A pedagógusok vezetői által szervezett és inkább
lózung-licitnek tűnő tüntetésével kapcsolatban valószínűleg még jó ideig fognak
forrni az indulatok. Meg talán az érvek is. Habár az utóbbiak forrongása jobb
lenne, mert nagyobb eséllyel visz előre, mint az elvhűséget, és hitrendszert
próbálgató indulatiság. A DK felhívása a tanárokhoz talán ezt is elősegítheti.
Bár végképp mattot is adhat a mozgalomnak.
Az egyik alapprobléma szerintem már februárban is az volt
a pedagógusok tüntetésével kapcsolatban, hogy hitelességükben erodált vezetők,
minden pozitív üzenet nélkül hívták életre a tiltakozást. A hitelességen lehet
vitatkozni, de azon aligha, hogy alapvetően a jelen oktatáspolitika ellen, és
nem egy gondosan kidolgozott oktatáspolitika mellé való kiállás jegyében
szervezték meg a tüntetést. Erre hallottam azokat az érveket, hogy a
programalkotás nem a tüntetés dolga. De ez az érv ostobaság. Mert triviális.
Miközben egyáltalán nem indokolja a tüntetés előtti programalkotás elmaradását.
Különösen nem olyan körülmények között, hogy szakmai alapon évtizedek óta
időszerű lenne egy oktatáspolitikai paradigmaváltás, a maradványelvű
pedagógusképzés, illetve a kontraszelekciós örvények megtörése.
Amire azért most talán mégis sor kerül. A DK ugyanis
azzal a felhívással élt, hogy: „A
DK várja a Tanítanék Mozgalom szakmai észrevételeit a Sokak Magyarországának
oktatási programjával kapcsolatban”. Amire természetesen lehet azt
mondania a mozgalmi vezetőknek, hogy ők nem kívánják megtenni, és keresztbe
font újjakkal dobják messze, mint undok pártkötődést. De ezzel igencsak öngólt
rúgnának, miután Pukli István, a mozgalom illiberálisan autoriter arca azt
nyilatkozta az ellenzéki pártokkal kapcsolatban, hogy: „Dolgozzanak
ki programokat, a szakértőink majd megnézik és javaslatokat fűznek hozzá”.
Amely felhívás különben főleg annak fényében furcsa, hogy Pukli nem látja „értelmét a jelenlegi politikai pártokkal
semmiféle együttműködésnek”. Ami könnyedén jelentheti azt, hogy a Tanítanék
mozgalom színpadra delegált arcának nagyjából fogalma nincs arról, hogy mit
hadovál össze-vissza. Mert vagy nem akar együttműködni senkivel, és önjelölt
oktatáspolitikai Messiásként akarja megváltani a magyar pedagógiát, vagy
szeretné véleményezni a pártok oktatáspolitikai felvetéseit. A kettő együtt nem
működik. Menni még csak megy, ha Pukli egyfajta puklista diktatúrában gondolkodik,
és magának egyfajta igaztevő zseni szerepét tartja fenn, de működni nem
működik. Demokráciában nem.
Ebből a szempontból a DK felhívására adott válasz
mindenképpen iránymutató lehet. Ha ugyanis megtagadják az együttműködést a
pedagógusmozgalom vezetői, akkor egyértelműen szakítottak a demokratikus
normarendszerrel. Ez Pukli februári
nyilatkozata, és a rendpárti Jobbiktól való el nem határolódások fényében
talán nem is lenne olyan meglepő, mint elsőre látszik. De a találgatásoknál
biztosabb lesz egy egyértelmű állásfoglalás. Még akkor is, ha maga az alap-nyilatkozat
kicsit furcsa. Nem a demokratikusság szempontjából furcsa, hanem a szakmaiság
szempontjából. Mert Abban az esetben, ha a Tanítanék, a CKP és társzervezetei
ezerrel dolgoztak volna és sikeresen állítnak elő egy alternatív
oktatáspolitikai tézisgyűjteményt, akkor annak a bizonyos mondatnak másként
kellett volna szólnia. Valahogy így: „Kidolgoztuk a szakmai konszenzus talaján
álló oktatáspolitikai téziseinket, és várjuk azon pártok jelentkezését, amelyek
hajlandók azokat beépíteni programjaikba”.
Abból a szempontból tehát a Pukli-nyilatkozat
mindenképpen önleleplező, hogy ilyen program nincs olyan formában, amely
megosztható lenne bárkivel. Holott, ha a CKP valóban szakmai és nem politikai
okokból jött volna létre, akkor a tüntetések előtt és nem utána alakul meg. De
legalább a megalakulását követően publikáltak volna egy közérthető alternatív
oktatáspolitikai munkaanyagot. Ám a jelek szerint ilyennel nem szolgálhatnak.
Ez azért végtelenül szomorú, mert így nem csak a szülőket, azaz a társadalmat,
és a pedagógusokat nem tudják a szakmaiság talaján megszólítani, hanem a pártok
szakpolitikusait sem. Nem csak a DK-ét, hanem egyikét sem. Ami azt is
jelentheti, hogy a Jobbik közelébe sunnyogásnak sem a szakpolitikai megközelítés,
hanem a rendpárti ideológia iránti vonzalom az alapja. De így lenne akkor is,
ha bármely párt ideológiáját kezdenék felvállalni az egyre inkább polcelebbé
váló pedagógusvezetők.
Miközben bármely párt oktatáspolitikájának megszakértése
egy másik szakmai csapdát is rejt. A megszakértőknek, ez esetben a Tanítanék képviselőinek
ki kell tudni állni, és kőkemény szakmai érvekkel szállni vitába az adott párt
elképzelései ellenében. Vagy a sajátjuk mellett. A politikai tinglitangli kevés
lehet. Mert csak azokat győzné meg a velük való szolidaritás feleslegességéről,
akik már most is úgy érezhetik: egy fejük felett zajló, részükről figyelmen
kívül hagyandó, elitista cicaharc zajlik csupán az oktatás kapcsán.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése