Civilizáció-találkozó Forrás: www.play-auto.net |
Az írás eredetileg egy válasz volt, egy ma már szinte ősöreg, hiszen tavalyi írásra. Azt hinnénk, hogy idejét múlt. Ugyanakkor, a napi események fényében, mégsem teljesen időszerűtlen. Lehet kérdezni talán, hogy miért nem az ÉS-ben, ahol az egyes gondolataiban recenzált cikkek megjelentek. Nos. Leginkább azért, mert az ÉS főszerkesztője válaszra sem méltatta az elküldött kéziratot. Nyilván okkal. Ő dolga. A vélemény meg az enyém.
A napi hírforgatagban néha
nem is árt megállni, és végigtekinteni a folyamatokon. Szellemi oknyomozás
gyanánt. A maffiaállammal kapcsolatban, a Halmai Tamásnak és Sebestyén
Eszternek, az ÉLET ÉS IRODALOM LIX
évf./39. számában megjelenő írásából,
a mintegy kedvcsinálónak, kikerült részletek mindenképpen ilyenek. Olyan oknyomozásnak
is tekinthető módon, ami azt vizsgálja: az, amit naponta tapasztalunk, az
miként fér össze azzal, amit egyénenként sokszor elutasítunk. Még azok is, akik
tömegben maguk is naponta tekernek egyet a főhatóság előtti malmokon.
A továbbiakat nem az említett
írás, illetve részleteinek boncolására szánom. Az érdeklődők azt elolvashatják
tőlem függetlenül is. Az első részletet is a Kanadai Magyar Hírlap vagy a Gépnarancs „hasábjain”,
illetve az előbbi portálon második részt is.
Ezekben olyan kérdések is bonckés alá kerülnek, melyek érintenek korábban,
általam is áttekintett folyamatokat. Ez korántsem jelenti azt, hogy másolással
vádolnám a szerzőket. Pusztán arról van szó, hogy máshonnan nézve egy másik
lejtőt látunk ugyanazon a hegyen. Így aztán az egyik pontról oknak látszik
valami, ami maga is következmény egy másik pontról szemlélve. Függetlenül
attól, hogy az önáltatást félretéve, a csúcsokra törő oligarchikus
uralkodóréteget aligha érdeklik, illetve érintik meg ezek a gondolatok. Halmai
Tamásnak és Sebestyén Eszternek az írása talán több ponton alighanem vitatható.
De ezek közül kettőt, az általuk említett, és a „csak a te érdekedben nyomlak el” mottójú kommunikációs legitimáció
szükségességét, illetve az ellenzéki tehetetlenséget emelném.
A kommunikációs
legitimáció szükségessége olyan kérdés ez, amely az említett írás szerint is
megfontolandó. Alapvetés gyanánt azt említve, hogy az „autokrata
rendszereknek megfelelő legitimációra van szükségük”. A szerzők válasza
sejthetően: igen. Annak alapján, hogy a szerzők hosszan taglalják, maffiokrácia
álvalóság-képzését. A saját legitimálása érdekében. A szükségességről Halmai és
Sebestyén elég sajátos választ adnak: „az „autokrata rendszereknek ...
igyekezniük kell azt a látszatot kelteni és fenntartani, hogy az általuk
kiépített rendszer az alávetettek érdekeit szolgálja, az uralom hasznos, helyes
és igazságos”. Ugyanakkor levezethető, hogy valójában az autokráciának
nincs szüksége erre a fajta kommunikációs legitimációra. Arra, amelynek mottója,
mint írtam korábban, az lehetne: „én csak
a te érdekedben nyomlak el”. A levezetés megalapozásához visszanyúlnék két
korábbi íráshoz. Ezek egyike a társadalommal
foglalkozik, mint absztrakt hordával, míg a második rész az ebből is
levezethető birodalmasodási
folyamatokkal.
Az utóbbinál maradva, és a
jelentől elrugaszkodva, képzeljünk el egy Föld-birodalmat. Annak
végállomásaként, ami a történelem számos diktátorának dédelgetett álma, egy
földnyi saját állam volt. Ezt a globális birodalmat egy autoriter vezető
totális tereként képzeljük el. Valamint az elnyomó-fenyegető rendszer
egyensúlyával az ellátási minimummal. Ellátási minimumnak tekintve azt az
ellátottsági szintet ahol az ellátási szint elvesztésének lehetősége nagyobb
fenyegetettség, mint a hatalmi rendszer közvetlen fenyegetése. S ezzel mintegy
alulról is gátolja egy összehangolt ellenzéki tömeg kialakulását. Szerintem a
„legvidámabb barakkban” pontosan ilyen okokból sem volt számottevő ellenzékiség
annak idején. Akárhány ellenálló került elő utólag.
Adva van tehát egy
totálisan autokrata vezetés alatt álló, Föld méretű, belülről konszolidált
birodalmunk. Ha itt feltennénk azt a kérdést, hogy szükséges-e az inkább
önreklámnak tekinthető kommunikációs legitimáció, akkor nagy valószínűséggel
egy magabiztos „nem” lenne a válasz. Az „alattvalók” felé, befelé azért tűnhet
értelmetlennek, mert a hatalom teljes, és a rendszer konszolidált. „Odakint”
pedig meg nincs kinek. A birodalom globális. Nincs konkurencia, nincs külső
bírálat. Így nem kell kifele „eladni” senkinek a helyzetet, és belülről sincs
kihez fordulni alternatíváért. Ezért aztán mindenféle álvalóság-megteremtésnek
igen csekély lenne a piaca.
Ha megpróbáljuk most a
fenti „optimálisan” birodalmasított autoriter rendszert kisebbre venni, akkor
láthatjuk, hogy valójában kisebb „birodalmaknak” sincs okvetlenül szükségük az
említett fajta legitimációs kommunikációra. Addig, ameddig az említett
elnyomó-fenyegető alrendszer és az ellátási minimum egyensúlyban tartható. Amiből
az is következik, hogy a juttatható javak fejadagjának csökkenésekor az
elnyomásnak nőnie kell. Illetve, a lazább gyeplők korszakában a több baksis
fogja atomizáltan tartani a társadalmat. Addig, amíg a rendszer zártan
tartható. Nem véletlen számos diktatúra esetében, hogy fő jellegzetesség
gyanánt jelentkezik a fokozódó bezártság igénye. Mind az információs, mind a
kulturális transzparencia csökkentésével, párhuzamosan annak a lehetőségét is csökkentve,
hogy belülről „elszegődhessenek” a konkurenciához. Hétköznapilag: nő a vasfüggöny
iránti igény. Eközben még mindig nincs szükség az említett, „én csak a te
érdekedben nyomlak el”, mottóval jellemezhető legitimációs kommunikációra. Vagyis
arra, ahogy az említett, Halmai és Sebestyén - cikkben szerepel: az „autokrata
rendszereknek ... igyekezniük kell azt a látszatot kelteni és fenntartani, hogy
az általuk kiépített rendszer az alávetettek érdekeit szolgálja, az uralom
hasznos, helyes és igazságos”.
Ennek felismerését számos
diktátor esetében jól mutatja, hogy kommunikáció nem is az ilyen álvalóságok
felé irányul. Sokkal gyakoribb a hiányzó kenyérmennyiséget pótló, a többi
„hordában” alacsonyabb értékű entitást mutató kiválasztottság-érzés növelésének
irányába elmozduló kommunikáció. Nem kis részben egy belsőleg motivált,
szellemi vasfüggöny kialakítása érdekében hatva, mintsem a hordatagok érdekeit
hangoztatva. Ez a kommunikációs fókuszváltás különben Orbán Viktor kormányának kommunikációjában
szintén észlelhető. Egyre nagyobb hangsúlyt kap a nemzetiesen nemzetieskedő
nemzeti melldöngetés, mint a „nektek így
jó lesz” motívuma.
Alkalmasint pontosan azért
nincs az autoriter vezetőnek, s Orbán Viktornak sem, kiemelt szüksége a
Halmai-Sebestyén cikkben is említett legitimációs motívumra, amiért a
hordavezérnek sincs szüksége egy hasonló legitimációra. Ha egyszer pozícióba
került, akkor a „tagság” alfa-szereplő utáni vágya már ott tartja.
Legitimációja, mint azt a „győzteshez húzás” jelensége is mutatja, nem kis
részben a szerepéből fakad.
Az alfa-szerep pedig, szinte
függetlenül szereplőtől, állandó. Az „én a népemmel csak jót teszek”
hangoztatására tehát az autokrata vezetés reklámja, és nem fenntartása
érdekében lehet szükség. Nem befele, hanem kifele szükséges kommunikációs irány.
Annak érdekében, hogy külső beavatkozással, például az emberi jogok védelmét
hangoztatva, ne buktassák meg. Jól látható ez a kifele és befele szóló
kommunikáció különbségét látva. Az, amit Orbán Viktor esetében is
felhánytorgatnak. Részben ezért is érthető az a jól látható jelenség, hogy
hibás irányba hat az ellenzék „szövegelése”. A kormányfő részéről kifelé szánt,
de befelé indifferens kommunikáció „leleplezése” jól láthatóan nulla-közeli
hozadékot hoz az ellenzéknek.
Az ellenzéki helyben
toporgásra a Halmai – Sebestyén szerzőpáros által jegyzett írás nézőpontja
szintén gondolat-, és vitaébresztő lehet. A humánetológiai, és részben az
előbbiekben is érintett megközelítéssel ellentétben, az említett, a magyar
polip szellemiségével, és kapaszkodási pontjaival, foglalkozó írás az ellenzéki
kudarcokat sok szempontból mintegy felülnézetből szemléli. Ez a nézőpont sok
szempontból nehezen elkerülhető, és olykor akár kézenfekvő is lehet. Mert
kétségtelen, hogy az autoriter rendszerekben meghatározó csúcson levő, vagy a
csúcsvezetést helyileg képviselő, mintegy hierarchikus, pót-papa. Azonban,
sajátos módon, ez a társadalmi pót-apaság koránt sem csak az autoriter
rendszerek jellemzője. S ezen a ponton kanyarodnék vissza az előző részt lezáró
gondolati fonal felvételéhez. Ehhez a ponthoz:
„Ha egyszer pozícióba
került, akkor a „tagság” alfa-szereplő utáni vágya már ott tartja.
Legitimációja, mint azt a „győzteshez húzás” jelensége is mutatja, nem kis
részben a szerepéből fakad. Az alfa-szerep pedig, szinte függetlenül
szereplőtől, állandó.”
Ezen, a különben az
egykori hordalétet emlegető, szálon továbbhaladva eljuthatunk oda, hogy az
alfa-szerepet betöltő hierarchikus csúcs mibenléte valóban indifferenssé
válhat. Akkor például, ha elég messziről nézzük. S a távolságot ebben az
esetben hierarchikus távolságként képzelve el. Márpedig egy társadalmat,
mégpedig egy hierarchikus társadalmat szemlélve, a csúcson levő igencsak messze
van ebből a szempontból azoktól, akik a „horda” hétköznapi tagjai. A
társadalmak, közösségek, eltekintve a hierarchia „csúcsosságától”, általában az
említett módon szerveződnek. Ugyanakkor, társadalmilag, az utóbbiak, a
„hétköznapi tagok” azok, akik okkal „gyanúsíthatók” meg az ÉS-ben megjelenő
írás által is emlegetett „társadalmi apakomplexussal”. Ez a fajta
komplexus, ha a létété elfogadjuk, akkor véleményem szerint sok szempontból
inkább tünete az alfa-szereplő iránti horda-lojalitásnak, mintsem hogy annak az
oka lenne.
Az azonban kétségtelen,
hogy az evolúciósan beégetett hierarchia-keresés nem csak a társadalmi pótpapák
iránt lojális tömegek megjelenését szolgálta, illetve szolgálja az egyes
társadalmak esetében. Az ideológiai alfa-szereplők megjelenését ugyancsak számos
esetben segítette elő. Egyfajta absztrakt alfa-szereplőként ugyanis
megjelenhetnek a különböző istenségek is. Az absztrakt alfa elemelkedése
mindennapoktól azt eredményezi, hogy a vallási motivációtól hajtott
horda-lojalitás felülírhatja a napi tapasztalatokat. Beleértve a földi világ
alfa-szereplői iránti „hűséget” is. Ez a történelem során két ponton is jól
tetten érhető. Az egyik, hogy számos uralkodót hánytak már kardélre az istenek
nevében. Alkalmasint vallási vezetők, vallási megszállottak utasítására. A
másik, hogy ugyanennek az elkerülésére a földi hierarchia csúcsain levők esetében
nem egyszer jelenik meg a hivatkozás egyfajta istentől eredeztethető
leszármazásra, uralkodási jogra.
Az utóbbi akár csak olyan
formában, hogy gesztusokat tesznek egy-egy egyháznak. Cserébe az ideológiai
védelemért. Nem véletlen tehát, ha a szekularizált állami környezetben
személyes alfa-szerepre törő diktátorok egyházi szimbólumokra, vallási
jelképekre és isteni szózatokra kezdenek hivatkozni. Többnyire sikeres
kísérletet téve arra, hogy akár az egész társadalmakat sikerüljön áttolni az
ideológiai absztrakt alfa tiszteletének küszöbén. Ha ebben sikert ér el, akár hosszú
távon nyert ügye lehet. Különösen sikerre számíthat akkor, ha önmagát sikerül
az említett kettős felhatalmazás által kijelölt vezetőnek feltüntetni. Nem
véletlen, hogy ismerünk vallásalapító királyt is. S az sem véletlen tehát, ha
sok diktátor szintén igyekezett a hierarchia csúcsán egyfajta vallási
vezetőként is feltűnni. Függetlenül attól, hogy a hit tárgyára biggyesztett
címkén a „kereszténység” vagy a „szocializmus” felirat ékeskedett.
Ugyanakkor ez a folyamat,
amit különben az említett Halmai – Sebestyén féle írás, noha kicsit másként, de
szintén érint, nyilvánvalóan csak az egyik oka az ellenzéki hatástalanságnak. A
korábban kiemelt, az alfa-szereplőt hatalomban tartó jelenség, gondolat egy
másik pólusa hogy tényleg mindeggyé válik az alfa-szereplő „személye”.
Alkalmasint, egy adott társadalmi szintjén a hierarchiának, egy absztrakt
szereplő ugyancsak betöltheti ezt a szerepet. Mert ez egy istenben hívő
világkép egyetlen istenében pontszerűen megjelenő ideológiai absztrakcióhoz hasonlóan,
a társadalmi absztrakció is létezik. Ebbe belegondolva juthatunk oda, hogy
legdemokratikusabb választások alkalmából felálló kormányzati, tehát testületi
hatalom ugyanúgy szerepelhet absztrakt alfa-szereplőként a társadalom többsége
számára, mintha egyetlen személy töltené be a csúcsvezetést. Elég az olyan
köznapi vélemények-indokokra utalni, hogy a „kormány tudja”. Holott a kormány a
legritkább esetben egyetlen személy.
Ennek folyományaként, ha
elfogadjuk, hogy akár egy demokratikus választás eredményeként felálló
irányító-testület is lehet alfa-szereplő, az is következhet, hogy alulról nézve
tényleg tök mindegy a szerep betöltőjének kiléte, illetve mibenléte. A napi
problémák sodrából felpislantva egy homályos pontnak látszódhat a király is,
meg a parlament is. A sodrásban a falusi elöljáró, a kerületi hangadó van közel,
és amennyiben mögötte érezhető az össznépi alfa támogatása, akkor tényleg
részletkérdés az a bizonyos össznépi alfa. Ha egy helyi vezető el tudja érni,
hogy ne lopják el a biciklit a kocsma elől, akkor az összes magasztos eszme
elmehet a búsba. Az esedékes államformával, parlamenttel, királlyal és
diktátorral együtt. A személyes érintettség közvetlen megtapasztalását
leszámítva ugyanis tényleg mindegy az onnan már szinte minden esetben
pontszerűnek látszó társadalmi alfa-szerepet betöltő személy vagy testület.
Az a fajta ellenzékiség,
ami a magasztos eszmék iránti fogékonyságot tételezi fel, ezért eleve bukásra
ítélt lehet. Ez jelenség hazánkban köszönt vissza már a választások előtt is.
Akkor, amikor a szélsőségesek meg is lovagolták ezt a maguk féligazságaival. Különösen
kontrasztos volt ez annak fényében, hogy eközben a másik oldalon még a
választási véghajrában is legfeljebb az önbecsapást szolgáló levél-fétiseket
lobogtatták. Olyanok aláírásával, akik lehetnek ugyan önjelölt zsenik, vagy
szűk kör közjelölt zsenijei, de „alul” szinte senkit nem szólítanak meg. Az
ellenzéki ideológusok, és támogatóik jó része egyszerűen nem ismerte fel azt a
tényt, hogy verítékszagú kínlódásuk, ott „alul”, nem több a társadalmi
alfa-szerepért vívott, a világtól elrugaszkodott csata porfelhőjénél. Beleértve
azt is, hogy sokak számára, ameddig nem a sógort lövik tarkón, a szélsőjobb ténykedése
sem látszik többnek. Jól látszott ez abban, hogy ennek a jelenségnek a Jobbik
kifejezetten haszonélvezője tudott, és tud lenni. Ugyanis, néhány csápot
lebocsátva a hierarchia aljára, képes meghúzni a hierarchia, mint absztrakció
iránti, bekódolt horda-lojalitás szálait. Kihasználva különben azt is, hogy az
országos szintű társadalmi alfa-szereplő személye iránt kifejezetten közömbös
az, aki számára csak sok áttételen keresztül jut el a fenékbe rúgás.
Ott „lent” dolgozni kell,
és adót kell fizetni. Akárki lesz a király. Még akkor is, ha a királyt
parlamentnek hívják. Ott lent a gépházban teljesen mindegy, hogy ki kiabál
lefele. Mert ott „lent” lapátolni kell a szenet, és tocsog az olaj. Onnan
lentről úri huncutság az alfa-szerepekért, a szócső felső végének
birtoklásáért, vívott száj-karate.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése