A diákok megmozdulásai során, az új
felsőoktatási államtitkár színrelépésével, alighanem új
kihívásokkal kell majd szembenézni. Ebből a szempontból alighanem téves az MSZP
azon értékelése, hogy az új államtitkárral semmilyen
változás nem fog bekövetkezni. Mert lehet, hogy szakmailag nem fog sok újat
hozni, de a vezetés szellemisége, és tárgyalópartnerként való megjelenése
biztosan más viszonyokat fog teremteni.
Az utóbbi időkben a felsőoktatástól
egyébként is eltiltott Hoffmann Rózsával ellentétben, Klinghammer István ismeri
a felsőoktatás, és az akadémia világát, Nem csak az épületeket, hanem, s ez
lényegesebb lehet, az embereket is bennük. S ismeri azokat a kommunikációs
módszereket, amivel különben csak a konferenciák plenáris üléseinek
felvezetőiben érdemes élni. Mármint akkor, ha a szakmaiságot tekintjük. Amikor
is az alaphang megadására általában bőven elegendőek az általánosságok, a
könnyen követhető, és részletesebben nem feltétlenül kifejtett féligazságok,
teóriák, felvetések. Amikor a hiányzó tényeket, a befejezetlen gondolatok másik
felét az előadó tekintélye biztosítja szunyókáló hallgatóság számra. Így aztán ezek
az általánosságok könnyen csapdába ejtik azokat, akik fogékonyak a szakzsargon
használatára, a „mi kutyánk kölyke” alapvéleményre, és a „semmi gond, dolgozunk
a megoldáson” típusú, felelősségmenetesítő kommunikációra.
Az látszik, hogy a diákokkal szemben már
megpróbálkoztak hasonlóval, ami azonban érthetően félresiklott. Azonban mind
Hoffmann Rózsa, mind Orbán Viktor, de akár Balog Zoltán is, kívülről érkezett. Csak
a hatalom volt meg abból az eszköztárból, ami hatékonyan képes az
általánosított szakmai szólamok akadémikusi rutinnal való bevetésére. Miközben,
értelemszerűen, ettől még simán ki lehet használni azokat a réseket, melyet a
vitapartner nyit a páncélzaton. Legyen az akár a kompromisszumokkal szembeni rezisztencia, vagy például az alternatív megoldások ki nem
dolgozása diákság részéről. Klinghammer István tehát tulajdonképpen jó
választás lehet abból a szempontból, hogy meg van az az akadémiai tekintélye,
ami, a felsőoktatási pénzcsapnál elfoglalt hellyel párosítva, alkalmas lehet a
tanárok leválasztására a diákságról. Ugyanakkor, mint említettem, kellő rutinja
van a konferenciabeszélgetésekben. Nem a sokszereplős telefonbeszélgetésre,
hanem az említett látszatszakmaiság felvillantására gondolva. Nem tagadva
ugyanakkor, hogy nyilván meg fogja találni azokat a féligazságokat, melyekbe
kapaszkodva a sűrű háló megszőhető.
Különösen most, az érettségik és felvételik
közeledtével, amikor fel lehet melegíteni azt a fajta retorikát, hogy „tanulj, és ne gyülekezz”. Azt, aminek
egyfajta főpróbája elhangzott azon az ominózus konferencián,
melyen a Hallgatói Hálózat (HaHa) igencsak zavarba hozta a hallgatóságot. Az új
államtitkár egyébként az ATV „Szabad
Szemmel” című műsorában, 2013. február 17.-én elindult ebbe az irányba. Azt
üzenve a felvételi keretszámok, ponthatárok miatt gondolkodóba esőknek, hogy a
többi jelentkező jelenti számukra a konkurenciát. Ami nyilvánvalóan igaz,
hiszen a felvételin nyilvánvalóan teljesíteni kell a követelményeket a
felvételhez. A felvételik jelen rendszere pedig kétségtelen egyfajta kipontozós
játékká tették az államilag finanszírozott helyekre való bejutást. Arról azonban
jótékonyan alig szólt az államtitkár úr, hogy a rendelkezésre álló helyek száma
bizony azért mégiscsak korlátozó tényező ebben a versenyben. Miközben tehát a
fel nem készülésre azonban valóban nem mentség a keretszám korlátozása, aközben
a tisztességes felkészülés sem garantál tulajdonképpen szinte semmit. S ez az
utóbbi az, ami pedagógiai csapdahelyzetet teremt.
Az ugyanis, ha a követelmény teljesítése
sem garantálja a sikert, mivel a lécet folyamatosan lehet változtatni, nem a
nagyobb küzdelemre sarkall általában. Az önbizalom erősítésére, amely önbizalom
létét Klinghammer István szinte számon kérte az alternatívát kereső diákon,
végképpen nem alkalmas. Az új államtitkár tehát lehet, hogy kiváló rektor volt.
Ezt minősítsék a volt kollegák. Ám a diákok ismeretében, és a pedagógiai
ismereteiben lehetnek talán rések. Miközben remek érv lehet a kimaradóknak,
hogy „tanultál volna a gyűlésezés helyett”.
Így a diákmozgalomban való részvétel emlegetéséről tulajdonképpen mindenki
lebeszélhető lehet. Különösen az új államtitkár beköszönő fenyegetése után. De azért is, mert a bukásra való kifogáskeresésnek
állítható be. Akár igaz a megkülönböztetés, akár nem. Annak ellenére, hogy a
sorok között kiadták, azt a rejtett tantervet, hogy a tiltakozásokon résztvevőket
ki kell iktatni a felsőoktatásból.
Miközben az ilyen jellegű kommunikáció
hatására nyilvánvalóan nem lesz több pénz a felsőoktatásra. Ám alkalmas arra,
hogy a családok tanulásalapú megterheléséről elterelje a közfigyelmet. S
természetesen olyan jelszó, ami az egyetemet legfeljebb fociszurkolóként
látogatók számára is könnyen alkalmazható. Mert azért egy államtitkár mégis
inkább a hatalom kormányzati politikusa. Függetlenül attól, hogy az államtitkár
aligha tudná ma megmondani, hogy öt-hat év múlva a piac milyen felsőoktatási
végzettséget fog honorálni. Eltekintve attól a helyzettől, ha a kormány
bevezeti a szigorú tervgazdálkodást. Miközben a sokszor emlegetett diákhitel is
egyfajta pórmegoldás csupán. Az ugyanis látszólag igaz, és kommunikációképes
állítás, hogy a családot pillanatnyilag tehermentesíti. Azonban pontosan olyan
hatással bír, mint a magas kamatra eladott államkötvény. A problémát nem
megoldja, csak az idővonalon előbbre tolja. Megoldásnak akkor lehetne
tekinteni, ha az államtitkár úr nem csak hivatkozna a diákhitelre, hanem
személyes garanciát tudna vállalni a diákok majdani foglalkoztatását illetően.
Bár, végül is, Schmitt Pál is vállalt személyes garanciát a
magánnyugdíj-pénztárakra. Úgyhogy ez sem megoldás. S az állítás igazát még ez
sem támasztja alá erőteljesen.
A hallgatóknak tehát az új államtitkárral
olyan tárgyalópartnert sikerült kikapniuk, akinek az alapálláspontja a
gumipozíció. Lehetőleg semmit sem megígérni, és lehetőleg mindent
visszapattintani a diákság térfelére. Orbán Viktor számára ugyanis a valós
tárgyalás alapvetően meghátrálást jelentene. Klinghammer István pedig aligha
lehetne államtitkár, ha egy ilyen helyzetbe hajlandó lenne belemenni. Viszont
fel tudja sorakoztatni a szakmai demagógiát, amire Hoffmann Rózsa alkalmatlan
volt. S amire a diákok a saját feladataik szorításában kezdhetik a válaszkeresést.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése