Forrás: Wikipedia |
A gyermek
társadalmi megbecsülését ugyanis aligha a lufiárusok területi előfordulási
aránya fogja meghatározni hosszú távon. Hosszú távon semmiképpen. Hosszabb
távra sokkal inkább az fogja meghatározni a gyermek életét, hogy mennyire képes
betagozódni a társadalomba és társadalom mit tud nyújtani a felnövekvő
generációknak. Egyfajta ígéretet téve a jövőre vonatkoztatva. Ahogy a rejtett
tanterv is a sorok között működik, a társadalmi ígéretet sem feltétlenül az
képviseli, ami a napi politikai kommunikációban elhangzik. Ahogy az egyház
szerepét sem csak az jellemzi, amit a Szentlélek kiáramlásának ünnepén a
templomokban prédikálnak. Sokkal inkább azok a gesztusok, amelyek a
mindennapokban megjelennek. Ha ugyanis egyházi személy szeg meg emberi, vagy
akár vallási normákat, akkor aligha fog hiteles képet megjeleníteni arról az
eszmerendszerről, amit szóban képvisel.
Ugyanez igaz a
köznapi politikában is, miközben tudjuk, a gyermekek felhasználása a
politikában nem új keletű. Egyrészt úgy is, hogy egyfajta ígéretet tesznek arra
nézve, hogy most ugyan szívtok, mint a gép, de a „gyermekeknek jobb lesz”.
Arról azért nagyban hallgatva, hogy mitől lenne jobb, ha a ma bekorlátozza a
jövőt. Mert a ma hiteleit holnap kell megfizetni. A ma hibái a jövőben is
hatással bírnak. Tehát valójában a legtöbb esetben a gyermek, mint absztrakt
túsz jelenik meg a politikában. A jövőbe vetett hit túszaként, melyben a
hatalom sokszor volt a történelem során meglehetősen gátlástalan. Mint amikor
már reggel mindent megígérünk a gyermeknek, és a ligetben akkor is megvesszük a
következő luftballont, ha arra már kölcsönt kell felvennünk. Aznap
kétségtelenül learathatjuk aznapra a legnagyobb népszerűséget. Azonban erősen
kétséges, hogy amikor a kölcsönt vissza kell fizetni, akkor is népszerűek
leszünk. A politika azonban sokszor bízik a manipuláció erejében.
Ez ugyanis a másik
pont, ahol a politika a történelmi visszaéléseket képes elkövetni a gyermekek
rovására. Egyfajta ideológiai pedofíliát követ el, és hatása sem sokkal kevésbé
romboló. Természetesen itt nem arra célzok, hogy a társadalomnak ne lenne
felelőssége a következő generáció nevelésében, és ne lennének olyan egyetemes
értékek, melyek mentén ne lenne szükséges orientálni a gyermek személyiségét. De
az is nyilvánvaló, hogy a társadalmi nevelés során óhatatlanul egyfajta
szellemiségi tudásátadás is zajlik. Pontosan úgy, ahogy a családban sem lehet a
gyermeket teljesen függetlenként kezelni a szülők világnézetétől, morális
felfogásától. Ez egy természetes folyamat, és mert részben a társadalmi
beilleszkedésnek is záloga, egyetemlegesen elítélni botorság lenne. Azonban
nagyon komoly felelősséget jelent annak meghatározása, hogy ez milyen értékrend
mentén zajlik. Akár iskolai rendezvényekről, akár ifjúsági szervezetekről, akár
mozgalmi befolyásról legyen is szó.
Mert ezektől fog
nagyban függni az, hogy a következő generáció miként fogja önmagát meghatározni
a világ nagy színpadán. Azt, hogy milyen nézetekre lesz fogékony, és milyen
nézeteket fog szinte ösztönösen elutasítani. S ez az a pont, ahol a politika
gyakran visszaél a gyermekek veleszületett vágyával a csoporthoz tartozásra, a
csoporttal való azonosulásra. Érthető módon különösen azok az ideológiák,
melyeket el lehet adni az egyetemes és egyetlen jóként, illetve nagy
tömegtámogatást lehet mögé, akár erőszakkal is, szerezni. Az ugyanis régi
felismerés, hogy az a gyermek, akinek fiatalon természetes a társ kihasználása,
vgy akár fizikai bántalmazása, az később könnyebben válik Spárta könyörtelen
katonájává. Aki fiatalon megtanulja a szegregációt, az felnőttként is
fogékonyabb lesz arra, hogy aszimmetrikusan ítéljen embertársaival
kapcsolatban. Akár szélsőséges ideológiák mentén is elcsábulva.
Így egyáltalán nem
érzem túlzónak a korábbi kifejezést. Az ideológiai pedofilia alighanem leírja
azt a folyamatot, mely az ideológiai tanok fiatalokba plántálását jelenti. S a
hitlerjugend példája mutatja, hogy még a sorozatgyilkosság is a palettára
kerül. Ezért is jelenthet különös veszély abban, ha gyermekkórusokkal éltetettnek
egyes ideológiai szimbólumokat.
A gyermeknap kapcsán tehát nem csak a szeretet az, aminek eszünkbe kellene
jutni, hanem a felelősségnek is. Annak a felelősségnek, mellyel társadalmi
szinten tartozunk a következő generációnak.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése