Egy biztos benzin-játéktér. Forrás: Lego |
Annak idején, a rendszerváltás környékén, a
taxis-blokád kialakulásában nem kis szerepe volt annak, hogy a benzin ára
áttört egy lélektani határt. Ma alighanem sokan egész jól kiegyeznének az
akkori üzemanyagárakkal. Még talán akkor is, ha az inflációval arányos értéket
számítanánk ki. Ugyanakkor, mivel szinte mindenkit érint az üzemanyagok ára,
érthetően tekinthető olyan paraméternek, ami alkalmas lehet a tömeges figyelemfelkeltésre.
Gond legfeljebb akkor van, ha egy hatalmi tényezőn a saját korábbi
nyilatkozatai, cselekedeti kérhetők számon. Márpedig a Fidesz most betévedni
látszik ebbe a zsákutcába.
A legfrissebb hírek szerint immár a
gazdasági tündérek legfőbb pásztora ismerte be a kormányzati
tehetetlenséget a benzin árának alakulása kapcsán. A hír kapcsán persze
megszólaltak azok a hangok, melyek szerint nem csak ebben tehetetlen a kormány,
és jelesül Matolcsy György. Elvégre nem okvetlenül a kompetencia csúcsa az, ha
bejelentenek egy rezsicsökkentési kampányt, majd kiderül, hogy leginkább az állami
elvonások kapcsán lehetne ezzel tenni valamit. Az már csak hab a tortán, ha
az ezt megszellőztető szolgáltatót törvényileg akarják a sarokba
állítani. Tekintettel arra, hogy az üzemanyag árában is jelentős szegmens a
jövedéki adó, az említett kormányzati tehetetlenség egyik oka a bevételi
telhetetlenség is lehet. Elvégre már korábban is olvashattunk véleményeket
arról, hogy a jövedéki adótartam változtatása egyfajta pufferterületet
jelenthetne a lakosság inflációs terhelésének csökkentése érdekében.
Ilyen javaslat volt az, hogy akkor, ha „tartósan
legalább két hétig 265 forint fölött van az ár, csökkentsék a jövedéki
adóhányadot 20%-kal”. Az említett árból rögtön látszik, hogy ez a javaslat
nem az elmúlt hetekből származik. S valóban, a hír 2006-ból származik, és a
javaslatot a lakosság érdekének védelme jegyében a KDNP adta. Jó lenne, ha
mostanában is hallhatnánk a párttól hasonló véleményeket, hiszen kormánypártként
lobbi-ereje is nagyobb van, mint akkortájt. De Semjén Zsoltnak, vagy pártársainak
az ebbe az irányba ható nyilatkozatait nem sikerült megtalálnom az elmúlt
napokból. Holott kár lenne azt hinni, hogy a KDNP-nek csak a regnáló kormány
obstruálása esetén számít az istenadta nép napi terheinek csökkentése. Ez még
akkor sem lenne ildomos, ha nem lenne egyedül.
A benzin árának alakulása kapcsán ugyanis a
Fidesz részéről szintén különböző, a szélkakashoz hasonlóan mozgó előjelekkel
bíró nyilatkozatok találhatóak. Ágh
Péter 2006-ban dobta be egy sajtótájékoztatón, hogy a Gyurcsány-kormány
tehet az üzemanyagárak emelkedéséről. Majd Szijjártó Péter és Révész
Máriusz akkortájt arra tette le a voksát, hogy a forintárfolyam gyengülése
is hozzájárult a tankolási költségek emelkedéséhez. Sajnos erre a
nyilatkozatára Szijjártó Péter már emlékezett, amikor négy évvel később,
szekundánsként Kósa Lajossal, azt az ominózus, és a forintot lejtmenetre küldő nyilatkozatot
tette. Miközben szintén Szijjáró Péter síkra szállt, 2009-ben, az üzemanyagok
jövedéki adójának
csökkentése mellett. A kormányváltást követően azonban mintha ezt a
törekvést is a szelektív amnézia köde burkolta volna be. Némi nyócévezésre azért
tellett már a kormányzás első évét követően is ezügyben. Ellenben a gazdasági
tárca számos egyéb adónem kivetésével is tarkította a cégek és az állampolgárok
életét. Abban bízva talán, hogy a számos és kiszámíthatatlanul sorjázó adók
sűrű erdeje talán az üzemanyagok adótartalmának mamutfenyőit is takarni képes.
Miközben olyan tranzakciók is kelthettek be
nem igazolódott várakozásokat, mint a MOL tulajdonképpeni visszaállamosítása.
Ettől az akciótól, ha el is tekintünk az ügylet fedezetének megteremtési
módjától, joggal lehetett volna az üzemanyagárak csökkenését várni. Aki azonban
ebben hit, az alighanem komoly szintet léphetett hiszékenységből. Elvégre maga
Matolcsy György mondta ki a gazdaságpolitikáról, hogy tündérmese. De az említett
tranzakció legalább a költségvetési hiányt sem
csökkentette. Így bőven akadtak olyan likak a rendszerben, melyek igen alkalmasak
maradtak az időközben begyűjtött magán-nyugdíjpénztári vagyon elnyelésére. Ahogy
több vélemény szerint a MOL-tranzakció sem jöhetett volna létre, ha Selmeczi
Gabriella nem védi meg az említett vagyont a kormány számára. S alighanem az
energetikai kitettséget sem csökkentette az említett tranzakció, mivel
olajlelőhelyben sem lettünk gazdagabbak ettől. Ahogy más kormányzati
felszólalásoktól sem változott meg hazánk geográfiája. Bár az egyenlítőt a
banántermesztés bázisának szélesítése érdekében lehet, hogy csak ide kellene
beszélnie a kormányzatnak.
Matolcsy György azon nyilatkozata azonban,
az új hazai olajlelőhelyek feltárásig, felér néhány tény beismerésével. Az
egyik, hogy kormányzat energetikai beruházásainak még a politikai hozadékát
tekintve sem sok valós értelme van. Egy másik, hogy bár maga a Fidesz egyik EP-képviselője
fogalmazta meg egy átfogó energetikai
stratégia kidolgozását 2009-ben, ennek nem látszanak jelei. Így aztán Orbán
Viktor azon kijelentése 2009-ből, hogy az új kormány majd megteremti Magyarország
energiafüggetlenségét elég blöffszerűnek tűnhet. Igaz, ő akkor 20 évre
irányozta ezt elő. Megüzenve már a választások előtt a kormányzati hatalomvágyát.
Ami, a legutóbbi nyilatkozatai alapján nem annyira tűnik blöffnek. Addig pedig
mindenki menjen csak tankolni és támogassa az abban foglalt jövedéki adóval
például azt a kiadványt,
amiben megmagyarázzák, hogy milyen jó is neki.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése