Forrás: ATV |
A különböző művészeti alkotások elemzésekor
gyakran megesik, hogy a sorok közti üzenetet, a rejtett jajkiáltást emelik ki.
A kényszerből vállalkozó művész, a megrendelő ostobaságát kihasználó, a
hazugságot mégis leleplezni vágyó üzenetét. A újnemzetieskedő Orbanisztán
történetének egyik leghíresebb ilyen darabja eddig a kaméleonos
Alaptörvény-illusztráció volt talán. Híven jelezve, hogy milyen köpönyegforgató
hosszúnyelvű alak mondott akkor beszédet borostásan a Hősök terén. Nagy Imre
koporsójánál. Most a Szabadság térre került egy ilyen mintadarab.
Igen kérem, az emlékműről van szó. Arról,
amit lopva, sötétben bujkálva emeltek a helyére. Aminek felállításához minden
hatalmi tényező gyáva volt az arcát, a fényképét adni. Ami ellen száznapos
tiltakozó akciót szerveztek, és amit a tiltakozás ellenére beemeltek a térre. S
aminek a korábbi terveit láthatóan az utolsó pillanatban megváltoztatták. Ezzel
különben, könnyen lehet, hogy mégis megmaradásra érdemesnek ítélték ezt a
különben inkább bronzhulladéknak tűnő alkotást. A megszállási giccsparádé jeles
alkotását. Az alkotója ugyanakkor lehet hogy maga javasolta az említett
változtatást. De lehet, hogy Mária küldte le egyik angyalát a sugalmazással. Az
eredmény, mondhatni fenomenálisan őszintére sikerült.
Az eredeti tervek alapján, mint tudjuk,
Gábriel kezében az volt, amit már az Éden kapujában is hurcolászott. Kard. Mert
Gábriel kard nélkül szinte elképzelhetetlen. Volt. Mostanáig. A szoborzat
végleges formájában azonban a kardot kivették a kezéből. Így még a látszata is
elkerülhetővé vált, hogy az országot képviselő Gábriel kardot, mit kardot,
kezet emelt volna a megszálló csapatokra. Akik nem is igen voltak megszállók,
mert mindössze bevonultak a szövetségeshez. A kard tehát ment a levesbe, és a
helyére országalma került. Aminek ugyebár meg van, meg lehet a maga
szimbolikája. Például az, hogy alapvetően az országos hatalmat, és nem az
országot jelképezi.
Az országot képviselő Gábriel így, ebben a
formában végső soron az ország hatalmát birtoklókat válik képviselővé. Ami
abból a szempontból igaz, hogy bizony még egyenruhások is tudottan mentettek
zsidókat és nem-zsidókat egyaránt. Ellentétben a zsidó-törvényeket hozó, majd a
Gestapót és SS-t is kiszolgáló hivatalnokokkal, a hatalom mindennapi
gyakorlóival. Gábriel tehát az istenadta nép helyett a kormányzati hatalom
képviselőjévé vált a szoborkompozícióban. Márpedig ennek fényében igen lényeges
a kéztartás, az országalma helyzete is. A szobron jól látható a felajánló gesztus.
Hűen jelképezve az akkori történelmi helyzetet.
Azt, ahogy a fasiszta Németországgal akkor
szövetségben álló ország hatalmasai, a kormányzó és köre képviselte akkor az
országot. Hallgatagon tűrve a német bevonulást és felajánlva az országot, gyakorlatilag
puskalövés nélkül a bevonuló hatalomnak, melyet a birodalmi sas képvisel. A
szobor tehát meglepően őszinte. Még akkor is, ha Orbán Viktornak aligha ez az
értelmezés tetszik. Ahogy valószínűleg a kaméleonos képet se szereti. Ha azóta
megértette az üzenetét.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése