Bár a zuglói iskolaigazgató kapcsán merült fel egy
virtuális vitában, azért lehet, hogy megér egy kis töprengést a demokrácia,
mint olyan is. Nem azért, mert a jelek szerint iskolaigazgató is lehet valaki úgy,
hogy igen komoly fogalmi zavarai vannak. Sokkal inkább azért, mert a
hétköznapokban nem egy esetben szitokszóként kezelnek olyan fogalmakat, amelyek
alapvetően korántsem azok.
Jól mutatja különben az utóbbit, hogy a fából
vaskarikaként definiált „illiberalizmus” hívei, a liberalizmust felkent
ellenségei azonnal ki kérik maguknak az ötletet, ha elveik fenntartásával, de
csatornatisztításra szeretnénk kötelezni őket. Rögtön megtalálják az emberi
jogaikat. Valami ilyesmi a helyzet a demokráciával is. Maradva a hétköznapok
szintjein, sokan azonnal lánglelkű antidemokratává válnak, amikor a saját
törekvéseik keresztülhajszolásához egy antidemokratikus környezet kedvezőbb. De
abban a pillanatban lelkes demokratákként születnek újjá, ha a helyzet
változásával nekik kellene a hierarchia aljára kuporodniuk. A hierarchikus „kényszer”
kapcsán, korábban, olyasmiről írtam, hogy a birodalmasodás egy, az emberi
társadalmakra jobbára jellemző fejlődési
folyamat. A birodalmasodás és a demokrácia látszólag ellentmond egymásnak,
miközben a történelem során egyfajta „váltógazdálkodást” látunk.
Valószínűleg nem véletlenül. Mert minden, az emberek közt
különbséget tevő rendszer alapkérdése, hogy a születési véletlen mennyire jogosít
fel bárkit is arra, hogy bárki más fölé helyezze önmagát. Ez a kérdés még olyan
helyzetben is felmerülhet persze, amelyet a demokratikus berendezkedés
csúcsának tart a közbeszéd. A teljesség igénye, és különösen az akadémiai
fogalomkörök kiterjedt világának belakása nélkül, az egyik tipikus példa a
sokat emlegetett „athéni demokrácia”.
Amelyről a demokráciát elutasítók azt szokták megemlíteni, hogy demokráciának
emlegetni az ókori Athént alig több, mint olcsó populizmus. Kritikaként szokták
megemlíteni, és joggal, hogy akkor és ott az a demokrácia leginkább a
középkorú, szabad férfiak „demokráciája” volt. Ugyanakkor abban az értelemben
mégis demokrácia, hogy számos környező városállamtól eltérően, a hierarchikusan
kiválasztott csúcsvezetőnél, és közvetlen környezeténél jóval szélesebb
rétegeket vont be a döntéshozásba. Mindazokat, akit akkor a nép döntésképes
tagjának tekintettek. S alighanem ez az, ami a demokráciák megítélésénél a helyzet
kulcsát adhatja.
Kiegészítve azzal, hogy a „demokrácia” nem egy világtól
elvont, abszolút és absztrakt fogalom. Sokkal inkább egy adott társadalmi
környezettel dinamikusan fejlődő hatalomgyakorlási módszertan. A hétköznapok
gyakorlatában mindenképpen. Nagyjából lefedve azt, hogy a lehetőségekhez, és a
társadalmi állapothoz képest a lehető legszélesebb réteg vegyen részt a hatalom
gyakorlásában. De legalább a hatalomgyakorlás keretrendszerének kialakításában,
a hatalmat gyakorlók kiválasztásában. Annyiban nem ellentmondva a
birodalmasodás kapcsán írtaknak, hogy a demokráciák kialakulását ugyanúgy
kikényszerítheti a társadalmak önfejlődése, ahogy a birodalmakét. Aligha
véletlen tehát, hogy a történelem nem egyszer produkálta az átmeneti konstrukciók
sorát.
A birodalmak kapcsán említettem, hogy a közösség számára
az éppen rendelkezésre álló erőforrások hatékony, szervezett kihasználásában
igen hatékony lehet egy centrális vezetés. Kielégítve az absztrakt
alfa-szereplő iránti horda-igényt is. Ugyanakkor komoly gondok alakulhatnak ki
akkor, ha a rendelkezésre álló erőforrások megcsappannak. Ebben az esetben
sokkal lényegesebbé válhat a természeti jellegű erőforrások hatékony felhasználása
mellett az emberi erőforrások hatékony felhasználása. Nem abban a naturális
értelemben, mint például a rabszolgák esetében, hanem az emberi szellem, az
alkotókészség, a tudás, az egyes emberek gondolatiságában rejlő erőforrások
értelmében. Általában, a motiváció az, ami sokkal magasabb szintű akkor, ha
valaki magáénak is érezheti a döntést, a cselekvés irányának a meghatározását,
mint akkor, ha korbáccsal kergetik, hajszolják.
Amikor tehát a birodalmi, alapvetően autoriter jellegű,
az adott erőforrások kihasználásában hatékony birodalom alól elfogy az
erőforrás, akkor a gyengül a személyekre telepedő szorítás is. Hosszú távon
akkor is, ha rövid, és itt történelmileg rövid, távra gondolva erőszakkal,
kivételezett rétegek kialakításával, társadalmi zsarolással, az
elégedetlenkedők „exportjával” fenntartható a hierarchia egyre üresebb váza. A
szorítás gyengülése azt is jelenti, hogy az új gondolatok publikálhatóbbak, a
szélesebb döntéshozatali réteg több alternatívát is képes feldobni, azok közül
egyszerűbb kiválasztani azt, ami egy újabb szintre emeli a társadalmat.
Fejlődéshatékonyságilag tehát a demokrácia hatékonyabb lehet, mint a birodalom.
Nem véletlen talán, hogy a legtöbb előremutató gondolat, technológia, ötlet,
tendencia azokból a korszakokból, azokból az iskolákból, műhelyekből
származtatható, ahol szélesedett a döntéshozatal, a helyi társadalmi mozgások
bázisa. Akár csak lokálisan, de megtörve az autoriter hierarchiát. Aztán, nem
egyszer az is bekövetkezett, hogy az új technológiák, elvek kihasználása köré
újraépül az ebben hatékonyabb „birodalomszerű” vezetés.
A teljes szöveg keretének érdekében mivel lehetne mindezt
lezárni? Talán azzal, hogy nem véletlenül volt gyakorlatilag halálra ítélve a
herbartianus iskola. Az erősen hierarchikus oktatás ugyanis legfeljebb egy
statikus birodalom statikus kiszolgálóit képes kinevelni. A statikus állandóság
azonban pangáshoz, és végül bukáshoz vezet. Történelmileg mindenképpen. Jól
mutatja ezt a történelem során megfeneklett, bezáródott és mára csak
romvárosairól ismert birodalmak sora.
Andrew_s
Akkor mi most egy archaikus időszakot élünk? De mi van ha a végére társadalmunk fizikailag kiüresedik ,és csak az illiberális autoriter horda marad?
VálaszTörlésAkkor a magyar társadalom eltűnik, mint az egyiptomi a napkultuszos főváros-költöztetés utáni hanyatlás végén. Piramisok helyett stadionokkal.
VálaszTörlés