Efézus, ahol járt Pál apostol. Forrás: Bonyhádi Reformátusok Közössége |
Az áhítat olyan értékmérő, ami a legutóbbi
hírek szerint foglalkozás körében elkövetendő külsőség. Az ATV
híre szerint a balatonfüredi Református Általános Iskolában tanítók számára
mindenképpen. A hír szerint ugyanis azért merült fel a felmondás két
tanárnőnek, mert nem énekeltek kellő áhítattal. Mely áhítat hiánytünete a
minősítő tiszteletes, illetve a híradás szerint, abban nyilvánul meg, hogy „furcsán
viselkedtek”. Ami azért lehet feltűnően sajátos értelmezés, mivel a hétköznapi
életben inkább a vallási transzba zuhanókat szokták furcsán viselkedőknek
nyilvánítani.
De ha már itt tartunk, akkor persze lehet,
hogy az említett és a diákok felügyeletét is ellátó tanárnők azzal árulták el
magukat, hogy elrévedő extázis helyett olykor a felügyeletükre bízott diákokra
sandítottak. Ez azonban felveti azt a kérdést, hogy ki őrzi az őrzőket? Sőt!
Akár azt is, hogy őriz az őrző, miközben kifigyeli a többi őrzőt? Ám mielőtt
sikerülne agyonbonyolítani, inkább megpróbálom kifejteni. Az egyik eset az,
hogy a tanárok üveges szemű áhítattal énekelnek, mely révedés közben akár a
vakbelüket is kivehetik feltűnés nélkül. Ebben az eseten azt hinnénk, hogy
biztos az állásuk, hiszen annyira áhítatosak, hogy annál jobbak nem is
lehetnének. Most azonban tegyünk egy csavart a történésbe, és tegyük fel egy
kevésbé ájtatos diákról, hogy csúzlival fejbe lövi a lelkészt. Elvégre a tanár
réved, mindenki réved, és így a renitens diák egyfajta szellemi
területen-kívüliséget élvez. Ekkor vajon ki lesz a felelős? Az, aki a tanártól
elvárja a süket és vak áhítatott, vagy a tanár, aki még véletlenül sem
pislantott rá a diákokra. Nem buktatván le ezzel a csúzlizás előkészületeit.
Azonban ez nyilvánvalóan a kérdésnek
továbbra is csak az egyik oldala, hiszen tegyük fel, hogy a tanár valóban nem
süket és vak átszellemültséggel énekelt. Akár az előbbi eset elkerülése végett.
Elvégre a az intézmény rendjében nyilvánvalóan nem fér bele a rendzavarás az
áhítatgyakorlás közben. A tanár tehát tartja magát ahhoz, hogy „tartsa meg a
munkájával kapcsolatos fenntartói és intézményvezetői előírásokat, valamint
intézménye tanulmányi- és munkarendjét”. Mely előírás abban az ominózus
44.§ -ában található a Református Közoktatási Törvénynek, mely alapján a
tanárnőknek felmondani szándékoznak. S amely paragrafus egyébként egy szót sem
szól áhítatról, és viselkedési furcsaságokról:
44. § A pedagógus
kötelessége, hogy hivatásához és fogadalmához híven a lehető leghatékonyabban
segítse a reá bízott növendékek szellemi-lelki-testi fejlődését, Istenhez
hűséges, egyházával és hazájával szemben
elkötelezett, tevékeny keresztyén életre
jutását; tartsa meg a munkájával kapcsolatos fenntartói és intézményvezetői
előírásokat, valamint intézménye tanulmányi- és munkarendjét; működjék együtt
vezetőivel, munkatársaival és növendékei szüleivel; képezze magát szaktudományaiban,
a neveléstudományban, szaktárgyai tanításának módszertanában és mindazon
területeken, amelyek segíthetik abban, hogy hatékonyabban munkálkodhassék az
intézmény céljainak megvalósításáért;
Itt azonban még mindig csak félúton vagyunk
az adott helyzetben, mivel csak azt tudjuk, hogy a tanárnők a diákokra esetleg oda-odapislantva
énekeltek. Ez egyesek szerint furcsa viselkedés, míg másoknak a diákokra való
odafigyelés, és ezzel a nevelői munka része. Ellenben személy szerint az is
érdekelne, hogy a tanárnők miként buktak le? Mert az teljesen nyilvánvaló, hogy
az ő üveges-szeműségük hiánya csak akkor tűnhetett fel valakinek, ha az viszont
őket figyelte. Az őket „feljelentő” tehát szintén nem kellő áhítattal énekelt,
hiszen eközben a tanári kar tagjait strigulázgatta, és rendezgette árulkodási
sorrendbe. Az tehát nyilvánvaló, hogy a tanárnőkön kívül más is igen furcsán
viselkedhetett az áhítaténeklés közepette.
De úgy tűnik a világ már csak ilyen furcsa
jelenségeket produkál az egyházak, vagy politikai manifesztációik háza táján. A
református egyház egyik miniszteri székben ülő lelkészétől
például tudjuk, hogy az oktatás nem az adókban mindenki
részéről megfizetett szolgáltatás az állam részéről, hanem szolgálat,
mondhatni kormányzati kegy gyakorlása. Bár erre mondhatja természetesen bárki,
hogy már régebben történt. Miközben a politikai kereszténység részéről legutóbb
a rasszista publicisztika elítélése bizonyult kirívónak. A KDNP minden esetre elítélte
azt, aki elítélte a bayerizmust. Alighanem azért, mert a furcsább volt a KDNP
Veszprém Városi Szervezet elnöke számára az emberi tartás egy kitűntetett
építész részéről, mint a párthűség kinyilvánítása. Talán Debreczenyi János,
Veszprém korábbi fideszes polgármestere sem kellő áhítattal a szemében énekelt
együtt a politikai énekkarban. S ez olyan izés, olyan fura dolog. Igaz,
messzire vezetne a tanárnők említett esetétől.
Mely felmondási eset kapcsán azért csak jó
volna tudni, hogy miért nem furcsa egy lelkésznek, ha valaki a tanárok arcát
bámulja az áhítatgyakorláson való extatikus részvétel helyett? Esetleg tényleg csak helyet akarnak csinálni valakinek ezzel a mondvacsinált ürüggyel? Miközben azért
persze jó volna tudni azt is, hogy miként definiálja a református egyház az „áhítat”
megnyilvánulását? Elvégre ha már példát statuálnak, a következőknek mégis csak
jó volna tudni, hogy mire figyeljenek. Pál apostol ugyanis csak ezt írja: „Beszélgetvén egymás között zsoltárokban és
dícséretekben és lelki énekekben, énekelvén és dícséretet mondván szívetekben
az Úrnak. (Ef 5,19)”. S egy szót
sem ír arról, hogy „elöljáród gusztusa
szerint arccal énekelj”, vagy „énekelvén,
és másokat figyelvén”. De Pál apostol sem tudhatott mindent, és sokfele
utazott bár, de nem járt hazánkban. Vagy csak nem írt levelet a
pannóniabelieknek.
Andrew_s
Az alábbi hvg-s cikkben szereplő professzor felmondásában is szerepel, hogy magatartása "nem felelt meg a Szentírásnak" a református rektor szerint. Ez abban állt, hogy a szabálytalan doktori értekezés vitára bocsátásával a professzor nem értett egyet, majd amikor emiatt üldözni kezdték még feljelentést is tett. Így aztán rászabadították a titkosszolgálatot, hogy a legmodernebb katonai hírszerési eszközökkel (amelyeket engedély nélkül nem is birtokolhatnának) gyártsanak le egy felmondási okot. Ez nyilvánvalóan megfelel a Szentírásnak, amire Balla Péter rektor, Hegedűs püspök veje, üdvözült szirupos mázzal leöntött képével gyakran hivatkozik: http://hvg.hu/itthon/20130215_magannyomozas_karoli_rendorseg#comments
VálaszTörlésNem írok, mert úgyis kimoderálnád...
VálaszTörlésHa nem írod, nem tudhatom, hogy mit...
Törlés