Testi fenyítés forrás: euroAstra |
A minap még csak
arról szóltak a hírek, hogy az ifjúgárda, vagy a leventemozgalmak, vagy ki tudja
milyen ködös elképzelések nyomán a középiskolások alakiztatása került napirendre.
Most egy újabb militáns elképzelés bukkant fel az iskolarendszerrel
kapcsolatban. A Belügyminisztérium olyan iskolaőrök bevetését fontolgatja, akiknek
megadatik a lehetőség az „arányos mérvű” testi kényszer alkalmazására. Melyre a
híradások egy része szinte azonnal a gyermekek verhetőségére asszociált.
Nem is teljesen ok
nélkül természetesen, hiszen a testi kényszer, a testi fenyítés kapcsán
nagyjából ez az első, ami az ember eszébe jut. Amikor annak idején a fegyelmezés
evolúciójával kapcsolatban írtam egy szakdolgozatot, mely az interneten is
elolvasható, nem igazán gondoltam, hogy
kormányzati politikai erő állhat a testi fenyítés, bocsánat testi kényszer
mögé. Nem mintha nem lehetne ezen elképzelések mögé társadalmi támogatottságot
szerezni. Ez nem okozhat gondot, hiszen ez a fegyelmezési eszköztár az, ami
a evolúciósan bedrótozott, és a már a hordákban élő elődeinknek is sajátja
volt. A gondot, mint megannyi más esetben végső soron az arányos mérvűség
meghatározása okozhatja. Mert alkalmasint természetesen testi kényszer a
fizikai helyben tartás is. Például egy tolvajlás esetén. Vagy olyan esetekben,
amikor komolyabb sérülésekhez vezet az, amikor a dolog úgy kezdődik a folyosón,
hogy „valaki visszaütött”.
Amellett, hogy kérdés lehet az iskolaőrségnek a léte egyáltalán, az is bizonyos,
hogy magának az iskolaőrség felállásának mikéntje ugyancsak lehet egy, a kardinális kérdések közül.
Beleértve azt például, hogy kik fogják valójában alkotni majd ezt az őrséget. Az egyik lehetőség kétségtelenül az, hogy az alaki kiképzésen katonásított
középiskolások képezik majd az iskolaőrséget. Egyfajta extra felhatalmazással,
megfélemlítő és rendfenntartó jogosítvánnyal felruházó „naposként”. Ilyenkor
azonban igencsak problémás lehet, hogy ki, milyen alapon ad át jogosítványokat
egy diákcsoportnak, a másik diákcsoport feletti hatalom gyakorlására. Ez
ugyanis egyfajta feudális meghatározottsághoz vezethet, miközben egyáltalán nem
véd, a különben ok nélküli, „szívatások” ellen. Amire rossz válasz az, hogy a
diákok közti agresszivitás így is jelentkezik iskoláinkban. Ugyanis aligha milicisták
bevetésével lehet ennek elejét venni. Az oka egyszerű, a kapuban megállított gyerek lehet, hogy éppen a kert sarkában fogja, a másik, gyengébb gyereken levezetni a feszültségét. Egy ponton, a kapuban, lehet akár mindenkit ellenőrizni, de mindenkit, mindenhol, és minden időpillanatban nehezen. Leszámítva a „Nagy Testvér” szerű megoldásokat.
Mindez különben akkor is
igaz, ha kiképzett középiskolások helyett biztonsági őröket akarnának bevetni
erre a szerepre. De, míg az első esetben a diákok közti ellentéteket élezi ki
olyankor is az ötlet, amikor különben erre nem lenne szükség, addig külön
őrszemélyzet alkalmazásakor akár kontraproduktívvá is válhat az iskolaőrség. Könnyen előfordulhat például, hogy a diákság szempontjából a „dobbantás”
egyfajta kihívássá válik. Vagy kihívássá válhat az iskolaőrség bárminemű
kijátszása is. Ebből a szempontból kétségtelenül teljesebbé téve a katonai
kiképzést a középiskolákban. Pont ugyanazokkal a
hatásokkal, és alapvetően a tűzzel játszva, mint a kötelezően sorozott
honvédség esetében tapasztalható volt. Mert az a gyermek, akinek a szabályokhoz való szocializációja a
szabályok kijátszásán keresztül valósul meg, az nem igazán lesz később sem biztosan
tekintettel a szabályozásokra. Ez a szabálykezelési,
szabálybetartatási megoldás ugyanis csak addig hat, amíg a külső kontroll fennáll.
Nem a viselkedésbe beépült szabályként jelenik meg.
De természetesen az
ellenkező irányú pedagógiai hatás sem elhanyagolható akkor, ha a külső
kontrolltól való állandó félelem épül be a személyiségbe. Ha a gyermeknek az
állandó fenyegetettség jut osztályrészéül az iskolában, akkor felnőtt korában
fokozottan fog kínosan ragaszkodni a szabályokhoz. Ez kétségtelenül szimpatikus
lehet a hatalom számára, hiszen a szervilizmus bajnokai is ebből a körből
kerülnek ki. Ám ezektől a kínosan szabálytisztelő gyermekektől az iskolában
hiába várna bárki egy eredeti, innovatív ötletet. Aki tehát ezt az ötletet
egyáltalán felvetette, alighanem vagy az emberismeretnek, vagy a pedagógiai
ismereteknek volt erőteljesen híjával. Vagy mindkettőnek. Egyetlen szempontot
ismerve el csupán. A „szabály az szabály” szemléletét, mely nem annyira a
dinamikus társadalmak sajátja. Mentesít ugyanis az egyéni kezdeményezőkészség
szükségessége és ezzel a kezdeményezés felelőssége alól is.
Ami természetesen
egyáltalán nem azt jelenti, hogy az iskolai agresszió, az iskolai
bűncselekmények ellen ne kellene fellépni. Mert ki szeretné, hogy a gyermekétől
rendszeresen elvegyék az uzsiját, és zsebpénzét. Azonban ezekben az esetekben
ugyanaz a probléma állhat fenn, mint korábban. Fellépni ugyanis csak a
kiderüléskor lehet, és természetesen konkrét bizonyítottság esetén. Mert
ugyanaz a szülő, aki vörös arccal követeli a gyermekét meglopó lehetőleg
statáriális agyonverését, kikérné az elcsattanó pofont, amit a gyermeke kap az
iskolaőrtől. Ha azért csattan el, mert abban az osztályban volt lopás, és az
egész osztályt pofonnal próbálnák szóra bírni. Esetleg büntetni azon az alapon,
hogy biztos megkapta a tényleges bűnös is.
Nem azért vannak
kételyek, mert a gyermek nevelésekor, iskolai pályafutásakor nélkülözhető lenne
a szabályok felismerésére, betartására való megtanítása az ifjúságnak. De ennek
biztosan eredményesebb módja a kötelezettségek és jogok megismertetésének
irányából, mint az egyenruhás szakszemélyzetnek az oldaláról megközelíteni. Mert
természetesen, amikor mindezt kellően
körbejárta ember és hivatal, akkor megint eljutunk odáig, biztosan ez-e a legjobb módszer? A problémák között ott van ugyanis a
körmös és pofon tanári dilemmája. Amikor ez napi történés volt az iskolákban,
akkor ennek volt egyfajta társadalmi „hagyománya”. Egyrészt nem volt kirívó az
iskolában alkalmazott testi fenyítés, mivel a környező társadalomban sem volt
ritka. Másrész éppen ezért volt egyfajta konszenzuson alapuló használati
utasítása. Nem túl nagyra emelve a túlkapások számát. Azóta azonban hazánkban
elmúlt elvileg a feudális deresre-húzás, és a csendőri pofonok is. Bízzunk abban is, hogy
nem a csendőrnosztalgia iskolásítása a cél, hanem csak valami múló hiba okozta
a mátrixban a felvetés jelen formáját.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése