Forrás: Tervlap |
A Parlament és a volt MTESZ
székház között alagút épül. Alapesetben ez szinte a „na és” kategóriája lenne.
Mert a hatalmi gócpontok körül talán azóta épülnek alagutak, amióta az első
kalyibában megdöngette a mellét a hordavezér. A várak környékén épültekről már
regényes történeteket olvashatunk. Ahogy a börtönből kifelé ásott alagút-típusokról
is. Szinte egy nagy likacsos sajt a világ.
A Parlament új alagútja kapcsán
az első vállvonogatások lecsillapulta után legfeljebb arról állna le bárki
polemizálni, hogy vajon a menekülést szolgálja-e? Esetleg a szükségellátást?
Arra az esetre, ha az utcai megmozdulásokon részt vevő százezrek blokád alá
vennék a Parlament épületét. Ami persze legfeljebb optikai gesztus lenne,
hiszen a jelképértéken kívül aligha lenne több értelme. Függetlenül attól, hogy
Orbán felköltözik-e a karmelitákhoz, vagy sem. Mert aligha valószínű, hogy egy
ilyen blokád a portáson és a díszőrségen kívül bárkit is a kiéheztetéssel
fenyegetne. Így aztán maradnak az egyéb olyan funkciók, amelyek miatt
okvetlenül alagutat kellene építeni. Az erre adott válaszok egyike szinte még
ropogósan friss.
Eszerint
elsősorban azért kell majd az alagút, hogy Parlament épülete, és a kisajátított
MTESZ székház között ne kelljen a felszínen átkelni az érintetteknek. Ami
igazán érthető elvárás. Mert micsoda dolog is lenne, hogy a beléptetési procedúrán
többször is átessen az, akinek hol itt, hol ott lenne dolga. Tényleg a
legegyszerűbb megoldás, hogy valaki becsekkel az irodaházban, majd a föld alatt
ide-oda közlekedik. A rendszer továbbfejlesztése alighanem az lehetne, hogy az
illető alkalmazott a munkaviszony létesítésekor átesik a beléptetési
procedúrán, és legközelebb akkor jön ki a rendszerből, ha a munkaviszonya megszűnik.
Amolyan bentlakásos államigazgatásként. Tulajdonképpen a minisztériumokat is be
kellene kötni az alagúthálózatba, és a képviselők számára is bentlakásossá
tenni a munkahelyet. Végképpen elhárítva így a veszélyt, hogy esetleg
találkoznak azokkal, akiknek az életét befolyásolja a működésük. Nem mintha
most nagyon zavartatnák ettől magukat. Úgyhogy a hivatalos magyarázat alapján
is lenne még hova fejleszteni a koncepciót.
Miközben kár lenne elfeledkezni
arról, hogy nem egy alagutat kifejezetten menekülési céllal építettek meg a
történelem során. Így aztán azzal a gondolattal is eljátszhatunk, hogy amennyiben
a Parlamentből villámgyorsan el kell húznia valakinek, akkor nagyon is jól
jöhet ez az alagút. Amely ötlet ellen látszólag az szól, hogy egy irodaház sem
sokkal védettebb egy esetleges tömegjelenet ellen, mint a Parlament épülete. De
csak látszólag. Mert kár lenne elfeledkezni arról, hogy a MTESZ egykori székháza
egy metróállomásnak is otthont ad. Úgyszólván ráépülve a metróra. Arra a
metróra, amely egyben egy igen komoly óvóhelyrendszer
is. Még akkor is, ha ennek nem túl kényelmes. Alkalmasint persze arról sem árt megfeledkezni,
hogy összeköti a föld alatt a nagyobb vasútállomásokat, és a belterülettől
némileg távolabb eső Kelenföldi pályaudvart is. A Parlament és a MTESZ székház
közti alagút tehát nem is annyira csak az országházi eltávozást támogatja, mint
amennyire akár a Főváros meglehetősen gyors elhagyására is lehetőséget
biztosít. Méghozzá javarészt a föld alatt téve meg az utat. Márpedig az, aki
elég gyáva, és eléggé emlékezik a keletebbre hatalmon volt conducator
bukásának történetére, az érthetően irtózhat a helikopteres meneküléstől.
Így aztán ez az alagút igazi
multifunkciós egérút is lehet. Olyan hatalomgyakorlóknak, akik talán holtig
tartó hűségesküt sem tartanák elegendőnek a hívektől. De akik az első komolyabb
morgás hallatán futnának. Bármilyen alagúton. Bármerre. Csak az elég messze
legyen.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése