Az időhúzás meghozta a maga kormányzati
gyümölcsét. A 2014. július 20.-ára virradó éjjel felállították a
Szabadság téren a Turul-piszkozatot. Lopva, éjszaka, amikor a legtöbben
alszanak, a birodalmi sas megszállta a teret. Valóban, még a szoborállítás körülményeivel
az egykori bevonulást, a magyar szövetségeshez becsattogó német náci haderőt
idézve.
Egy percig sem téve kétségessé a
továbbiakban, hogy a hatalmi apparátus megteszi, amit Orbán Viktor kitalált.
Holott ez a bronztemető esélyes szakítópont lehetett volna akkor, ha a
Fidesz-ben, és a mögötte álló pénzügyi hatalomban egy cseppnyi igény van a
demokráciára, illetve legalább a látszat tartósabb fenntartására. Már csak
azért is, mert a Szabadság téren mintegy századik napja tartott a civil
tiltakozás. Az a fajta „gördülő tiltakozás”, ami mögül sajnos egyvalami hiányzott.
A tömeg. Az a tömeg, ami adott esetben, ha kell fizikailag is megakadályozza a
szobor alapjainak lerakását, illetve a birodalmi sas térre csempészését.
Alkalmasint talán a Fővárosi Törvényszék is másként gondolja akkor a
népszavazás szükségességét. Mely törvényszék a szoborállítás előtt utasította
el a felállítást feszegető szavazást. Éppen időben. Az elutasítás kapcsán Steiner
Pál, az MSZP V. kerületi polgármesterjelöltje ismertette azt is, hogy az „MSZP
szombati kongresszusa állásfoglalást fogadott el, amelyben kijelentik, hogy
szolidaritást vállalnak” a Szabadság téren tiltakozókkal. Alkalmasint még
emlékszem arra a korszakára a magyar történelemnek, amikor vállalati
nagygyűléseken és pártfélórákon tiltakoztak a vietnámi háború ellen. S
szolidaritási nyilatkozatok születtek az embargó alá vont kubai nép
megtámogatására. Bár én szerettem az a jó vastag héjú, de lédús kubai narancsot,
a nyilatkozatok eredménye ismert.
Az MSZP szolidaritási nyilatkozatának is
immár ismert az eredménye. A szobor fel vagyon állítódva. A terültet biztosító
erők nyilván büszkék magukra, hogy megoldották. A kormányzat nyilván büszke
magára, hogy „naugye, hogy nektek coki”. Rogán melle dagadhat, hiszen
megoldotta az ő vezérének szíve vágyát, kirakták a sasocskáját. Ezzel az izével
tulajdonképpen a második világháborút is besorolhatjuk a nagy nemzeti
büszkeségek sorába. Abba a sorba, amibe Mohács, Zrínyi, Rákóczi, Dózsa, 1848 is
tartozik. Megannyi büszkén emlegetett esemény, amelyben a haza vesztes
állapotban volt. S mégis ki fog lógni a sorból. Ez a birodalmi sast utánzó
Turul olyan háborúnak állít emléket, ahol az ország nem csak területileg,
katonailag volt a vesztes oldalon, hanem morálisa, erkölcsileg is. Szakály
Sándor, Schmidt Mária és a többi történelem-kókler egy nyilatkozata sem fogja hazahozni
a doni áldozatokat, felébreszteni Radnótit, Rejtőt, és a megannyi névtelen
áldozatát a hazai üldöztetéseknek, és a szakályi „idegenrendészeti eljárásoknak”.
S ezért szomorú, hogy a szobor felállítása
megtörténhetett. Nem jogilag, hanem morálisan. Azért, mert immár a kormányzat
hivatalosan, időt-állóan letette a voksát a szakályi történelemértelmezés
mellett. A szoborállítási körülményekkel pedig a diktatúra mellett is. Ilyenkor
persze fontos annak artikulálása az ellenzéki pártok részéről, hogy nem értenek
ezzel egyet. Fontos az elvi támogatása a tiltakozásnak is. Kérdés azonban, hogy
mi történt volna, ha szolidarítási nyilatkozatok helyett a személyes jelenlétre
szólít fel az MSZP. Akkor lettek-e vajon elegen a fizikai akadály-képzéshez? Vagy
csak egy újabb, látványos kudarc elől menekültükben nem tettek ilyen felhívást
az asztalra? Sosem fogjuk megtudni. De igazságtalan lenne azt állítani, hogy
soha egy párt képviselője nem jelent meg a helyszínen. Megjelentek, és helyben
is kifejtették a véleményüket. Ahogy a szoborállítás kapcsán is, megjelent
Gyurcsány Ferenc nyilatkozata az orbáni holocaust –hamisításról. Az Együtt-PM
pedig azt ígéri,
hogy eltávolítják az emlékművet, ha megnyerik az önkormányzati választásokat.
Erről egy olyan történelmietlen vízió
jutott az eszembe, ami átértelmezi a Sztálin szobor ledöntését. Eszerint az
összegyűlt emberek szolidaritásukról biztosítják az egyetemistákat. Erről
közfelkiáltással szavaznak. Ezt követően peticiót fogalmaznak meg, amit majd az
arra kijelölt önkéntesek visznek el Rákosi elvtárs hivatalába. Azzal kezdve,
hogy: „Igen tisztelt Rákosi elvtárs! Nekünk
nem tetszik, hogy diktátornak tetszik lenni, és ez a szobor is ronda. Tessék
kérem lemondani, és mi szeretnénk ezt lebontani...”.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése