Az idegen nyelvek tanulása
fontos. Számos előnnyel jár. Többek között azzal is, hogy egyszerűbbé teszi a
más országokban való munkavállalást. De ettől függetlenül sem árt megismerni
egy más nép gondolkodásmódját. Ezért aligha kell bántani azt, aki az iskolai
nyelvtanulást akarja ösztönözni. Még Rétvári Bencét sem.
Az államtitkár ugyanis egy
parlamenti kérdésre válaszolta azt, hogy márpedig az iskolai nyelvtanulást
ösztönözni fogják. S ezzel nincs is semmi baj. Az kicsit furcsa, hogy az eddigi
eredmények kapcsán az angol nyelvű érettségit tevők számával háborúzik a
kiadott közleményben, de ez van. Valamivel elvégre mérni kell, hogy a kormány
annyira, de annyira jól teljesít. Még akkor is, ha az ilyen számháborúkról az
egykori tervfelajánlások jutnak inkább az eszembe. Meg a nyelvvizsgák.
Amelyekkel kapcsolatban nem egyszer volt olyan érzésem, hogy erősen
szubjektívek. Különösen az olyan városi legendák alapján, hogy külföldön
szerzett iskolai végzettséggel rendelkezőket simán megbuktattak a „Rigóban”.
Miközben ültem bent olyan nyelvvizsgán, ahol a vizsgázó intonációját, angol
kiejtését olyan palócos akcentussal beszélő nyelvtanár bírálta, akin talán
sírva kacagott volna a londoni peremvidék. Ha érdekli őket. Mármint az egykori
nyelvvizsgákon fetisizált nyelvtan és szószedett-ismeret.
De mára egészen biztosan
másként mehetnek a nyelvvizsgák. Talán már olyan érzése sincs senkinek, hogy
azért buktatják meg, mert tudhatóan ott lesz legközelebb is. Mert kénytelen ott
lenni, és ismét kicsengetni a vizsgadíjat. Valamint egészen biztosan másként
tanítják az idegen nyelveket, mint annak idején. Akkor, amikor az orosz volt a
kötelezően tudni való idegen nyelv. Amely nyelvet különben akkor is érdemes
lett volna megtanulni. Ám igen megbízható tantervek mentén utáltatták meg
sokakkal. Szinte mindenkivel, akit nem kötött le a „Vörös tér” elragozása ezer
módon oroszul. Ugyanakkor jártam olyan külön-oroszra, amit egy ide házasodott
tanárnő tartott. Akinek a fia nagyjából velünk egy korú volt. S aki pontosan
tudta, hogy „Hagymácska” kalandjai sokkal inkább felkeltik az érdeklődést, mint
Lenin elvtárs életrajza. De mára a nyelvkönyvek is megváltoztak. Nem Lenin
elvtársról van szó bennük.
Azonban nem szeretnék kellő
ismeretek nélkül véleményt mondani napjaink nyelvkönyveiről. Amit a
felnőtt-oktatás terén elém sodort az angolórák sora, azokról tudom: a büdös
életben nem tanultam volna meg belőlük angolul. Miközben az órákon továbbra is
teszteket töltögettünk, és nyelvtani fejtörőkkel múlattuk az időt. Megannyi
igeidővel. Amiből a való világban persze nem igazán használnak ki minden
árnyalatot, és sokkal inkább értékelik a helyzetmegoldó kommunikációt, mint az
akcentustól mentes megmukkanást. Ellenben az az érzésem, hogy nyelvtanfolyamok
vagy azért koncentrálnak az említettekre, mert a nyelvvizsgák jelenleg is
teszt-orientáltak, vagy azért, mert a tanárok erre szocializálódtak. Azért
persze a tesztekre koncentráló oktatás kitalálóit szívesen elvinném egy londoni
bevásárlóközpontba. Azzal, hogy próbálják ki a tesztjeiket az ott élőkön. Aztán
próbáljanak meg olyan kuncsaftokat keresni a tömegben, akik nyelvtani
tesztekkel a kezükben rohangálnak a pultok között.
De azért persze elfogadom, hogy
a jelen nyelvóráiról sincsenek mindenben napra kész ismereteim. Így azt az
állítást is elfogadom, hogy csupa tökéletes nyelvtanár tartja a jobbnál jobb
tankönyvekből a tökéletes órákat. Amelyeket szépen besuvasztanak a tantervbe,
és éppen úgy kötelezővé tesznek, mint annak idején az oroszt. Mely megoldás
szinte biztosan sok hívet toboroz a diákság körében. Nagyjából a kötelező
olvasmányoknak kijáró népszerűséget. Hacsak a tanár nem vetemedik arra, hogy
Harry Potter történeteit olvastassa eredetiben. Vagy akár személyre szabottan
azt, amit a diák szeretne.
Bár, felnövekedve kicsit a diák
valószínűleg úgyis rájön egy idő után a nagy megoldásra. A nyelvórákat túl kell
élni. Aztán a gyakorlatban nyugodtan elmehet egy angol nyelvű állásinterjúra
úgy, hogy nem tökéletes a nyelvtani ismerete, és nem tudja a szótárakat
kívülről. Mert még Londonban is inkább díjazzák azt, ha megérti, amit
szeretnének tőle, és megértik, amit ő szeretne, mint azt, ha kiváló
tesztkitöltő, nyelvész, de sík hülye a mindennapokhoz. Amelyhez azért szintén
szükség van nyelvtudásra. Tehát, erősen pártolom a nyelvtanítást. Reménykedve
abban, hogy az másként zajlik, mint amelynek tapasztalatával megvert a hazai
iskolarendszer annak idején.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése