Talán még emlékeznek többen arra, hogy egy marék
fegyveres betört egy szerkesztőségbe és tüzet nyitott mindenkire, aki ott volt.
Azokra is, akiknek köze sem volt a szerkesztőség munkájához. Aztán talán arra
is, hogy a lap kiadói igyekeztek ebből a legnagyobbat kaszálni. Most ismét a
halottak sírján táncolva törtek újabb babérokra.
Aki a fentiek alapján a Charlie Hebdo-ra tippelt az
nyert. Annak idején a mohamedánokat hitükben sértő rajzokban látták a legjobb
módszert a népszerűség hajhászására. Ami akkor, ha a társadalom egy része elindul
a szélsőségek felé, talán elég jó üzlet. Elvégre legalább a szélsőjobb
olvasótábora veszi a lapot. Bár, a kiadót akkortájt fenyegető csődhelyzet nem
azt mutatta, hogy a Charlie Hebdo említett törekvése egy sikervállalkozás lett
volna. Azért serényen dolgoztak. Egész addig, amíg az említett fegyveresek
ólomosztásba nem kezdtek. Ami, és ezt azért kiemelném, akkor sem bocsánatos, ha
akármilyen rajzok jelentek meg akárhol. A halottak elnézést sem tudnak kérni,
és a gyilkosság mindig visszavonhatatlanul kitöröl egy életet az emberiség nagy
könyvéből. Egyáltalán nem véletlen, hogy a halott mindig is bírt egyfajta
emelkedett státusszal. S sajnos az sem, hogy a halott meggyalázása nem egy
esetben volt eszköz a közösségek megtörésére. Nem egy esetben vallási
közösségek megtörésére. 2015 januárjában nem véletlenül igyekeztem az áldozatokra
is ráterelni a figyelmet. Még ekkor is, ha a szerkesztőség rajzolói taplók
voltak.
S nem abban az értelemben figyelmeztetni arra, hogy a
halott tiszteletet érdemel, ahogy például a magyar miniszterelnök „figyelmeztetett”.
Aki Párizsban járva inkább az új ellenségkép kialakításával, mintsem a gyásszal
volt elfoglalva. Ahogy az sem igazán tetszett, hogy a kiadó inkább még egy bőr
lehúzását gondolta ildomosnak a halottakról. Akiket a média már eléggé
megnyúzott addigra. De érthető. A lövöldözés egyik legnagyobb haszonélvezője a
kiadó volt. Ha tetszik „eltakarította” az egyre kevésbé vállalható rajzolói
gárdát. Egyben, mint az lövöldözés egy éves
évfordulójára kiderült, megmenekült a csődtől is a lap gazdája. A politika,
pontosabban az ellenségképekre vágyó politika, is profitált belőle. Egy percig
sem vitatva azt sem, hogy sok, sokkal jobb szándékú embert is elsodortak az események
és a pillanatnyi indulatok. Olyanokat, akik különben szinte biztos nem
szerveznének zenés pikniket. Mert józanabb pillanataikban tudják: emberségükben
sértené a holtak hozzátartozóit. Ahogy emberi mivoltában sértő az a humor, ami
fogyatékosokkal viccel, vagy bárki legbelsőbb hitét figurázza ki. Amiért okkal
mondhatta Karinthy: „Humorban nem ismerek tréfát”.
A látszólag nagyon hosszú felvezetést azért tartottam
szükségesnek, mert a Charlie Hebdo szerkesztősége láthatóan továbbra is abból
kíván hasznot húzni, hogy átlépi azt a határt, ahol a humor már nem humor. A BBC számolt be arról,
hogy legutóbb az olasz földrengések áldoztainak a sírján sikerült pikniket
ülni. Laza egyszerűséggel egyfajta beton-ember lazagne gyanánt ábrázolva az
egészet. Ami biztos roppant vicces. Párizsból nézve. Úgy, hogy egyik rajzolónak
sem kell odamennie, hogy tíz körömmel kaparja ki a gyermekét, vagy legalább a
holttestét a romok közül. Vagy akár a szőrös
gyereket. Bár, szerintem, Párizsból nézve sem túl vicces. Inkább bunkó. Még
akkor is, ha ezért nem fognak lőni.
De biztos van egy réteg, a suttyóké, akik majd pénzzel
honorálják az előadást. A Charlie Hebdo kiadója meg láthatóan az maradt, ami
volt. A mások hitén, problémáján, kárán, halálán élcelődő kufárok klubja.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése