Peter Paul Rubens: Loyolai Szent Ignác |
Az, aki látta a „Legyetek jók, ha tudtok”
című filmet, talán emlékszik egy sánta rendfőnökre is a filmből. Ő Ignác atya,
aki feje felett egy pillanatra megjelenik, Fülöp atya szemei előtt, a glória.
Jelezve, hogy szentté avatják majd, akárki meglássa. Természetesen a
történelemből tudjuk, hogy Íñigo López de Loyola tényleg szentként vonult be a
történelembe.
Abba a történelembe, ami szinte biztosan
másként alakul, ha 1521 pünkösd vasárnapján a francia tüzérek jobban, vagy
rosszabbul céloznak. Az egyik esetben alighanem halálos, míg a másik esetben
semmilyen sebet nem kap talán az említett úriember, aki a spanyol király
szolgálatában múlatta Navarrában az időt akkortájt. Az azonban biztos, hogy
egyik esetben sem szorul hosszas lábadozásra. Márpedig az ágyúzást követő
lábadozás tényleg történelemformáló erővel bírt. Annak során indult el kicsit
bicegve azon az úton, melynek végén mára, mint Loyolai Szent Ignácot
ismerhetjük az egykori katonát. Aki annyira szerényen halt meg, hogy a végső
szentséget sem kapta meg időben. De nem ezért kell rá emlékeznünk, hanem azért,
amit az egyházban, és sok szempontból az egyházért tett.
Még akkor is, ha sokáig az egyik
legantiszemitább rendként tartották számon az általa alapított és Jézus
feltétlen követőjeként ismert jezsuita rendet. Amely antiszemitizmusról nem árt
azért tudni, hogy a XVI. Század környékén, illetve azt megelőzően sem volt
kirívó az egyház berkeiben. A jezsuita rend esetében valószínűleg azért látták
szükségét a frissen megtértek kirekesztésének a rend soraiból, mert azok igen
számosak voltak. Mármint azok, akik a nem egy esetben erőszakos térítések,
keresztelések, illetve a megfélemlítés és társadalmi üldöztetés hatására inkább
egyházat, illetve vallást váltottak. Talán nem véletlen, hogy II. János Pál
pápaként szükségét látta az évszázados üldöztetésekért megkövetni a zsidókat.
Az azonban biztos, hogy az ignáci idők a társadalmi körülményei nem igazán
voltak összevethetőek a napjainkban tapasztalhatókkal. Beleértve azt is, hogy
jezsuiták sem feltétlenül mentesültek a kor politikai nyomásgyakorlása alól.
Amit különben az is mutat, hogy a jezsuita rend említett kötöttségét is
lazították mára.
A Jézus Társasága néven alapított rend maga
sokkal inkább a missziós tevékenysége miatt vált ismertté a történelem során.
Amiben nyilván nagy hasznát vették annak az induló „tőkének”, hogy a rend
alapító különösen nagy hangsúlyt fektetett a lelki gyakorlatokra, illetve a
lélek megismerésére általában. Alighanem azért, mert katonaként pontosan tudta,
hogy a stratégia is fontos dolog, de legalább olyan lényeges a mindennapok
pszichológiájának ismerete. Így már a rendi szabályok meghozatalakor is tudottan
tanácskozott a társaival. Ami megadta a döntés közös kialakításának látszatát,
és olykor alighanem gyakorlatát is. Kétségtelenül laposabb hierarchiát
biztosítva a szervezeten belül. Ez az, ami szintén lényeges a missziós
tevékenység során. Amikor is sokszor a saját döntéshozói képességnek akár szó
szerint életmentő szerepe lehet. Miközben nyilvánvaló az is, hogy a kis
közösségekben, vagy laikusok között akár egyetlen felszentelt szerzetesként
igen sok mindenhez kellett konyítania a jezsuita misszionáriusoknak. Leginkább
tényleg az emberi lélek működéséhez.
Halálának napján, július 31.-én, tehát akár
a saját korának egyik nagy pszichológusát is tisztelhetjük Ignácban, akit
1622-ben avattak szentté.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése