A pedagógusok mozgalmával kapcsolatos egyik
írásra, egy igen figyelemre méltó, és rövidségében lényegi hozzászólás
érkezett. Önmagában akár a labdarugó EB mellékhatásának is tűnhet a
megfogalmazása: „Maga kinek drukkol?” Mégis elgondolkodtató. Még akkor is, ha
az egyszerű válasz a „senkinek” lenne. Ám ez is sántítana.
A kérdés azért elgondolkodtató, és azért tűnik
lényeginek, mert drukkolni valakinek leginkább valami érzelmi viszonyulást
jelent. A szülő akkor is drukkol a vizsgázó gyermekének, ha tudja: nem a tanulás
sztahanovistája a csemete. Ebben az értelemben a pedagógus mozgalom vs.
Orbán-kormány viszonyrendszerben látszólag értelmetlen a kérdés. Mert az
oktatással kapcsolatban, ha egyáltalán drukkolni kellene valakinek, az a
diákság. Sokszor már önmagában azért is szurkolva a srácoknak, hogy lehetőleg
ép személyiséggel éljék túl az iskolát. Azt az iskolát, amelynek pedagógusai
évtizedek óta a maradványelvű tanárképzésből kerülnek a katedrára. Mert arra is
alkalmatlanok ugyan, de azért a tanárképzés lefele csúszó lécét azért még
sikerül valahogy átlépniük. Tisztelet a kivételnek. Nem udvariasságból, hanem
tényszerűen. Annak a kisebbségnek, akik azért választották a tanári pályát,
mert így tudják értelmesnek elképzelni az életüket. S nem azért, mert máshová
nem vették fel őket.
Valójában persze magam sem tudom, hogy hány százaléka a
tanároknak az, akit nyugodtan tekinthetünk pedagógia-inkompatibilisnek. De erre
a kérdésre a pedagógustüntetések nyomán sem fogunk egyszerű választ kapni. Mert,
mint arra magam is többször kitértem, a tanári kiáltvány-pontokból ez a kérdés
kimaradt. Holott mára már az MTA-n is elhangzik olyan vélemény, amely szerint, például, a tanárképzés romokban van. De valamiért ez is kimaradt a nagy követelés-körből. Talán azért, mert mégis csak könnyebb tömegtámogatást találni a
tanárok körében, ha nem feszegetnek kínos, az alkalmasságot érintő kérdéseket. Egy valamikori
programban meg be lehet tenni olyan határidővel, hogy a jelenleg katedrán leledzők
alkalmatlan unokái is nyugdíjba menjenek a megvalósítás időpontjára. Azonban,
noha nem tartom alapvetően érzelmi kérdésnek a tanárok követeléséhez való
viszonyt: a kontraszelekciónak nem „drukkolok”. Nem csak érzelmi kötelékek
híján, hanem racionalitásból sem. Egy kontraszelektált, alkalmatlan, az
alkalmatlanságát hangerővel pótló tanári sokaság közreműködésével egy remekbe
szabott tanterv is rossz képzési hatékonysággal képes csak működni.
Ugyanakkor a „Maga kinek drukkol?” kérdés feltevése mégis
megvilágít sok mindent. Különösen azért, mert az ebbe komprimált lényeg megannyi
más hozzászólást is jellemez. Azokat, amelyek minden, a tanári mozgalmat érintő
kérdésre csak olyan választ képviselnek, amelyhez hasonlót Rákosi pajtás is
hangoztatott: „aki nincs velünk, az ellenünk van”. Ezzel gyakorlatilag ugyanúgy
egy leegyszerűsített szintre lökve le a kommunikációt, mintha a kormányzati
beszéd-felelősöket hallgatná az ember. S akinek ebben kétsége támadt volna, az
nyugodtan szemlélje végig, hogy a kormány pont ezen a ponton tudta
legsikeresebben meghekkelni a pedagógus-mozgalmat. A megfelelő pillanatban
támadást helyezett kilátásba Pukli ellen. Mire a teljes pedagógus-hangadói kar
úgy összezárt a Fidesz kegyelméből, de a jobbik illiberálisan autoriter
rendpártiságától sem idegenkedő igazgató körül, mintha demokraták nyomokban sem
fordulnának elő a pedagógusok között. Mely utóbbi állításról magam is tudom,
hogy nem igaz.
Ellenben az érzelmi manipuláció mégis hatott. S hat
minden olyan esetben, amikor életbe lép „hiszek egy Pukliban, hiszek az egy CKP-ban”
reflexe. Gyakorlatilag érzelmi, illetve hitelvi kérdéssé transzformálva a mozgalmat,
a tömegbázist érintő kérdésekre adott válaszokat. Miért nincs kint százezer tanár a tüntetésen? Mert félnek. Ami nem
is mindenki esetében kizárt. Miért
nincsenek kint a szülők százezrei a tüntetéseken? Mert közönyösek. Ami
részben szintén igaz lehet. Miért nincs
olyan programja a CKP-nek, a Tanítanéknak, amely képes lenne pozitív célt adni
a tanárok százezreinek? Miért nincs olyan programkommunikációja a szervezeteknek,
amely vájártól atomfizikusig képes megszólítani a szülőket, és nem valami
elitista különállásból kezeli a társadalmat? Csak. Erre nem lehet olyan érzelmi választ adni, hogy közönyösek, meg
félnek, mert a mozgalom vezetőinek tevékenységét, teljesítményét, hatékonyságát
firtatja. Alkalmasint azt is, hogy miért nem tud bátorságot adni a
bizonytalanoknak, illetve felrázni a közönyöseket. De ezeket a kérdéseket
mindazok, akik hitelvi kérdést csinálnak a pedagógusmozgalomból meg is szokták
kerülni. Némi személyeskedéssel, vagy „csinálj
jobbat, ha nem tetszik” típusú kirohanásokkal. Mintha az utóbbi alanyi
jogon mentené fel a jelenlegi mozgalom-vezetőket.
Akiknek a szervezői, tömegtámogatást elérni tudó hatékonyságát
akár annak fényében is lehetne értékelni, hogy most éppen önkénteseket
gondolnak toborozni. Aligha azért, mert ezrével alakultak meg a vágyott kockás
körök. Vagy megalakultak, de képtelenek voltak hitelvi alapon megszólítani
a tömegeket. Úgyhogy, lehet, hogy mégis megférte volna előbb programot,
alternatív oktatáspolitikai irányelveket kidolgozni, majd ehhez keresni
önkénteseket, és csak ezt követően, és ennek támogatására szervezni mozgalmat.
A jelenlegi felülről szervezett mozgalom pontosan olyan vezérelvű, hiteken
alapuló és programtalan, mint Orbánia politikája. Az oktatáspolitikát is beleértve.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése