Forras: Wikipedia |
Az internettel kapcsolatban igen komoly
szakemberek között is igen komoly viták zajlanak nem egy esetben az ifjúságra
gyakorolt hatását tekintve. Idáig ez olyan közhelyes, hogy szinte szégyellnivaló
leírni. Miközben néhány területen maga az internet léte is komoly kulturális kihívás
lehet. Az egyes, a politikai és kulturális információáramlást korlátozni akaró rendszerek
esetében ez elég nyilvánvalónak látszik. Azonban az utóbbi hírek azt mutatják,
hogy a hitélet letéteményesei számára is komoly kihívást jelenthet a technika
vívmányaihoz való viszony kalibrálása.
Erre utal az, amikor a Propeller
tudósításának a címében társadalmi tragédiát emleget Erdő Péter bíboros. Azért
a szöveget olvasva és az érsekség
honlapját is felkeresve megnyugodhatunk kicsit. A Kultúra Pápai Tanácsának szombaton
befejeződött plenáris ülésén elhangzott mondatban árnyaltabban fogalmaz Erdő
Péter: „Az ember ideje és figyelme is
hatalmas természetes erőforrás, ha ezt az internet teljesen kimeríti, akkor
társadalmi méretekben ez is tragédiát okozhat”. Úgyhogy még ráérünk a
pánikba eséssel. Az internetes társadalomtragédiára hivatkozva mindenképpen. Ugyanakkor
több okból is érdemes ezekre a figyelmeztetésekre odafigyelni, mivel a
technológiai haladás sokszor okozott olyan társadalmi feszültséget, mely akár
komoly problémát okozott a történelemben. Nem is csak az egyház közelében,
hiszen gondolhatunk akár a luddizmusra
is ezügyben. Az internet kapcsán pedig már többször is bebizonyosodott, hogy egyes
alkalmazásai, alkalmazási módjai nem csak építeni, hanem rombolni is képesek. Az
ismeretszerzés egyszerűsítésével segíthetnek pallérozni a szellemet. Kizárólagos
kommunikációs csatornává válva azonban tényleg rombolhatja a személyiséget.
Ebből a szempontból az internet világában
töltött idő, és az ott való jelenlétre fordított figyelem nyilvánvalóan éppen
úgy helyzetfüggő, mint bármi más esetben. Sokszor emlegetett analógia például az
internetes információáradatra egy végtelenített könyvtár. Márpedig személy
szerint nem igazán halottam azt, hogy aki figyelmét és idejét egy könyvtár
mélyén „pocsékolja” az a társadalmi tragédia irányába forgatja a világ kerekét.
Mostanság biztosan nem állítana ilyet az egyház egyik jeles képviselője sem.
Miközben a történelemből tudjuk, hogy sokáig érezték hatalmuk gyengítésének
eszközét a könyvekben, a tudományos munkákban. Nem egy esetben pedig szinte
kiátkozva azokat a könyveket, melyek tartalma nem volt egyenesen levezethető az
egyház által szentesített iratokból. Illusztrálásként, bár nyilván irodalmi
alkotásként ajánlható mű ezzel kapcsolatban Umberto Eco első, „A rózsa neve”
című regénye, melyből nagy sikerű film is készült. Az internet világára
vonatkozó külön pikantériája ennek a műnek a hibajavítások
során tett külön cáfolat. Arra nézve, hogy számos javításra az
internet-generációk miatt lett volna szükség. De az alapgondolat, az egyház, és
bizonyos veszélyesnek ítélt könyvek viszonyát ez a kis közjáték nem érinti.
Ahogy alighanem a katolikus egyház, és jelesül annak legbefolyásosabb elöljárója,
és az internet viszonyát sem.
Az egyik oldalon tehát kétségtelenül igazat
kell adnunk azoknak, beleértve az egyházi személyiségeket is, akik az esetleges
veszélyekre hívják fel a figyelmet. Az internet, mint megannyi más a világban,
lehet áldás és lehet átok is. A gyermek esetében ugyanúgy a nevelés és tanítás
során kell eldőlnie a vele való viszonynak, ahogy az élet más területén. Például
a közúti közlekedés szabályainak megtanulása során. Ez is közhelyesnek tűnik,
de mégis érdemes újra és újra elmondani annak érdekében, hogy ne kategorikus
meghatározásokban próbáljunk közelíteni a problémához. Márpedig akkor, amikor
egy hatalmi tényező kezd emlegetni valamit, hajlamosak lehetünk egyértelmű, és
a színskála két vége által reprezentált kategóriákban gondolkodni. Az egyház
pedig még akkor is hatalmi tényező az emberek millióinak tudatában, ha a napi
politikától, vagy az oktatáspolitika jelen állapotától, eltekintünk. Nem
életlen tehát, hogy Erdő Péter megnyilatkozását követően megjelentek az
internet immár egyházi cenzúráját vizionáló hozzászólások.
De ettől eltekintve, és tudomásul véve az
egyházi honlapok, közösségi profilok, vagy akár a Biblia teljes szövegének
internetes elérhetőségét, mégis egy technológiai küszöb látszik körvonalazódni.
Ebben talán szerepe van annak, hogy Erdő Péter jelenleg is csak egyfajta
bizakodással tekint arra, hogy bár „neki
még nincsen Facebook-profilja és Twitter-fiókja, de nem kizárt, hogy az
esztergom-budapesti egyházmegye így is megszólítja a fiatalokat”. Két
évvel ezelőtt Erdő Péter az akkori ülésen úgy vélte, hogy az internet
nem alkalmas a hit világának teljes kifejtésére. Bár említette, hogy
alkalmas lehet az emberek fejében uralkodó zűrzavar oszlatásában. S ebben nehéz
is lenne vitatkozni, mivel az ismeretek széles köréhez való hozzáférés, és az
ismeretekkel való okszerű gazdálkodás képessége mindig is segítette a szellemi káosz
oszlatását. A vita rendszerint nem is ekörül, hanem ott szokott kirobbanni,
hogy mit tekintünk zavaros képzettnek. Ennek függvényében pedig a rendcsinálás
palettája és célja éppen úgy lehet a vita tárgya. Bővebb információk híján
tehát csak bízni lehet abban, hogy a zavaros képzet nem minden, a dogmatikus eszméken
kívül eső gondolatot jelenti. Ahogy azt is, hogy nem a dogmarendszer fejekbe-verésének
technikáját jelenti a rend kialakítása. Mert ez ellen az internet tényleg erős
védelmet kínálhat. S akkor, ha az okszerű használat küszöbén megáll a klérus,
az internetet akár egyházi átokkal is sújthatják.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése