Az Uber után az állam a telekocsizást
szemelte ki. Elvégre valamivel garantálni kell az államilag kedvezményezett
taxisok lelki nyugalmát. Azonban ez így mégsem a teljes kép. Még a
környezetvédelmi és egyéb szempontok mentén sem. A telekocsizás ellenőrzése egy
másik vetülettel is bírhat. A Nemzeti Besúgás Rendszerének kialakítása jegyében.
Mely rendszerépítés nem egészen
új. Már három évvel ezelőtt is mondtak
fel úgy tanároknak, hogy az ok a nem teljesen átszellemült ábrázat volt. Ami
azt is jelenti, hogy az iskolai rendezvényen volt olyan, aki szükségesnek
érezte a másik megfigyelését. Majd besúgását. Az pedig, hogy a sajtó egyik
munkatársát az ÁVH módszertanát idézve szerették volna beszervezni,
szinte csak tegnap volt. A kettő között pedig akár teljes ív is kirajzolható. A
pedagógusok kölcsönös értékelésétől az Uber az adóhatóság ismerten gerinctelen,
nem egyszer szándékosan provokatív ügynökeinek, bocsánat, munkatársainak fellépéséig
elég széles ívet húz maga után a szociológiai rombolás rakétája. Nem interkontinentálisan,
hanem lokálisan. Nem ballisztikusan, de olykor mégis halálosan.
A történelem ugyanis nem szűkölködik
öngyilkosságba kergetett szereplőkben. A munkatársi, közösségi, környezeti
körök szétzúzása ugyanis nem egy esetben a személyiség szinte teljes
széteséséhez vezethet. Ami ellen sokszor az egyik legbiztosabb menekülésnek
látszik a kimenekülés a helyzetből. Mikor merre. Ha lehet, másik munkahelyre,
ha lehet másik országba. Ha egyik sem, akkor olykor egy másik létsíkra. Mert
nem mindenkinek állnak rendelkezésére kormányzati pszichiáterek, és vele a titkolt
leletek. De ez nyilvánvalóan csak következmény. Annak a következménye,
amikor visszaépül az a rendszer, hogy ember embernek nem farkasa, hanem
potenciális besúgója, feljelentője, megfigyelője lesz. S amely rendszerrel
kapcsolatban nem árt megjegyezni azt, hogy sosem jöhetett volna létre, ha nincs
egy kritikus tömegtámogatása. Miközben persze tudjuk: a besúgói hálózat pont azt
szolgálja, hogy az egyszer megszerzett hatalmat ne lehessen alulról, és
hatékonyan kikezdeni.
A cél ugyanis aligha kizárólag az
adóbevételek növelése. Még akkor sem, ha az van a zászlón. A nemzeti
bizalmatlanság rendszerének kialakítása sokkal lényegesebb. Ha ugyanis már a
kocsmába betérő törzsvendégbe sem lehet többet megbízni, akkor a suttogó
ellenzékiség is lassan, de biztosan kihal. A hatalmi receptúra elvárásai
szerint. Noha tudjuk, ez nem teljesen szokott teljesülni. De azért az
bekövetkezik, hogy a társadalom olyan erősen atomizálódik, ami szinte kizárttá
teszi, békés körülmények között, a hatalom elleni összefogás kialakulását.
Amihez kell még pár olyan civil vezető, akik képesek az országos csalódás
légkörét kialakítani, és többet már mozgalmi célok érdekében sem lehet
embereket összefogni. Valójában ezért, és nem kizárólag a szakmaiatlanságért
kormánypárti gesztus az, amit a gőztenger
önkijelölt vezérei
elkövettek a pedagógusok rovására. Elvéve az egyik, ha nem az utolsó, reményét
annak, hogy érdemben képes egy alulról jövő békés mozgalom bármit is
változtatni. Gyakorlatilag azt a szavazást hagyva meg, ahol „flaszterből”
lesznek a szavazócédulák. S ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy most
sokan felfedezték a korábban is ismert tényt: sem Pilznek, sem Puklinak nem
volt soha szándékában kormányt váltani. Ám ennek mára nincs sok jelentősége. A
szerepüket ellátták. Növelték a fásultságot és csökkentették a kohéziót.
A hatalom szempontjából ennyi
bőven elég. Szemeket alkotva abban a láncban, hogy lehetőség szerint ne legyen
magas a közösségi szolidaritás és a kölcsönös bizalom indexe. S itt
kapcsolódnék vissza a telekocsikhoz. Nem azért, mintha l’art pour l’art
mozgalmárokat, és a kormányt is ne vihetnék igencsak messze. Azonban világos: a
telekocsi, miként az Uber is, alapvetően a bizalomra épül. Arra a bizalomra,
hogy a sofőr megbízik az utasában, és az utas is megbízik a fuvart vállaló
sofőrben. A két említett autós szolgáltatás esetében az Uber egy taxi-szerű
szolgáltatást, míg a telekocsi egyfajta „hulladékhasznosítást” jelent. Az amúgy
is megfizetendő utazási költségbe való beszállás ígéretével. Nem kis részben
azzal is gazdaságossá téve az utat, hogy az autós közlekedést olcsóbbá teszi az
állami vasutak, de akár a tömegközlökdösődés igénybe vételénél is.
De! Amikor a kormány a
telekocsit akarja megfingatni, akkor ez azt is jelenti, hogy olyan ellenőröket
kell toboroznia, akik hajlandók maximálisan visszaélni a mások bizalmával. Az
ilyen ellenőr tehát alapvetően az a típus, aki a saját anyját is eladná egy
bélásért. Ha bélás még lenne. Miközben persze elég az is, ha sikerül
elhíresztelni az ilyen moráldeficites adóügyi alkalmazottak nagy számának a
létét. Nincs is rájuk szükség ahhoz, hogy a telekocsis fuvart felajánló ne
bízzon meg esetleg a szomszédjában sem. Ne vegye fel akkor sem, ha előtte
döglik meg.
A Nemzeti Besúgás Rendszerének egyre
nagyobb dicsőségére.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése