Forrás: Katona József Színház |
A minap láttam egy előadást a vakságról a Sufniban. Nem a
nagyi sufnijában, hanem a Katona József Színház, immár évtizedes múltra
visszatekintő harmadik játszóhelyén. Az egyszemélyes darab címe is az: „Vakság”.
Létrehozója a Nézőművészeti Kft. Témája a megvakulás. Műfaja? Hát ez kérdéses.
Nekem leginkább monodrámának tűnt egy felvonásban. Ami, ha akarom nem monodráma,
és nem egy felvonásban.
A negyedik éve futó darab hivatalos felállása ugyanis az,
hogy van egy felvonás, amit Sárosdi Lilla játszik végig. Cseppet sem
lebecsülendő fizikai teljesítménnyel. Tekintettel arra, hogy egy megvakuló
lány fényvesztésének folyamatába enged belepillantani. Onnan visszafele
haladva, hogy a színpadon „vakon” ismerjük meg. Az idézőjel pedig annak szól,
hogy Sárosdi Lilla korántsem vak. Azért ez a színdarab során is kiderül. Már
csak azért is, mert a megvakulás történetének eljátszása csak akkor hiteles, ha
az elején azért nyomokban lát is. A színészi teljesítménynél pedig lényeges (lenne) a hitelesség. Ha pedig már a folyamatról van szó. Nagyon
találó az a megfogalmazás, ami szerint a megvakuló ember „elveszti a szeme
világát”. Abban az értelemben is, hogy a fény kiszürkül az életéből. De abban
az értelemben is, hogy a környező világ információinak nagy részét a fény
közvetíti. Az a fény, amit a szemünkkel érzékelünk, és agyunkkal dolgozunk fel.
Nyilvánvaló, hogy akinél ez sérül, az a világról egy kicsit más képpel
rendelkezik. Nem jobbal, nem rosszabbal, hanem mással.
Ugyanakkor a gyengén, vagy egyáltalán nem látó
embertársaink ettől, még emberek, és emberként a társaink a társadalomban. Nem
jobbak, és nem rosszabbak. Mások. Ahogy minden ember más. A látás képességétől
függetlenül. Ahogy a kivételesen élesen látók között is van bérgyilkos
mesterlövész, és precíziós műszerekkel dolgozó idegsebész. De ez utóbbinak a
felismerése nem okvetlenül jár a nyilvánvalóan képesség-sérült emberekkel
szembeni előítéletek feladásával. Lett légyen ez az előítélet pozitívan vagy
negatívan megkülönböztető. Meg persze kinek pozitív, kinek negatív. Ahogy az
kiderült az első felvonást követő beszélgetésen. Amikor is egy igen nagyhangú
nézőtársnő az egyik ricsajban közölte, hogy igen: a vakok ugyanolyan emberek
mint a többiek. Majd alig sokkal később hatalmas vehemenciával kifejtette: az
integrált oktatás azért kell, mert akkor a látók, megszokják
a vakokat és megtanulják kezelni őket. Mit sem foglalkozva azzal, hogy vajon az
éppen érintett vak gyermeknek ez jó, vagy nem jó. Teoretikusan eljutva odáig,
hogy az ami, szerinte, nekünk jó, az nekik jó kell, hogy legyen. Ennyit
az előítélet-mentességről. Egy percig sem áltatva magam, hogy az érintett hölgy
egy pillanatig sem ingott meg, vagy gondolkodott el azon, hogy az ő integrációs
szemlélete egy felülről jövő megmondóemberség valójában.
Beszélgetés. Az első felvonás egy órája után egy második
rész is következik a dramaturgia szerint. Ennek keretében, elvileg, az első
rész élményeit, az annak nyomán támadt gondolatok megbeszélésének lenne meg a
helye, illetve ideje. Amiből nyilvánvaló lehetne, hogy a „Vakság” alapvetően a
drámapedagógiai foglalkozásokhoz szolgáltathatna alapot. Már akkor, ha a
beszélgetés valóban beszélgetés lenne. Azonban a Sufniban, amikor ott jártam,
nem igazán alakult ki beszélgetés. Mármint a közönséggel. Mármint a közönség
azon részével, akik a szünetet nem távozással ünnepelték. Az ugyanis aligha
beszélgetés, hogy a színpadra, bevilágítva kiülnek hárman, és gyakorlatilag egy
második felvonás vesz ezzel a kezdetét. Először is azzal, hogy ők hárman jól elbeszélgetnek
egymással. Majd a színpad versus nézőtér felosztás megtartásával a túloldalról
várnak végszavakat. Amelyek nyomán szintén jól elmonologizálnak a színpadon.
Ez nem annyira drámapedagógia, mint egy második felvonás.
Interaktív végszavazással. Ha oktatási modellben kell gondolkodni, akkor egy
frontális oktatási módszer. Ami aligha kedvez a vélemények őszinte kimondásának.
A „tanár-diák” viszonyban amúgy is létező demarkációs vonal fellazításának.
Holott a „beszélgetés” valami ilyesmi lenne. Akkor talán több szerep juthatna
az őszinteségnek, a valós elgondolkodásnak, az elvártnak hitt reakciók
kinyilvánításának. De annak is, hogy elejét vegye a gyanúnak: a spontán
megszólalók valójában szintén szerepet játszanak. A darab második felében rájuk
osztott szerepet. Amely gyanú nem oszlott el attól, ahogy a magam
hozzászólására reagáltak a még ott maradók. Nem egy anyázás miatt, és nem is
azért, mert nagyon eltértem a tárgytól. Amennyiben az integráció kérdése
valóban tárgysorozata volt a beszélgetésnek. Ellenben azok a hátrakapott fejek,
a szemekbe kiült meglepetés mindent megért. No meg sokat megmagyarázott. A „beszélgetés”
spontán voltáról is.
Azért persze a vakság, a képességhiányos állapotok emberi
kezelése, emberi feldolgozása tényleg fontos téma. Lenne. De nem így. Ami Sárosdi
Lilla, színészi teljesítményéből semmit sem von le. Igaz, hozzá sem tesz. Azért érdemes
lehet megnézni a darabot. Majd a szünetben távozni, és kevésbé frontálisan
megbeszélni a témát valakivel. Spontán, rendezetlenül. Csak úgy. Emberileg.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése