Az iskolák ügyeit illetően Pukli István kormánypárti
hűség-vallomásával sokan foglalkoztak, de a surranó-pálya alapjában véve más
híreket is tartogat. Amelyek közül a pedagógusok továbbképzésének újdonságát
már csak azért is figyeltem, mert használni biztosan nem árt a továbbképzés. No
meg azért is, mert eléggé zavart eddig is, hogy a mozgalmárok úgy kerülik a
tanárok alkalmasságának kérdését, mint az ördög a keresztet.
Holott az alkalmasság, a szinten tartás, és a
továbbképzés elég közeli halmazai a pedagógus munkájának. Amennyiben egy szép
reményekkel induló, személyiségében, kezdetben, talán kompetens tanár is
lemaradhat a világtól, ha meggyőzi magát: ő az etalon, és a világ tükre.
Úgyhogy egyáltalán nem árt az a továbbképzés. Amit, természetesen, egyáltalán
nem mindegy, hogy kinek és hol tartanak. Meg az sem, hogy kik tartják. Mely
utóbbi kört illetően egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy az egyetemek
elefántcsonttornyainak professzorai a legalkalmasabbak. Az gyakorló
pedagógusnak ugyanis, szerintem aligha a szociológiai terepasztal mellett
edződött és konferenciákon, jobbára a saját kollegák által, megtapsolt elméleti
szakember tudja a napi túlélőkészlet legjavát nyújtani. Nem kizárt persze, csak
nem biztos. Ahogy azt sem utasítom el, hogy szükséges az elméleti
felkészültség. Csak azokon a konferenciákon, amelyeken előfordultam egy időben,
sokkal inkább az „iskolák” versenye zajlott, mintsem egy konzisztens elméleti
keret kialakítása.
Amely utóbbi már csak azért is nehéz lehetett volna, mert
a pedagógusképzés iskoláit egyik-másik konferencián még csak nem is engedték
össze egy szekcióba. A szünetek párbeszédei pedig a „Kérem a cukrot!” és „Köszönöm!”
kategóriáiban zajlottak. A publikum előtt. Mit sem vonva le a háttérben zajló
workshop-egyeztetések értékéből. De ezek közpedagógust segítő tevékenysége pont
azon az értékskálán mérhető, mint a tavasz óta zajló nagy műhelymunka a köznek,
a társadalomnak publikálható alternatív oktatáspolitikáé. Az a fránya
pedagógus, akit tovább kellene képezni pedig még képes lenne nem az
iskolateremtő nagy szakmai öreg kedvenc kérdését feltenni. Hanem valami egészen
mást. S akkor ott állna a professzor megfürödve. A saját levében. Miközben
persze a továbbképzések könnyedén átcsúszhatnának az iskolák közti presztízsharc
kiterjesztésének terepére. Amivel pedig a továbbképzendő pedagógus törölheti
ki. Ha előbb kinyomtatja, és kellően meggyűrögeti.
Ebből a szempontból a pedagógus továbbképzéseket kevés
helyre beszorítani marhaságnak tűnik. Különösen akkor, ha azt az elméleti
műhelymunka ketreceibe szorítják. Lehetőleg úgy, hogy érvényesüljön a párt és a
kormány központi direktívája. Amit kevés helyre elosztott képzéseknél
kétségtelenül olcsóbban lehet ellenőrizni, mintha számos képző helyre kellene
odatelepíteni a hűség füleit és szemeit. Így aztán cseppet sem meglepő az a
legutóbb felröppent hír, hogy központosítási szándék motoz a pedagógusok
továbbképzését illetően (is). A HVG
ismertetése alapján ingyenessé válik a továbbképzés. Ami abból a szempontból
biztosan jó, hogy a híresen agyonfizetett vidéki pedagógusok számára is
elérhetővé válik. Másrészt viszont az ingyenes ajándékok olykor rohadt sokba
kerülnek hosszú távon. Mert amikor fizet az ember, akkor hajlamos minőséget,
hatékonyságot elvárni. Amit, úgymond állami ajándékként kap, sokszor elmulaszt.
Miközben persze az sincs ingyen, csak mindenki fizeti. De alulról jövő minőségi
elvárások nyomán kevesebb kritika fogja érni. Ami a visszacsatolásokat lazává,
a továbbképzést túlélni való napokká, a minőséget silánnyá teheti.
Mert különben a hírek szerint napokról lenne szó. A
HVG-ben is hivatkozott Magyar Hírlapos szöveg szerint
is. Mely, interjú gyanánt Liptai Kálmán, az Eszterházy Károly Egyetem rektora részéről
hangzott el. Aki szerint a tervezett átalakítás annyira nagyszerű, hogy ihajj.
Meg csuhajj. Meg az állam is tervezni tudja a költségeit. Éljen! Tapsot neki!
Meg hogy az egyetemeken a legjobb ez az egész. S elég lesz hat központ. Mert
annál jobb nem is lehet. Mondjuk érdekelt volna a rektor úr véleménye akkor, ha
az egykori Ho Si Minh Főiskola megmarad főiskolának, és nem avatják júliusban
egytemmé. Vajon akkor is az egyetemeken látná szívesen a továbbképzéseket? S
akkor is, ha az egri egyetem kimarad a képzési központok sorából? Még csak
rosszindulat sem kell ahhoz a féltetelezéshez, hogy ezen paraméterek erősen
átdimenzionálták volna Liptai rektor úr személyes véleményét a kérdésben. A
köznek közreadottat persze nem biztos. Mert főiskolai rektornak is jobb lenni,
mint közmunkásnak.
Közben bocsánat, hogy a képzési időtartamok után
elkalandoztam. Szóval! Az interjú szerint egy „tanárnak évente körülbelül négy-öt napot kellene a saját maga
fejlesztésére fordítania, tanulnia”. Amire igaz a másik kitétel is, hogy
erre „nem lehet azt mondani, hogy sok”.
Azt viszont igen, hogy kevés. Elképzelem, amint egy informatika tanár évente
durván egy hetet ismerkedik az új technológiákkal. Majd bemegy az órákra és
elmeséli a Windows 95 mindennapi, és nem múzeumi, használatát a diákok nagy
örömére. Mert az borítékolható, hogy könnyezve röhögnék ki a szegény tanárt. Persze,
ha az egyéb minisztériumi leiratok, KLIK-ötletek, és papírmunkák halmai alatt a
pedagógusnak csak ennyi időt hagynak az önképzésre annak is meg lehet a maga
előnye. Egyre több félszemű király lehet a közigazgatásban.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése