A családról szinte
biztosan két dolog jut mindenkinek először az eszébe. A sajátja, és az a hipotetikus
családmodell, amit kialakít magának. Az, hogy kinek milyen a sajátja, az lehet az
egyén felelőssége éppen úgy, mint a társadalmi és szociális körülményeinek
eredője. Na persze, erősen egyszerűsítve. De azért nagyjából mégis. A
társadalmi és szociális körülmények, kiegészítve a kulturális környezettel
aztán nagy hatással van arra, hogy milyen családmodell az, ami megjelenik a szó
hallatán a fejünkben. Mert valószínűleg egészen más elképzelései vannak a
családról monogám, és egészen más a poligám hagyományokkal rendelkező kulturális
hagyományok között szocializálódott embereknek.
Aztán lehet
végeláthatatlan vitákat folytatni arról, hogy melyik a jobb, illetve melyik a
haladóbb. Vagy éppen melyik a hagyományőrzőbb. Melyik van közelebb a
természethez, és melyik valami társadalmasodott újdonság. De azon is lehet
vitatkozni hosszasan, hogy érdemes-e ezen vitatkozni egyáltalán? Általában azt
a véleményt lennék hajlamos képviselni, hogy nem. Mármint nem nagyon lehet ezen
vitatkozni, mert mindenre és az ellenkezőjére is lehet majd példát mutatni.
Akár arra nézve is, hogy melyik a természetesebb. Ha ugyanis valaki mélyen
belenéz az emberiség múltjába, akkor egy csoportos lényt fog látni. Hordában
élve, hordában szaporodva, és hordában vadászva. A domináns hím vagy nőstény
vezette hordában, mely domináns egyed egyben legtöbbször a szaporodási közösség
vezérgén-forrása is. Ha tehát valaki nagyon vissza akarna térni a természethez,
az a promiszkuitást nem nagy főlénnyel utasíthatja el. Miközben azt is érdemes
figyelembe venni, hogy ez egyfajta szabályozott promiszkuitás, melyet nem kis
részben a csoport kulturális hagyománya szabályoz. Még akkor is, ha ez a
szabályozási mechanizmus morgásokban, vicsorításokban nyilvánul meg.
Az persze egy jogos
észrevétel, hogy ez már régen volt. De az ember biológiája meglehetős
konzervativizmussal képes úrrá lenni a társadalmi folyamatokon. Ezt mutatja az,
hogy a kultúra által szabályozott promiszkuitás korántsem ritka jelenség
manapság sem. A többnejűséget illetve akár többférjűséget lehetővé tevő
társadalmak esetében ez nyilvánvaló. Akkor is, ha az így kialakuló
többszereplős családot egy világvallási hitrendszer, és akkor is, ha csak a
kulturális szokásjog alapozza meg. Ugyanakkor hasonlóan mély hagyományai vannak
a monogám családi rendszereknek is, melyet alighanem a csoport számára
rendelkezésre álló erőforrásoknak az utódnemzedék számára optimális
kihasználása is erősen motivált a társadalmi fejlődésben. Még akkor is, ha a
monogámia, mint az öröklési jog legkézenfekvőbb megoldása ugyancsak számos
esetben élvez vallási támogatást. Azt a vitát tehát nehéz lenne ideológiai
alapon gyorsan dűlőre juttatni, hogy a monogám vagy poligám családmodell-e az egyetlen
követendő.
Azonban az szinte
biztosan megállapítható. Az adott társadalom számára elfogadhatónak tekintett
családmodell alapvetően a kulturális hagyományok által meghatározott. Még az
is, hogy a családmodell felnőtt tagjainak biológiai nemisége mennyire legyen
homogén vagy heterogén. Az emberiség történelmében számos olyan társadalomról
tudunk, ahol nem volt központi kérdés a heterogenitás megléte. Bár nem
egyedülálló, gondolhatunk a történelemórák egyik „kedvenc” kultúrájára, a görög
kultúrára. Ebben, és az ebből sokat átvett római kultúrában elterjedt volt a
homoszexuális kapcsolatok elfogadottsága. Az pedig hazánk oktatáspolitikai
koncepcióinak tükrében nehezen állítható, hogy ez már régen volt és
meghaladott. Ugyanis „A Nemzeti
köznevelésről szóló törvény koncepciója” maga is hivatkozik arra, hogy a görög hagyományokat
kell folytatni. Ahogy egy másik írásban
is, itt is elegendő ehhez a következő kiemelés „Az európai kultúrában a görögök óta tudjuk, hogy ez a legjobb módja
annak, hogy gyerekeink a boldoguláshoz szükséges képességeiket
kibontakoztassák, másfelől pedig hogy átadjuk számukra annak a közösségnek az
alapvető értékeit, amelyben élniük kell”. Ha a görög kultúrát nézzük, akkor
pont a nemiség, és nemiségre oktatás területén ez egy meglehetősen kétségesen
értelmezhető mondat. De ha az oktatáspolitikánk pongyolaságaitól eltekintünk,
az még ebben az esetben is tetten érhető, hogy a társadalmi kultúra határozza
meg a családot.
Ezek után kicsit
furcsa, és alighanem bizonyos ismereti hézagokra vagy elfogultságra kezdhetünk
gyanakodni egy olyan mottó olvastán, hogy „Amilyen a házasság és a család,
olyan a kultúra.". Különösen akkor, ha egy magát tudományosan
megalapozottnak hirdető szervezet dokumentumaiban olvasható. Márpedig ezzel a
mondattal „Tudomány a Családért Egyesület” honlapjáról letölthető
egyik dokumentumban találkoztam. Itt jelent meg ugyanis a hír, hogy „Alakulóban
a Magyar Családtudományi Társaság.”, és ennek itt elérhető alapszabály-tervezetében
olvasható az idézett mottó. Az emberiség kultúrtörténetének ismeretében az is
elgondolkoztató, hogy a családi életre nevelés kapcsán egyértelműen a házasságról
olvashatunk: „A házasság - egy férfi és egy nő szabad, elkötelezett,
szeretetteli, hűséges kapcsolata - érték, pozitív, követendő és megvalósítható
példa.” Tehát a család tudományos megközelítése ezek szerint a jogilag
szentesített állapottal lenne egyenértékű? Ez, szinte biztosan nézőpont
kérdése.
Az pedig egy
meglehetősen pongyola, és a valóságtól is sokszor elrugaszkodottnak tekinthető
megfogalmazás, hogy a házasság szeretetteli és hűséges kapcsolat lenne. Erről
talán a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) Egyesület tagjai tudnának
sokat mesélni. De személy
szerint magam is kevesebbre tartok egy jogilag szentesített, de a résztvevők
személyiségére destruktívan ható, mint egy a fenti szöveg alapján valóban
szeretettel töltött, de házasságlevéllel nem aláaknázott kapcsolatot. Minden
tudományosság nélkül. Pusztán emberségből, és közösségben részt vevők számára a
legjobbat kívánva. Mert a társadalom számára alapvetően nem a hipotetikus
modellek, hanem a gyakorlat az, ami az ott élők mindennapjait meghatározza. Arra
pedig talán kár is szót vesztegetni, hogy a vallási alapok mennyire
indifferensek a kapcsolatok minősítésében. Mert számos irodalmi példa is
mutatja, hogy a burkolt vagy nyílt prostitúció, a szexuális kihasználás az
európai kultúra legvallásosabbnak tartott korszakaiban sem halt ki a
mindennapokból. S a legprűdebb közfelfogású évszázadokban ugyanúgy nem halt ki
az emberiség, ahogy a görög kultúrát sem az elfogadott homoszexualitás buktatta
meg, hanem a külső hódítás.
Az is természetes,
hogy egy egyesületben nem kötelező részt venni, és ezzel Magyar Családtudományi
Társaság el is intézhető lenne egy vállrándítással. Egy újabb olyan
társaságként elkönyvelve, mely a társadalomban meglevő feszültségek kijelölte
grádicson felmászott a nagy nemzeti nyoszolyára. Az azonban kicsit feszültebbé
teszi azt a bizonyos vállvonogatást, hogy gyakorlatilag ignorálandó fekélyként
kezeli, megtűrt jelenségként kezeli a házasságon kívül született gyermeket: „A
házasságon kívül született gyermek és szülei is családot alkotnak, azonban az
ilyen családok létrejötte elsősorban a közvetlen részvevők számára nagy teher,
az ember méltósága és értéke miatt sem a szüleik sem a gyermek nem ezt érdemlik”.
Miközben érdemes tudni, hogy nagy teherré nem a házasságlevél hiánya, hanem a
szemellenzős, álszent társadalmi környezet teszi ezt a helyzetet. Tehát a magát
tudományosnak hirdető társaság meglehetősen előítéletes és szűk látókörrel
megáldott szövegtervezettel rukkolt elő. Viszont jól illeszkedik azokhoz a
cseppet sem kevésbé álszent és szemforgató tendenciákhoz, amik példa lehetett
az abortusszal kapcsolatos parlamenti pártvita.
Simay Endre István
Néhány nappal később jött a hír, hogy a Magyar Családtudományi Társaság az alakulás után nem sokkal átalakult. A http://tcse.hu/ -ról pedig eltüntek mind a megalakulásra utaló hírek, mind a dokumentumra mutató linkek.
VálaszTörlésHiába az internet világában a "holnaptól minden másként volt" szemlélete is előfordulhat.