Ahogy ma mondanánk, a kistérségi és tanyasi képzés egyik
nagy reformere volt gróf Klebelsberg Kúnó oktatáspolitikus. Ahhoz, hogy a
tanyasi iskolákat létesítő gróf közoktatásért tett erőfeszítéseit elismerjük,
nem kell a nemesség feltétlen hívévé szegődni. Éppen úgy, ahogy ahhoz sem kell
mélyen vallásosként élni a világban, hogy elfogadjuk Aquinói Tamást oktatási reformerként. A maguk
módján, a maguk idejében előrefele indultak, és sokat tettek a kor kulturális színvonalának
emeléséért.
Így kicsit visszás már az is, hogy Klebelsberg Kúnóról
nevezték el azt az állami intézményt, mely a nevét viselve a centralizáltan
vaskalaposodó oktatáspolitika szimbólumaként kezd működni. Olyan körülmények
között, amikor az oktatáspolitika csatatérré válik, és az értelmiség
létszámarányos csökkentése kormányzati céllá magasztosul. Kiművelt emberfők
helyett kényszerbe művelt agytekervényekkel szabályozott csinovnyik-hadak
képzése válik céllá az állami bürokrácia számára. S ezzel párhuzamosan
versenyistállókba koncentrált oligarchaképzéssé silányul az, ami az ország
előrejutását szolgálhatná. Mármint az egyik oldalon. Mert a képzési haranggörbe
másik oldalán a szolgaság újratermelése zajlik. Az önálló gondolataikra
öncenzúrával felvigyázók tömege által kinevelt orbanista embertípus
megalkotása. Az, aki az unortodox oktatáspolitika gyümölcseként csak megsüvegelni
képes mindenkit, aki magasabb lóról üvölt felé. Egyben kiváló bűnbakként is
szolgál a hatalom moslékos vályúja mellett gazsulálók számára. Azoknak, akik a
latrina ügyeletes császára által fröcsögtetett szabadságharcos szólamokat
képesek a maguk javára fordítani. S még tudnak rúgni lefele, míg barnuló
ingekkel vonulnak barnuló ajkaikkal a vezér harcát megvívni az oligarchikus
zsebkitömés frontvonalára.
Az iskola, pontosabban az az iskola, mely képes valóban
kiművelt emberfőket kibocsátani, ebben nagy gátat jelent. A szabad gondolat, és
a termékeny vita, a kérdések lehetősége káros. A szabad információk
beszerzésének lehetősége veszélyes. Sőt maga az iskola sem kevésbé
veszélytelen. Elvégre hátha mégis megbúvik valahol egy renitens tanár, aki nem
csak egy falba illeszthető téglát nevel abból a tanyasi gyerekből. Fúj! Még
elgondolni is rémes lehet annak, aki mást sem szeret, csak a feltétlen
hatalmat. Nosza hát, rekviráljunk iskolát. S lőn! Midőn az iskolákat álalmi
kézbe teperik, megvan a lehetősége annak, hogy ellehetetlenítsék, és esztergapadba
feszítsék. No nem az iskolát, hanem a tanerőt, és a diákot. Az sem baj, ha
nincs pénz, mert szóla az úr oktatáspolitikusa, hogy a tanár vegyen krétát, ha
a rekviráló hatóság arra képtelen. S szóla legutóbb, hogy vegyen mást is, míg a
levegőt ingyen veheti.
A legutóbbi hírek ugyanis arról szólnak, hogy a jobb sorsra,
mint Hoffmann Rózsa zászlajára, való grófról elnevezett intézmény nevében
visznek mindent, ami kéznél van. Széket,
számítógépet. Elvégre a szakközépiskoláknak úgyis felesleges. Szerintük. Az
állami intézménynek meg kell. Mert csak. Kell és kész. A vidéki iskoláknak meg
pofa súlyba, mert a szájaló tanár mehet az akolba. Lakni is talán. Vagy
rajzoljon krétakört a saját pénzén vett krétával. Vagy keressen magának munkát
Krétán. Az pedig legyen kinek-kinek a magánvéleményhez még talán fennálló joga,
hogy azt gondoljon egy intézményről, amit szeretne. Egy intézményről, melynek
sokáig honlapja is csak papíron volt, és most már azt is tudjuk miért. Azért,
mert nyomtatóval, székkel, számítógéppel és asztallal is rá van szorulva
másokra. S mert talán az iskola nem adná szívesen azt, ami a saját működéséhez,
és ahhoz kellene, hogy ne csak süvegelő szolgákat képezzen, hát viszik. Mert
akinek a hivatal pozíciót ad, annak hatalmat is ád. Asztalt már nem, azt
szerezze be magának. A hatalmával.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése