Forrás: OSZK |
A hallgatói szerződéssel kapcsolatban már
igen sok mindent elmondtak, és magam is többször emlegettem azóta, hogy először
felvetették a diákság röghöz kötését. Akkor még Hoffmann
Rózsa szájából felvetve, és a Fidesz részéről sem osztatlan örömmel
üdvözölve. A tulajdonképpeni végrehajtás metodikája már akkor sem volt világos, de vita nem
egyszer szakít is a gyakorlattal, és elvi síkra terelődik. Leginkább azzal a
mottóval jellemezhető módon, hogy „megmondtuk,
tehát lesz”. A nem éppen oktatáspolitikai, illetve történészi múltjáról
ismert Rogán Antal határozott állásfoglalása
ebben az ügyben legalább is ezt sugallja.
A kormány kinyilvánította, tehát keresztül
is hajszolja. Bevezetik, mert presztízskérdést csinál a kormányzat, vagy csak
Orbán Viktor, abból, hogy amit megmondtak, akkor az úgy is legyen. S mert a
gyakorlat szempontjából aligha tudnak választ adni arra, hogy mondjuk egy Dél-Amerikába
távozott orvoson milyen kommandós módszerekkel fogják behajtani, átterelik
inkább a teoretikus terepekre a vitát. Ilyen, különben elég sikamlós terület
az, amikor morális szempontokat kezdenek előszedni. Ami nem azért jelent
problémát, mert ne lehetne az általános állampolgári etika, a társadalmi
befektetés haszonelvűségével jellemezhető gazdasági morál oldaláról
megközelíteni a hallgatói szerződésekkel lefedni szándékozott ügyet. Azonban érdekes lenne elképzelni akár az új
államtitkár arcvonásait azt követően, ha rajta kérnék számon ugyanezt. Nem a
hazafiságra gondolok, mert azt nyilván elintézi a saját lelkiismeretével. S nem
is a saját, közpénzen befutott egyetemi karrierjére, mert ez szintén legyen
továbbra is az ő lelkiismeretét nyomasztó ügy. De azt hiszem érdekes
szociológiai tanulmány alapja lehetne az, ha nulláról kellene megélnie ma, egy
teljes vagyonzárolást követően. Hasonlóan ahhoz a diákhoz, aki befejezvén az
egyetemet ott áll egzisztenciát biztosító munkahely nélkül.
S azért gondolok Klinghammer Istvánra,
mivel neki, rektorként elvárható ismeretanyaggal kellene rendelkeznie az
egyetemi diákságról. Politikusként, államtitkárként pedig a gazdaság
helyzetéről, melyet jelenleg sokkal inkább a szűkülés, és az ezt követő
egzisztenciális szűkölés jellemez. Ugyanakkor szintén Klinghammer István volt
az a rektor, aki korábban,
noha most morálisan jónak tartja, nem volt a röghöz kötés feltétlen híve. Így
nyilván közvetlen élménye lehet a moralitásváltásról, a morális értékelés belső
változásairól. Arról, ami nyomán most a hallgatói szerződés morális kötelezettséggé
vált a szemében. Miközben érdemes elidőzni amellett az állítás mellett, hogy ha „valaki
a közösség támogatására igényt tart, akkor valamilyen módon törleszteni is kell”.
Az ugyanis nyilvánvaló, hogy a diák a szó
szoros értelmében a megszületésével szerez jogot a közösségi tagságra. Ezt
követően a társadalom érdeke az, hogy minél magasabb tudásszinten tudja
kamatoztatni mindazokat a képességeket, melyekkel a társadalom javát képes
szolgálni. Mert elképzelhető ugyan, hogy majd diplomával árkot fog ásni, de esetleg
egy innovatív ötlettel még annak hatékonyságát is javítani lehet képes. Már
akkor, ha nem kényszermunka gyanánt ássa azt az árkot. De az is nyilvánvaló,
hogy a gyermek oktatása a foglalkoztatási piramis minden szintjén,
vályogvetőtől akadémikusig, alapvetően a társadalom érdeke. Elvégre egy
közigazgatásban foglalkoztatott vízvezeték-szerelő esetében is célszerű, ha
megtanulja szakmája minden csínját-bínját. Az oktatás tehát alapvetően nem kegy,
hanem kőkemény társadalmi érdek. A diák, mint egyén, és a közösség, mint
társadalom között létrejött társadalmi szerződés része. Ami, akár tetszik Orbán
Viktornak és jogászathoz alig konyító környezetének, akár nem, egy kétoldalú
viszony. Ha tehát a viszony moralitására gondolunk, akkor nem csak a
társadalomnak, hanem a diáknak, és a diák családtagjainak is lehetnek morális
elvárásai.
Az tehát könnyen beláthatónak tűnik, hogy a
diáknak előbb kell tanulnia, mintsem hasson, alkothasson, gyarapíthasson. Az
említett vízvezeték-szerelőnek is. Tehát a társadalom először beruház az
oktatásba, és utána aratja le annak gyümölcsét. S ez az a közösségi beruházás
az, amivel kapcsolatban a moralitás nem abszolút, hanem kétirányú. Az oktatást
biztosító társadalom és az oktatott diák egyaránt megfogalmazhat morális
feltételeket. Miközben, ahogy Klinghammer István is sugallja, jelenleg a
termelési hierarchia teljes piramisában csak egy absztrakt moralitás
érvényesül. Elvben ugyanis a társadalmi moralitás is a közösségé, és nem egy
kormányzóé kellene legyen. Jelenleg a kormányzat nem abban gondolkodik, hogy
utcaseprő gépek tervezésére képes innovatív diplomásokba, hanem képzetlenségbe
tartva a diákokat közmunkába fektesse a pénzt. Mely befektetés különben
lényegesen kevésbé hatékony a közösség szempontjából.
Ugyanakkor a diák részéről nyilvánvaló
elvárásként lehetne tekinteni, hogy a közösség által finanszírozott oktatáson
való sikeres részvételt követően a közösség biztosítsa az azon alapuló biztos
egzisztenciát. Belevéve a kötelezettségi rendszerbe, mintegy morálisan, azt is, hogy az állami pénzen kitaníttatott diplomások maradék nélkül
elhelyezkedhessenek olyan állásban, ami biztosítja számukra a biztos
egzisztenciát. A munkaerő piacának jelenlegi állapota ezt nem tudja garantálni.
A recessziós gazdálkodás ugyanis törvényszerűen szűkíti, és nem bővíti a piacot.
Így a diák, különben szintén jogosnak tekinthető morális elvárása
borítékolhatóan nem fog teljesülni. Ahogy a szűkebb környezetének, a
családjának is jogos lehet az elvárása, hogy amennyiben vállalja a
tanulmányokkal kapcsolatos terheket, akkor a tanulmányok sikeressége
munkahelyet, biztos megélhetést biztosítson a gyermeknek. Ezt a jelen
gazdaságpolitika szintén nem tudja garantálni. A fel nem épülő lakásokhoz
ugyanis nem kell még paticsverő sem. S bár a képzettségi / egzisztenciális
egyensúly fenntartásának lehetne ugyan eszköze a primer termelés fejlesztése, a kormány még ebbe az irányba sem látszik elmozdulni.
A morális mérleget tekintve persze a másik
oldalról is rátekinthetünk erre a kérdéskörre. Tegyük fel, hogy valaki
önköltséges formában elvégzi az egyetemet, OKJ-tanfolyamot, bármit. Nem megy
külföldre, és valami csoda folytán munkahelyet is talál. Amennyiben ez a
munkahely a közigazgatás valamely szintje, akkor mire számíthat vajon a
kormányzat részéről. Mármint az elismerő hümmögés mellett, Az súgja ugyanis
valami, hogy ebben az esetben az állam legyen kedves visszafizetni az
önköltséges képzés költségeit. Ahogy abban az esetben is, hogy ha az említett
diák végül nem hagyja el az országot, hiszen hallgatólagosan eleget tesz a
hallgatói szerződés szellemének. Ugyanakkor valami ugyancsak azt súgja, hogy a
kormányzatnak, és a moralitást oly annyira szívén viselő államtitkár úrnak esze
ágában sincs ebben az irányban lobbizni. Holott társadalmilag szerződve ez sem
lenne kevésbé megalapozott, mint az, ami mellett a politikai populizmus lette a
garast. Holott az egyoldalú szerződésen alapuló, az egyoldalú moralitás az a
rabszolgaság korbácsmoralitása.
De örömmel fogom olvasni az új államtitkár
abbéli nyilatkozatát, ami vehemensen lobbizik majd visszamenőleges
költségtérítésért, a fiatalok biztos munkahelyéért, az ezt megalapozó, valamint
korrupciómentes állami beruházásokért. Valamint a tudósítást az államtitkár
lobbizásáról a végzettek egzisztenciális potenciáljának növekedéséért a
végzettek számának nyílt vagy burkolt csökkentése helyett.
Andrew_s
Teljesen érthető, összefogott, válaszra ingerlő! Ha lesz, kíváncsi lennék, az is az lesz-e!?
VálaszTörlés