oldalon kiválogatná a versenycsikókat. Majd elérné azt, hogy „ha valaki jó eredménnyel elvégzi a
gimnáziumot, borítékolni lehessen, hogy könnyedén diplomát szerez majd”.
Ami nem más, mint a diploma kormányzati segédlettel végrehajtott gyorsított
elinflálása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése