Forrás: ingyeneshatterkepek.eu |
Azzal a további
fogalombővítéssel, hogy Hoffmann Rózsa játszóterén újrafogalmazták a
játékszabályok egy részét. Megfogalmazva azt a szabálygyűjteményt, amitől
szorgos, engedelmes emberpalánták fognak felnövekedni az iskolai melegágyak
üvegházában. Kellően hazafias öntudattal, mely majd eltölti csordultig az ő kis
szívüket. Miközben olyan, a hétköznapok kultúrájába mélyen beágyazott kötelező
olvasmányokat olvasnak, melyek esetében csak a beágyazottság hiányzik, meg a
hétköznapiság. Már ha eltekintünk attól, hogy hétköznapi presztízselvárások
mentén lesz majd kötelező olvasni Wass Albert és Kertész Imre műveit. Mert mi
más is hiányozhatna egy igazán öntudatos honfi szellemi stelázsijáról, mint
ezen művek abszolutizálása. De igazán kár lenne annál a kérdésnél leragadni,
hogy mely kötelező olvasmány az, amit kisebb lelkesedéssel olvasna az iskolai
ifjúság. Az évtizedekkel korábbi paletta szerzőgárdájának java jó eséllyel
szállna versenybe a jelzett két íróval. Az olvasás megszerettetésére is
nagyjából hasonló eséllyel pályázhatnának valahol a negatív tartományok
valamely pontján.
S nem azért, mert
irodalmi alkotásként ilyenek, vagy olyanok. Ezen veszekedjenek az irodalmárok.
Pedagógiailag alighanem bizton állítható, hogy ami nem a hétköznapokkal, vagy a
hétköznapok beszélgetéseivel valamilyen formában kapcsolatot tartó irodalom,
azt lehet kötelezővé tenni, de tapsvihart azért nem kell elvárni mellé. Ahhoz
meg nem kell azt hiszem kristálygömb, hogy Harry Potter nagyobb érdeklődést
arat majd a NAT-tól függetlenül is, mint a Sorstalanság minden Nobel-díjával
együtt. Legfeljebb majd a pad alá kényszerül, mint az 1960-as években Rejtő
Jenő. Már akkor, ha a gyermek családja különben pártolja az olvasást, és a
csemete ezért aztán csak megtanulja, hogy az olvasás nem csak a szöveges
matekházit, és a kötelező olvasmányokból írandó dolgozatokat kiszolgálását
jelenti. Az pedig kit érdekel, hogy a NAT-ot kidolgozó, minden bizonnyal remek,
oktatásügyi szakemberek nem igazán szoktak gyerekekkel beszélgetni? A politikát
aligha. Oda nem pedagógia, hanem vezérszólamok kellenek. Arra pedig a
presztízsből kötelező olvasmányok és a nemzeti öntudat hangoztatása
teljességgel elegendő.
Ha pedig mégsem,
akkor lehet előrángatni olyan közhelyeket, mint annak idején a kényszeredett
mosolyt fakasztó „A Nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciója” címet
viselő piszkozatba beemelt görögök.
Akik elég régen éltek ahhoz, hogy ne kérjék ki maguknak a pamfletekben való
megidézésüket. Ahogy őseink is elég rég éltek ahhoz, hogy ne nagyon feszegessük
életük apróbb-cseprőbb ügyeit. Mert akkor talán behatóbban kellene foglalkozni
a hazai terület népességének történetével, ami kínos szembesülést okozhatna
egyeseknek a történelmi ismereteik káoszával.
De talán ez még valahogy bele is fér majd talán a baltával irányba faragott alaptantervbe. Az ördög úgyis a részletekben lakozik, és még aludni sem álmos.
De ha már ördög.
Kapnak a diákok majd szép ropogós hittanórákat. Direkt lenyomva a torkukon,
vagy szép alternatív papírba csomagolva. Már ha megmaradt a nagy igyekezetben
az a koncepció, hogy a hittan alternatívájaként hirdetett erkölcstan
felügyeletét ugyancsak az egyház fogja ellátni.
A szülőknek való felelős igazmondás nagyobb dicsőségére. Azoknak a szülőknek,
akik esetében esetleg lesznek egyenlők és még egyenlőbbek. Részben annak
alapján, hogy a hitvilági agytekervény-szabványosítás melyik csomagolását
választják gyermekeiknek. Részben pedig akár annak alapján is, hogy tartanak-e
otthon egy házassági anyakönyvi kivonatot a gyermek mellé, vagy csak szimplán
szeretik és nevelik a csemetéjüket. Mely szülőcsoportosítási kétségek kisördöge
azért ébren maradt attól, hogy az előbbi címkézést meghirdető MCST
mintha pillanatnyilag akár nem is lenne. Az ébresztőt pedig az fújja a nevezett
apró patásnak, hogy ugyanazon párt adta államtitkár-asszony a NAT elővezetője,
mely párt már korábban is egyes csak szerintük üdvözítő elvek fetisizálásáról híresült el. Mert
sajnos a NAT nem teljesen ragadható ki abból a környezetből, amibe ágyazottan
született, nevelkedett, majd megszavaztatott.
Egyfajta rejtett
tantervként települve rá akár a pedagógusok szélesebb rétegeire. Miközben
óhatatlanul üzen a diákságnak és a szülőknek. Megüzen egyfajta igazodási mintát
is természetesen a sorok között. Még az olyan sorok között is, melyek esetleg
tényleg csak a nagyobb tanulmányi teljesítmények irányába hatnak. Már akkor, ha
valaki elhiszi, hogy majd a következő kanyarban nem fog menet közben
megváltozni valami. A süllyesztőbe küldve egész addig tanulmányi teljesítményét.
Mely hithez, tekintve azt, hogy az utóbbi időkben valahogy sehogy sem akart
összejönni egy generációkon átívelni tudó oktatáspolitika, azért kell némi
felelőtlen vakság is. Azért persze az, aki az éppen elfogadott és aligha
tökéletesnek tekinthető NAT-ban reméli a megoldást az oktatáspolitika problémáira,
az nyugodtan higyjék benne, és tapsoljon. Legfeljebb, ha nem sikerül elég
lelkesre, akkor majd rámutatnak a hordóról.
Miközben vigyáz majd rá az iskolai milícia. Csak neki, csak és kizárólag az ő
érdekében.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése