Ízlelgetek egy ízelítőt. A Heti Válasz
weboldalán ajánlgatják a lapot, ami rendben van. Ennek kertében bele lehet olvasni
a Terror Háza Múzeum igazgatónőjének írásába. Nyilvánvalóan kiragadott
részleteket. Ámde szerkesztett formában. Tehát, noha kiragadott részletek,
mégis kell, hogy tükrözzék a lényeget. Vagy a szerkesztőt.
Mondjuk Barcza György legutóbbi alakítása
után talán lehetnek fenntartásaink a főszerkesztővé válás szakmailag szelektív
voltáról, de tekintsük azt kivételnek. Ami erősíti azt a szabályt, hogy egy
szerkesztő tudja, hogy mit csinál. Meg azt, hogy mit válogat ki, ragad ki a
szövegösszefüggéséből. Mit tekint jellemzőnek, és mit gondol a célközönségről.
Különösen egy ajánló esetében. Tehát, bevallva, hogy én sem olvastam az eredeti
egész tanulmányt, magam is élek a kiragadás lehetőségével. Schmidt Mária „tabudöntögetőnek”
beharangozott írásának azon részeiből, amivel az olvasókat csábítják. Amúgy különben
azért kell ez a hosszú felvezetés, mert nem egyszer az a legfőbb érv egy
vélemény ellen, hogy „bezzeg az eredetiben...”.
Némi joggal. Így aztán nyilvánvaló, hogy ami az adott esetben a weben
olvasható, az a szerzőt és szerkesztőt egyaránt jellemzi. S akkor jöjjön a
tabudöntögetés.
Amiből első körön a „tabu” nem volt
világos. A Szabadság téren felállítandó bronztemető léte nem tabu. Maga a
miniszterelnök kötelezte el magát mellette. Döntögetését követelni sem tabu,
mivel régóta szerepelnek a tiltakozások a sajtóban. A szobor és az ellenzése
tehát közismert. Azt azonban még nem sikerült kellően felfognom, hogy a
szoborállítás ellenzése a balliberális szellemi terror jele. Márpedig a Heti
Válasz szerkesztője szerint az igazgatónő azt feszegeti többek között, hogy: „A 2014-es választások után azonban lassan
semmivé válik a befolyásuk és évtizedek óta tartó szellemi terrorjuk”.
Mármint a balliberális értelmiségé. Világos tehát, hogy József Attila szobrának
elmozdítása, egy szobor bármi áron való elszállítása az nem a szellemi terror
jele. Ellenben mindezek ellen tiltakozni az mi más is lehetne. Már várom azt a
tabudöntögető írást, amiben kifejtik: A TV-székház annak idején felgyújtotta
önmagát, és menekülés közben magába szívta a csőcseléket. De tekintsük ezt a
beharangozást a szerkesztő szellemi bakugrásának. Elvégre a jobboldaliaknak
kell egy kis ballibsizés, hogy elkezdjenek odafigyelni. A szerkesztő véleménye
alapján enélkül nem megy. Az olvasóiknak.
Ja, még annyit, hogy ugyaninnen. Schmidt
Mária az ajánló szerint „számon kéri a
balliberális értelmiségen, hogy miért nem foglalkozik annyit a tegnapi
kommunizmus bűneivel, mint a tegnapelőtti nácizmuséval”. Aminek hatására
próbáltam visszaemlékezni olyasmire, hogy mikor hallottam az ÁVH-ról, hogy
pusztán „idegenrendészeti eljárás”
volt a recski munkatábor, és vallatások megannyi áldozatának el-, illetve
meghurcolása, halála. Próbáltam arra is visszaemlékezni, hogy az előző
kormányzat hol állított olyan szobrot, aminek az orosz medve lett volna az
egyik a kulcsfigurája. Netán a hős vallatótiszt emlékszobrát? Arra sem
emlékszem. De biztos a memóriámmal van baj. Meg az internetével. Mert ott sem
találtam. Azonban nem vonom kétségbe, hogy hülyék vagyunk itt mindahányan, és
az évek röpke percek. Faludy György, Villon stílusában ezt azzal folytatná,
hogy:
„véred
kiontott harmatával
irgalmazz
nékünk, Jézus Herceg!”
Van azonban az ajánlóban egy komoly, és
hosszabb idézet is a Terror Házát igazgató indulatcsomótól:
„Az
utolsó évtizedek azonban az áldozati státusz abszolutizálásához vezettek. Oda
jutottunk, hogy egyes csoportok örökölhető és előnyökre váltható kiváltságnak
szeretnék tekinteni felmenőik tragikus sorsát, és az »áldozatiságot« ki akarják
terjeszteni azokra a nemzedékekre is, amelyek semmiféle atrocitást nem
szenvedtek el. Mindez súlyos következményeket von maga után. Ha az áldozati
státusz örökölhetővé válik, akkor a »tettesség« is öröklődik.”
Amivel kapcsolatban csak csendben szeretném
megjegyezni, hogy annak idején a magyar kárpótlási rendszer, aminek ma számosak
köszönhetik közvetve, a kárpótlási jegyek felvásárlásával, a millióikat
ugyancsak a felmenőkre alapult. S a felmenők, illetve az elszenvedő, de akkor
már jobbára idős emberek tragikus sorsának örökölhető és előnyökre váltható
voltára. Amellett az idézetben van egy igen alapos, és nyugodtan aljasnak
tekinthető csúsztatás is. Az áldozatiság mindig személyes. Még a csoportos nemi
erőszak áldozata is személyesen szenvedi el az erőszakot. Miközben a csoport,
mint csoport jelent fenyegető erőt. A tettesség tehát túlmutat még az említett
esetben is azon, hogy ténylegesen közösült-e, vagy sem az, aki „csak ott volt”.
Amikor egy állami, kormányzati ideológia nevében gyilkolnak embereket, akkor
sem más a helyzet. A tettesség igenis túlterjed azon, aki meghúzza a ravaszt.
Radnóti Miklós nem csoportként, hanem egy diszkriminált, és a hatalom által
rámutatással elkülönített csoport tagjaként, egy adott szellemiség
következtében halt meg. A szellemiséget védők, a diszkriminációt hirdetők
mellett kiállók tehát társ-tettesek. Nem vitatva, hogy a II. világháború
konkrét gyilkosainak zöme már vallóban porlad.
Amíg a magyar kormányzat nyíltan kiáll a
neohorthyzmus mellett, a belügyi erők csak ímmel-ámmal állnak ki a rasszista
ideológiákat hirdetők ellen, amíg az egyházi méltóságok nem tüntetnek a Horthy-fétis
avatása ellen, amíg... Igen. A magyar kormányzat utólagos társtettessé teszi a
jelen nemzedéket. Ez nem vád megfogalmazása a „jóérzésű magyarok” felé, hanem egy helyzet. Ami ellen különben
éppen a jóérzésű magyaroknak kellene leginkább tiltakozni. A kormánynál. S persze
nem feledkezve el azokról a jóérzésű emberekről, akik akár nyilas-egyenruhában
is emberek életét mentették annak idején.
Az is jellemző különben, hogy az igazgató
nő nem rájuk hivatkozik „jóérzésű magyarként”, hanem azokra, akik a kart
lendítve képzelik el a személyes jövőjüket.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése