Forrás: Eduline |
Az ELTE Bölcsészettudományi Karáról igazán
el lehet mondani, hogy nem panaszkodhat a média figyelmének hiányáról. Még
akkor sem, ha ez a figyelem elég kétes előjelekkel is bírhat néhány esetben. A
diákság egyetemfoglalása, köszönhetően a diákságnak, például kifejezetten
pozitív előjelű üzenetet hordozhat. Miközben néhány erősen negatív érzelmeket
kavaró eset ugyancsak ehhez az oktatásügyi entitáshoz köthető. Mely hírek
egyike, hogy az elbocsátások hulláma utolérte az ELTE BTK-t.
Tulajdonképpen az ELTE BTK-t is, mivel a
recesszió, vagy a nyugdíjazásra és a nyugdíjkorhatárt elérőkre vonatkozó törvények
átkalibrálásának hatására nem csak az egyetemen dolgozókat, oktatókat fenyegeti
a munkanélküliség árnyéka. Ez egyébként azt is jelenti, hogy az egyetemi
elbocsátások kapcsán még kommunikációs előnyöket is lehet kovácsolni az
általános bajból. Amikor ugyanis elegendően nagy és sűrű a recessziós szmog,
akkor egyre nehezebb a benne fuldoklókat egyenként számba venni, és egyenként képviselni.
Miközben egyre komolyabb fenyegetést jelenthet az, ha valakit megfenyegetnek az
egzisztenciális fuldoklásban való aktív részvétel lehetőségével. S tulajdonképpen
itt lehet visszakanyarodni egy kicsit a diáktüntetések, illetve a médiában
elhíresült iskolafoglalások, majd az ELTE-s egyetemfoglalás irányába.
Az ugyanis teljesen nyilvánvaló, hogy a diákság
akciója szálkává vált a hatalom szemében. Különösen azt követően, hogy a
kezdetektől elég jelentős volt a tiltakozóakciók rendszerének hibatűrése. Sem a
burkolt, sem a nyílt utcai, majd egyetemi provokációra nem reagált
kukadöntögetésekkel, és rendőrségi ostrommal. Pedig nem lehet megvádolni a
hatalmi szolgaréteget a fukarság bűnével a provokációk spektrumát tekintve. Elég,
ha a rendőrségi előállításra, a sajtóetikát megcsúfoló rádiós akcióra, vagy
legutóbb az ultrák egyetemi fellépésére gondolunk. Miközben persze megjelentek a
diákságot egységbemaszatoló szándékkal lejáratási kísérletek és az alig burkolt
fenyegetések a diákság felé. Mely utóbbiból az új államtitkár is asztalra tette
a magáét.
S ez az a pont, ami akár kapcsolatot
teremthet a diákok akciói és az egyetemi elbocsátások között. Természetesen anélkül,
hogy belelátnék Klinghammer István, vagy a kormányzat más hatalmat képviselő
tényezőjének a fejébe, egy gondolati gombolyag felfejtésére, egyfajta
gondolatkísérletként. Ennek bevezetéseként érdemes számba venni azt, hogy a diplomás
pályakezdők között többek szakmai karrierjére az egyetemi kutatások adhatják
meg a szükséges kereteket. Ez akkor is igaz, ha szakmailag sokszor éri az így
pályakezdőket az a gyanú, hogy szinte semmi gyakorlati tapasztalattal válnak
majdan egyetemi oktatókká. Az említett gyanú megalapozottsága ugyanis a jelen gondolatkísérlet
szempontjából nem befolyásoló tényező, és legfeljebb hangulatkeltésre lenne
alkalmas. Adott tehát egy pályakezdőnek tekinthető, fiatal oktatói réteg,
akinek a további szakmai, vagy akár egzisztenciális pályafutása az egyetem
nyújtotta keretektől függ.
Az is nyilvánvalónak látszik, hogy
legtöbbször a pályakezdéshez közeli oktatói réteg az, aki a diáksággal közvetlen
kapcsolatot tartó feladatokat kapja. Gyakorlatok levezetését, szemináriumok
megtartását, és hasonlókat. Ugyanakkor életkori sajátosságok miatt is a
tanársegédek, doktoranduszok azok, akik legközelebb állnak a diáksághoz. Így
nem lenne különösebben sokkolóan meglepő az, ha a diáksággal szolidaritást
vállaló oktatók java része ebből a körből kerülne ki. Nem feledkezve meg persze
arról sem, hogy a szolidaritást nyújtók, például az Oktatói Hálózat puszta léte
önmagában is kihívás lehet a hatalom számára. A hatalom ugyanis aligha örül
annak, ha az ellene szerveződők társadalmi bázisa kiszélesedik. Legyen ez a
szélesedés akár horizontális, vagy akár vertikális, mivel a területi
kiterjedtség növekedése éppen olyan problémás lehet, mint az egyre több
társadalmi rétegre való „átterjedés”. Márpedig a diákság mozgalma egyre inkább
kiterjedt a vidéki egyetemekre éppen úgy, ahogy „megfertőzte” a
középiskolásokat és az oktatókat is. Melyek közül a középiskolások egyszerűbben
sakkban tarthatónak ítéltethettek az érettségik közeledtével.
S itt jutottunk el a nyugdíjazásokig.
Természetesen nem azért, mert a fiatal oktatók azonnal nyugdíjba akarnának
vonulni. Azonban talán nem túlzó feltételezés, hogy valójában a nyugdíjkorhatárt
elérő kollegáik lehetnek azok, akikben támogatóra lelhetnek. Részben éppen
azért, mert ezek azok a kollegák, akiket már saját tudományos eredményeik
igazolna. Saját munkásságuk ad súlyt szavaiknak. Miközben az egyetemi
hierarchia keretében nekik van lehetőségük közvetlenül beleavatkozni a
pályakezdők életébe. Elvégre, függetlenül attól, hogy ki és milyen vehemenciával
kéri ki magának, mégiscsak a tanszékek, karok vezetéséhez közel ülők kezében
van a szakmai-, és pénzcsap. Befolyásolhatják, hogy mely fiatal kutató, oktató
témája kap, vagy nem kap támogatást. Asszisztenciát, szakdolgozati témakiírást,
vagy akár közvetlenül pénzt. Ugyanakkor éppen ezek az idősebb oktatók azok, akik
eljuthatnak arra a pontra, hogy szolidárisak merhetnek lenni a diáksággal. Akár
csak annyira is, hogy hallgatólagosan támogatják a diákrendezvényeken részt
vevő kollegákat. De, természetesen közvetlenül is, mivel nem egy szakmailag és
pedagógusként tisztelhető egyetemi oktató „saját jogon” is igen népszerű lehet
a diákság körében.
Így aztán talán nem teljesen lehet meglepő,
hogy az egyetemek pénzforrásait olyan államtitkár felügyeletére kellett bízni, aki
nyilvánvalóan nem szimpatizál a diákság mozgalmaival. A pénzcsap csepegési sebességével
nyilvánvalóan kialakítható olyan helyzet, hogy amelyik egyetem rezisztensebb a diákmozgalmakkal
szemben, az jobb ellátásban részesül. Amelyiken pedig kiterjedtebbekké válnak a
diákmozgalmak, ott összébb szorul hatalom marka a támogatások körül. Ehhez
persze célszerű kiiktatni azokat az oktatókat, akik esetleg bírnak akkora lobbi-erővel,
ami kellemetlenné, netán megkerülhetővé teheti ezt a fajta manipulációt.
Szintén kiiktatandóak lehetnek „természetesen” azok is, akik népszerűek, és a
diákokkal való szolidaritásra hajlamosak. A helyükre pedig gond nélkül
pozícióba emelhetők azok, akik már leteszik az akár csak informális hűségesküt
a hatalom felé. Ezzel elérhető egyrészt az, hogy az egyetemi döntéshozók akár
tanszékvezetési szintig, vagy még lejjebb is a hatalom felé lesznek feltétel
nélkül lojálisak. Másrészt, részben ennek köszönhetően egzisztenciális fenyegetés
kézbesíthető azok számára, akik szolidárisak a hallgatósággal, de pályafutásuk
a hierarchikus elöljárókon múlik.
Ha ugyanis a diákságról sikerül
leválasztani a velük szolidáris rétegeket, és esetleg magát a diákságot is
megosztani, akkor az elháríthat néhány akadályt az oktatáspolitika ellenzékének
felszámolása elől. Az is érthető, hogy a diákság az ebben a helyzetben egyik
legmegfelelőbb válaszreakciót választotta. A szakmai alkalmasság vonzó
megvitatása és a személyes indíttatások félre tételével a tanárokkal együtt tiltakoznak a kényszernyugdíjazások ellen.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése