2016. július 21., csütörtök

Parlamenti elfutóút épülhet

Forrás: Tervlap
A Parlament és a volt MTESZ székház között alagút épül. Alapesetben ez szinte a „na és” kategóriája lenne. Mert a hatalmi gócpontok körül talán azóta épülnek alagutak, amióta az első kalyibában megdöngette a mellét a hordavezér. A várak környékén épültekről már regényes történeteket olvashatunk. Ahogy a börtönből kifelé ásott alagút-típusokról is. Szinte egy nagy likacsos sajt a világ.

A Parlament új alagútja kapcsán az első vállvonogatások lecsillapulta után legfeljebb arról állna le bárki polemizálni, hogy vajon a menekülést szolgálja-e? Esetleg a szükségellátást? Arra az esetre, ha az utcai megmozdulásokon részt vevő százezrek blokád alá vennék a Parlament épületét. Ami persze legfeljebb optikai gesztus lenne, hiszen a jelképértéken kívül aligha lenne több értelme. Függetlenül attól, hogy Orbán felköltözik-e a karmelitákhoz, vagy sem. Mert aligha valószínű, hogy egy ilyen blokád a portáson és a díszőrségen kívül bárkit is a kiéheztetéssel fenyegetne. Így aztán maradnak az egyéb olyan funkciók, amelyek miatt okvetlenül alagutat kellene építeni. Az erre adott válaszok egyike szinte még ropogósan friss.

Eszerint elsősorban azért kell majd az alagút, hogy Parlament épülete, és a kisajátított MTESZ székház között ne kelljen a felszínen átkelni az érintetteknek. Ami igazán érthető elvárás. Mert micsoda dolog is lenne, hogy a beléptetési procedúrán többször is átessen az, akinek hol itt, hol ott lenne dolga. Tényleg a legegyszerűbb megoldás, hogy valaki becsekkel az irodaházban, majd a föld alatt ide-oda közlekedik. A rendszer továbbfejlesztése alighanem az lehetne, hogy az illető alkalmazott a munkaviszony létesítésekor átesik a beléptetési procedúrán, és legközelebb akkor jön ki a rendszerből, ha a munkaviszonya megszűnik. Amolyan bentlakásos államigazgatásként. Tulajdonképpen a minisztériumokat is be kellene kötni az alagúthálózatba, és a képviselők számára is bentlakásossá tenni a munkahelyet. Végképpen elhárítva így a veszélyt, hogy esetleg találkoznak azokkal, akiknek az életét befolyásolja a működésük. Nem mintha most nagyon zavartatnák ettől magukat. Úgyhogy a hivatalos magyarázat alapján is lenne még hova fejleszteni a koncepciót.

Miközben kár lenne elfeledkezni arról, hogy nem egy alagutat kifejezetten menekülési céllal építettek meg a történelem során. Így aztán azzal a gondolattal is eljátszhatunk, hogy amennyiben a Parlamentből villámgyorsan el kell húznia valakinek, akkor nagyon is jól jöhet ez az alagút. Amely ötlet ellen látszólag az szól, hogy egy irodaház sem sokkal védettebb egy esetleges tömegjelenet ellen, mint a Parlament épülete. De csak látszólag. Mert kár lenne elfeledkezni arról, hogy a MTESZ egykori székháza egy metróállomásnak is otthont ad. Úgyszólván ráépülve a metróra. Arra a metróra, amely egyben egy igen komoly óvóhelyrendszer is. Még akkor is, ha ennek nem túl kényelmes. Alkalmasint persze arról sem árt megfeledkezni, hogy összeköti a föld alatt a nagyobb vasútállomásokat, és a belterülettől némileg távolabb eső Kelenföldi pályaudvart is. A Parlament és a MTESZ székház közti alagút tehát nem is annyira csak az országházi eltávozást támogatja, mint amennyire akár a Főváros meglehetősen gyors elhagyására is lehetőséget biztosít. Méghozzá javarészt a föld alatt téve meg az utat. Márpedig az, aki elég gyáva, és eléggé emlékezik a keletebbre hatalmon volt conducator bukásának történetére, az érthetően irtózhat a helikopteres meneküléstől.

Így aztán ez az alagút igazi multifunkciós egérút is lehet. Olyan hatalomgyakorlóknak, akik talán holtig tartó hűségesküt sem tartanák elegendőnek a hívektől. De akik az első komolyabb morgás hallatán futnának. Bármilyen alagúton. Bármerre. Csak az elég messze legyen.

Andrew_s

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Comments on Facebook