A miskolci polgármester-jelölés kapcsán, úgy
tűnik, glaszékesztyűvel kezdik a porréteg vastagságát vizsgálni néhány egykori
megnyilatkozáson. Mármint Pásztor Albertnek, többek között a cigányság
integrációjával kapcsolatos, vélemény-nyilvánításáról. A témát többrendbelileg
csepegtetik a vízcsapból,
tehát bárki bőséggel fanyaloghat, vagy csapkodhat azzal kapcsolatban.
A vélemények széles skálán mozognak. Beleértve
azt is, hogy globálisan fasiszta, lokálisan meg vállalhatatlan alak. Ahogy
ennek az ellenkezője is hallható. A Varánusz szerzőjével
jobbára egyetértve ezt a helyiekre lehet és kellene bízni. Már csak azért is, mert
pár száz kilométerről mindig baromi egyszerű megmondani azt, hogy kit kell akár
akarata ellenére is boldogítani. S miként. Nem vitatva, hogy vannak olyan
általános emberi értékek, amelyek mentén meg kell húzni bizonyos határokat.
Alkalmasint ilyen emberi érték, illetve jog az élet-, és vagyonbiztonsághoz
való jog is. Amit a bűnözők, nemre, fajra és életkorra való tekintet nélkül
megszegnek. Az tehát szinte biztos, hogy a „cigánybűnöző” kifejezés megcímkéz
és diszkriminatív. Ami, remélem, csak kevesek számára jelenti azt, hogy
amennyiben egy törvényszegő cigány, akkor alanyi jogon mentelmi jogot kell
biztosítani. Mondjuk a pozitív diszkrimináció jegyében.
Amiről azért nem árt tudomásul venni egy
nem is olyan apróságot, amiről szemérmesen szeretnek hallgatni. Politikusok és
aktivisták egyaránt. Azt, hogy a zemberek átlagosan csipás szemében bárkinek a pozitív, és megítélése szerint alaptalan, diszkriminációja negatívan
diszkriminál. Mindenki mást. Amikor tehát, bárki mellett ebbe az irányba
lovagolva szeretne valaki lándzsát törni, akkor próbálkozzon egy helycserés
támadással. Képzelje bele magát a kocsmában ingyensört kapó atyafi
környezetében szomjazó közönségbe. Bele nekik. Nem véletlen, hogy több kisebb közösségben
úgy vannak a pozitív diszkriminációval, mint az ördög a tömjén füstjével. Valahogy
nem szeretik. Nem egy esetben azok sem, akiknek a szintén sok-sok kilométerre
ülő nagyonokosok kivívják. Nekik ugyanis másnap is ki kell menni az utcára. S
ki a fenének hiányzik a kiközösítés. Ami, nem teljesen véletlenül, az egészen
szélsőséges megnyilatkozásokig bezárólag, mintha fokozódna az utóbbi időben.
Mint a nemzetközi helyzet, amiről tudjuk, hogy nem habos torta, és amúgy is
harcolni kell ellene. Amely harcban egyébként a szegények sora kiválóan
megfelel céltáblának és talpasnak egyaránt. A recept ismert, mondhatni évszázados.
Amin különben a sok szépen pántlikázott „integrációs
program” mintha szintén nem látszana segíteni. Amúgy ezekkel kapcsolatban egy
személyes vitám is volt a minap, ahol ezek a programok is szóba keveredtenek. Váltig állítgatván a „túloldalon”, hogy
márpedig azok a programok igenis kellenek, és így kellenek. Csendben beismerve azért, hogy milliárdok
repülnek a semmibe. De akkor is! Az olyan véleményt, hogy ez így borítékoltan
nem működik, simán leseperve az asztalról. Két igen markáns érvet felhozva ennek magyarázatára. Az egyik,
hogy „ezt nem hallgatom tovább”. Ami ugyebár mindent visz. Mint a szőke a
bárpultnál. A másik már figyelemre méltóbb. Az, hogy Amerikában bevált
módszertanok mentén dolgozik a sok integráló-progamos szaki. Tehát működniük
kell. Ha nem működnek, akkor talán váltsuk le a társadalmat, illetve az
integrálandókat. Holott, ahogy ott, és akkor is próbáltam elugatni, a jelenség
annyira nem új, hogy kutatása több évtizedes múltra tekint vissza. Igaz a
vezetéstudományok terén.
Magam is ott, egy mérnöktanári képzés során
hallottam erről Herneczki Katalintól. Ő a katedrán, én a padokban. A tanárnő minőségbiztosítással, vezetéselmélettel kapcsolatos munkái ismertek, és akár a netről is elolvasható
némelyik.
Például a Tunkli Gáboral közösen jegyzett munka.
Olyan rémes következtetéseket is megfogalmazva, hogy: „Végső soron arról van szó, hogy nem vesszük megfelelően figyelembe az embereket,
sem egyénileg, sem csoportként”. Ez különben már csak azért is figyelemre
méltó gondolat, mert a populista szájtépők pont ennek a figyelemnek a látszatával
operálnak. A tanulmány azonban nem ezért érdemel gondosabb elolvasást. Sokkal
inkább azért, mert egy 61 országra kiterjedő szociokulturális vizsgálat
eredménye alapján, a grafikonkedvelők kedvéért, számokban is kifejezhető
eltérések mutatkoztak az egyes országok mélyen beágyazott és nehezen mozduló
mutatói között.
Ami nem azt jelenti, hogy az egyik jobb,
vagy rosszabb, hanem azt, hogy nem egy esetben roppant módon más. Így aztán az
a vezetési módszertan, ami Észak-Amerikában jól teljesít, simán bukik a szabálykerülésben
és bizonytalanságtűrésben egyaránt jó, kiskapukat kereső magyarok körében. A vezetéselmélettel szembeni, látszólagos különbség ellenére, alighanem a drága, de legalább „hatékonytalan”
integráló programokra is igaz lehet ugyanez. Mert a nyócker lakói nem harlemiek
és fordítva. S akkor még nem is szóltunk arról, hogy a címke, miszerint „téged most jól integrálunk” legalább
annyira megkülönböztet, mint a bőrszín, vagy a fekete bakancs. Amúgy akár
hatalmi cél is lehet így „integrálni”. A „na látjátok mennyi pénzt költöttünk
rájuk, és semmi értelme” populizmusa szavazatot hozhat ugyanis. A fekete
bakancsnak.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése