Most éppen az RTL-klub kapcsán illik
állítólag a sajtószabadságról értekezni, míg korábban, joggal, az Origo
főszerkesztő-reptetése adta erre az okot. Akkor Lázár János duzzogott, míg most
L. Simon László került ízléspánikba. Mármint ízlésének nem felel meg a reklámok
túlburjánzása.
Megjegyzem, ebben kivételesen egyet értek a
Vezért annak idején birtokán pálinkáztató költőimitátorral. A magam részéről jó
ideje a távirányítón végzett újkoordinációs gyakorlattal viszonyulok a reklámokkal
agyontűzdelt műsorokhoz. Pártoktól függetlenül. Valamint politikától is
függetlenül. Az, hogy a televíziós bulvár mégis érdekli az embereket, azt
azonban mutatja, hogy a „nesze neked fogyasztó mosópor” adásszüneteiben mégis
sokan nézik az aktuális sorozatokat, vércsapolásokat és hasonlókat. Ahogy
azokat a tehetségkutatókat is, ahol a beugró feladat talán a banán
elfogyasztása volt. Ha a jelölt alkalmas a meghámozására, akkor be van
válogatva. Ha nem képes meghámozni, de a banán és héja közül képes kiválasztani
a héját, és az attól eltérő darabokat megenni, akkor tartalékpályára kerül.
Őket a közönség szavazhatja be az újabb, talán narancsokkal is súlyosbított
fordulókra.
Most azonban az RTL szakított ezzel a koncepcióval.
Mégpedig azért, mert a narancsokkal súlyosbított fordulónak a TV-adó lett a
szenvedő alanya. Reklámadó formájában. Alkalmasint a koncepcióváltásban nem
hiszek. Ahogy a reklámadó hiábavalóságában sem. Az utóbbi egy nagyon alapos
hatalomdemonstrációs eszköz. Különösen azért, mert a reklámidőben alapvetően a
néző idegi terhelését váltják aprópénzre a TV-adók. De ez legyen annak a
gondja, aki nézi az adott csatornákat. Amelyek közül most a híradó-perceket a
szerkesztőség is hatalmi demonstrációra használta fel. Bízva abban, hogy
fenemód demonstrálja a hatalmát azzal, hogy Mészáros Lőrinc, különben régóta
közismert, vagyonosodását „leleplezik”. Nem feledve persze azt, hogy ez a
megvilágosodás nem kicsit hiányzott akkor, amikor a Klub rádiót szívatta a
hatalom. Ahogy nem az RTL-klub szervezte monstre tiltakozás, akár digitális
tiltakozás, jellemezte az Origo főszerkesztőjének menesztése utáni napokat.
Miként is volt azzal a drezdai pappal? Az RTL-lel lassan már nem lesz senki aki
szolidáris lehetne. Miközben személy szerint zavar az a kognitív disszonancia,
hogy nem tudom: kellene-e szolidárisnak lennem. A reklámidő eladása ugyanis
igenis extra-profit. Az értelmes műsorpercek elől ellopott idő profitja. Amit
csak az tesz kétségessé, hogy az „értelmes” műsorpercek minősítése erősen
szubjektív. Hol is a távirányító?
Nem, valahogy nem tudom a szegény
meggyötört törpe szerepébe képzelni az egyik legnagyobb TV-csatorna gazdáját.
Legalább annyira nem, ahogy Mészáros Lőrincet, vagy Lázár Jánost sem. S még
sokakat másokat sem. Furcsa módon, mivel nagyjából ugyanabban a vagyoni
helyzetben állnak, még azt sem teljesen zárom ki, hogy pusztán a hatalmi status quo átrendezésének vagyunk
kollektív szemtanúi. Ahogy a kollektív, és TV-adásokkal asszisztált
IQ-csökentés, néphülyítés teljesen megfelelt a kormányzatnak. Így az sem kizárt,
hogy a reklámadó tulajdonképpen az a lépés, amikor az isiben úgy indul a
verekedés, hogy visszaütöttek. Ezúttal a kormányzati oldalról indítva a
jobbegyenest. Ha ugyanis feltételezzük, hogy eddig is volt valami, a közönség
elől titkolt hátér-megállapodás a TV-csatorna és a Fidesz között, akkor is
értelmezhetők a történtek. Akkor, ha most, különben akármiért, az RTL nem
teljesített valami informális szívességet.
Erre meg is jött a lex-RTL a reklámadó
formájában. Demonstrálandó a kormányzat elszántságát. Függetlenül attól, hogy a
fenekébe papírfecnit őrző L. Simon, vagy a portás terjesztette-e be. Világosan
jelezve, hogy: vagy megteszed, vagy megdöglesz. A polip nem aprózza az érveket.
Ahogy a TV is megtalálta a felcsúti kisistent. A nagyistennel szotyihéj-köpésben
versenyző polgármestert. A helyzet tehát nagyon emlékeztet egy hatalmi
patthelyzetre. Olyanra, amikor az egyik kezével, kézfogás gyanánt lefogják az
egyik kezüket a felek, míg a másikkal kést szorítanak a másik torkának. Miközben
az egyik kés baromi csorba. A szolidaritás nem élezte meg korábban kellően. Ám
nem feledve, hogy az anyaországból azért, bizonyos befektetői körökön
keresztül, esetleg rálökheti a másikat a mégoly életlen bicskára is.
Amennyiben erről, a hatalmi helyzetek újraosztásáról van szó, akkor meg mi köze az átlagnépnek ehhez? Nem sok. De akár drukkolhat is a valóság-show bármelyik tagjának is. Aztán megvonhatja a vállát, és hámozhatja a narancsot. Ami titokban különben banán. A sajtó szabadságának meg semmi köze a reklámadóhoz. A reklám nem a sajtó tevékenysége normálisan, hanem a sajtómunkások által ki nem töltött idő eladása. Sajtóilag a reklám adója az eladott semmi adója. Azzal, hogy az RTL a sajtószabadság kérdését belekeverte a reklámtörvény értelmezésébe, tulajdonképpen szívességet tett a kormánynak, mert félreviszi a vitát, eltereli a témát. Ki tudja hányadik szívességet.
Andrew_s
Amikor megalakultak a kereskedelmi TV-k akkor tudható volt, hogy azok a reklámokból tartják el magukat. Te is voltál korábban nyugaton és láthattad, hogy minden kereskedelmi TV a reklámokból él. Nem tudom, hogy mire a reklámok fikázása hirtelen. Most inkább szurkolni kellene az RTL Klubnak, hogy ez a görény maffiakormány meghátráljon, mert különben marad a pártállami M1, M2, Duna TV, Hír TV kombó. Szóval most maradj csöndben és szurkolj az RTL Klubnak, ha nem akarod kizárólag az Obersovszky, Vujity Trvkó és barátai műsorait nézni...
VálaszTörlésAz RTL-klub, mint a sorok végén vagyon, szívessgéet tett a kormánynak a jelenlegi felállásban. A kereskedelmi televíziózás a valóban a reklámokból él. Jobbakból, rosszabbakból. De ez nem változtat azon, hogy a reklámpénz a semmi, a szünetek kitöltésének bére. Sajtóilag. A sajtószabadságnak szurkolok. A reklámadónak ahhoz viszont köze nincs.
TörlésJa, és papíron az Origo is kreskedelmi portál. Szóval lehet ezt a hírlapok és lehet a bulvár szintján is üzni. A "Julcsi ma ismét beverte a lábát" típusú műsorokat a sajtószabadság, vagy hiányának kérdése nem karcolja meg.