A közoktatási tervezet,
vagy ahogy azt hivatalosan hívják, „A Nemzeti köznevelésről szóló törvény
koncepciója”, már a jelen formájában is heves vitákat váltott ki. Kétségtelen,
hogy nyelvezetét tekintve meglehetős fantáziátlanság, és stílustalanság
jellemzi. Erről az euroASTRA-n magam is megemlékeztem (http://euroastra.info/node/54637),
és sajnos a szöveg végigolvasása sem nagyon oszlatta el ezt a véleményt.
Azonban a jelen esetben mégsem a teljes egészről emlékeznék meg, hanem egy
sajátos fordulatról, melyre egy másik blog olvasgatása hívta fel a figyelmemet.
Annak ellenére kell ezt töredelmesen beismernem, hogy az inkriminált szöveg
meglehetősen az elején olvasható a Nemzeti Erőforrás Minisztérium röpiratában.
Az említett, tért
ölelő mondat a következő: „Az európai
kultúrában a görögök óta tudjuk, hogy ez a legjobb módja annak, hogy gyerekeink
a boldoguláshoz szükséges képességeiket kibontakoztassák, másfelől pedig hogy
átadjuk számukra annak a közösségnek az alapvető értékeit, amelyben élniük kell”.
Ezzel a mondattal többrendbeli probléma van. Noha akár üdítő kivétel, egy
kozmopolita villanás bizonyítéka is lehetne. Sajnos azonban nem az, mivel
alapvető tévedések vannak benne. Például annak az állítása, hogy az alapvető
társadalmi értékek átadása a görög szigetvilág kultúráinak korából lenne
ismert. Ez ugyanis feltételezné, hogy Európa a görög városállamok kivételével
emberi közösségektől mentes, kihalt világ lett volna az ókorban. Ha egy
történelem-érettségin ilyet állítana valakit, akkor jó esetben megváltja jegyét
a vizsga ismétléséhez. De az állítás természetesen akkor sem válna igazzá, ha a
történelemórán elnézik, hiszen a történelemoktatás jelenlegi kudarcsorozatában
nem ez lenne a legnagyobb probléma.
Amiért a
népességtelenséget cáfoló állításnak a kiemelt mondathoz köze van, az könnyen
belátható. Ugyanis a csoportnormák továbbadása nem a görögök szabadalma volt,
hanem a csoportokban élő főemlősök ősöktől örökölt sajátja. Annyira, hogy részlegesen
akár a tanító szerepe is levezethető a humánetológiai megközelítésből. Úgyhogy
furcsa lenne, ha ez, mintegy előzmények nélkül a görögöknek lett volna csak
sajátja. Alkalmasint elég alapos szocioevolúciós trivialitásnak tűnik, hogy a
gyermek boldogulásához szükség van a csoportnormák betartásához, és a
képességek kibontakoztatásához. Így az idézett, közoktatást szabályozó, mondat
ezen része akár egy internetes spam-generátorral is íródhatott volna. Sokkal
rosszabb tartalmi hatékonysága akkor sem lett volna.
De akkor mit is
mondtak a görögök? Sok mindent. A pedagógiáról általában is. Ahogy a rabszolgák
neveléséről, a fegyelmezésről, a viták szerepéről, és a filozófiai
megközelítésekről. Bár persze érdemes lenne tudni, hogy a koncepció szerzője
mégis kikre gondolt. Az ókori Görögország ugyanis korántsem volt egységes,
hiszen a történelemoktatásban a városállam alapú társadalomszerveződés
mintapéldájaként is megemlíthető. Márpedig, hogy csak a két közismertebb
városállamot említsem, Spártában és Athénban sem volt egyforma, és
történelmileg statikus a gyermekek oktatása. Ahogy a nevelési elvek sem voltak
egyformák a városállamokban. Így a görögökre való fentebbi hivatkozás inkább
ahhoz a nem egyszer kissé pejoratív, humorizáló megfogalmazáshoz hasonlít, mint
amikor azzal kezdi mondandóját, hogy „már az ókori görögök is”.
Alkalmasint pont a
pedagógia és a gyermeknevelés kapcsán nem is mindig szerencsés a görögökre,
vagy a tőlük sok mindent átvevő rómaiakra hivatkozni. Ha ugyanis a gyermekjogok
szempontjából szemléljük, akkor a neveléstől általában sem elvonatkoztatva olyan
szavak is eszünkbe juthatnak, mint a pederasztia vagy a pornó. Az előbbi minden
belemagyarázás nélkül, hiszen a fogalmat ebben a formában használták a
gyermekkorúakkal létesített szerelmi kapcsolatra. A pornó esetében pedig talán
nem véletlen a szó erős hasonlatossága a görög „pornai” –hoz, mely
gyakorlatilag a szexrabszolgák körét takarta. Azzal, hogy bár kezdetben valóban
csak rabszolgák képezték ezt a legalsó rétegét a prostituáltaknak, később ez
megváltozott. Kiegészülve a családoktól megvásárolt gyermekekkel, többnyire fiatal
kislányokkal. Optimistán persze feltételezzük, hogy a Nemzeti Erőforrás
Minisztériumban nem egészen ez utóbbiakra gondoltak, amikor példaként
állították a görögöket általában.
De mert általában a
görögök, mint említettem, többféle elvet vallottak párhuzamosan, azért a
koncepció előszavának írója mégsem a pedagógiatörténetből jeleskedhetett annak
idején az iskolában. Bár, ismerve az oktatáspolitika kapkodását, lehet, hogy mégis
példaként tekinti a görögöket. Annyiban, hogy többféle, akár ellentétes ötletelést
is befogadhatónak tart egy időben. Hiszen az átlátható áttekinthető, több
évtizedes tervezést sejtető oktatáspolitikában semmi igazgatási izgalom nincs.
Csak tenni kellene a dolgukat a szakembereknek. S ez olyan, de olyan unalmas
lenne. Nem igaz?
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése