2015. májusának vége fele nagy bejelentést
tett Holocaust-ügyben a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) rektora, Szuromi
Szabolcs. Annak közhírré
tételével, hogy „a holokauszt és emlékezete” címmel új, kötelező, közismereti
tárgyat. Normális körülmények között azt mondhatnánk, hogy ez, az egyetemi
autonómia jegyében, az egyetem belügye.
Magyarország azonban az át, és
agyonpolitizált lózungok országa, ahol nem történhet semmi anélkül, hogy ne
születnének nyilatkozatok és ellennyilatkozatok. Akár a Parlament elé is
hurcolva mindent, vagy bármit, amiből egyik vagy másik politikai csoport
politikai tőkét remél kovácsolni. Nem állítom persze, hogy Schiffer Andrást
csak ez motiválta, amikor azonnali kérdésként feszegette
az említett tárgyat az országgyűlésben. De abban sem vagyok biztos, hogy a
felszólalást megalapozó szempontrendszerben nem szerepelt a politikai
haszonszerzés lehetősége. Talán ennek köszönhető, hogy fel sem tűnt a saját
mondandójának néhány önellentmondása, pontatlansága. Az utóbbiak közül az, hogy
bár Auschwitz egyfajta jelképévé vált a Holocaustnak, a népirtás kényegesen
tágabb fogalomkör. Az ellentmondások tárgykörét pedig azzal sikerült bővíteni,
hogy gyakorlatilag kétségbe vonta az egyetemi autonómia létét azzal, hogy
parlamenti, politikai pályán gondolta megtámadni a tárgy egyetemi oktatását. Ezzel
pedig, noha az LMP-t ellenzéki pártként szereti emlegetni, maga szolgáltat
alapot az említett autonómiának a kormányzatnak oly kedves megkurtításához.
Miközben persze előkerülnek azok az érvek,
amelyek félig-meddig igazak is lehetnek. Az egyik, hogy az embertársak
elfogadásának tanítását sokkal korábban kell megkezdeni. Schiffer szerint a
Holocaust történetének oktatását már középiskolában. Mintha a „kötelező
olvasmány-effektus” középiskolában nem hatna éppen úgy, mint az egyetemen. Mert
a másik féligaz érv ebbe a körbe tartozik. A kötelezőség kontraproduktív
hatása. Ami sok tekintetben igaz. Akkor, ha a fajelmélet, a rasszizmus, a
kirekesztés jelenségét, a hatások csökkentését abban látja valaki, hogy
kialakít egy tantárgyat, és azt hiszi ezzel megoldotta a problémát. Ugyanakkor
a népirtások szociológiája, a kritikus szemlélethez szükséges ismeretek
egyidejű megtanításával lehet egyetemi tanterv része. S az európai
történelemben sajnos „a holokauszt és emlékezete” bőven szolgátat ehhez „alapanyagot”.
Ugyanakkor az LMP társelnökének mondandója
sajátosan rímel egy csúsztatásokkal teli, interneten megjelent irományra.
Legalábbis a kötelezőséget feszegető részére annak a „Nyílt Levélnek”
nevezett szövegnek, amit Dr. Balogh Sándor néven jegyeznek. S végkövetkeztetésében
eljut odáig, hogy Szuromi Szabolcs kezdeményezése tulajdonképpen egy olyan összeesküvés
része, aminek célja a Magyarországot lejáratni szándékozó antiszemita megnyilvánulások
kiprovokálása. Mely szemléletből szinte természetszerűen következne, hogy a fennhangon
zsidózó, illetve más népcsoportok ellen uszító politikusok, illetve szervezetek
mind cionista ügynökök. Ürgebőrben. Amely ruha-alkotóra, pergamen helyett, biztosan
valami titkos szöveget is rákarcoltak.
Miközben mégis azt lehet mondani, hogy
érdemes egy-egy ilyen irományt elolvasni. Különben sosem alkothatnánk képet
arról, hogy milyen mélyrepülésekre képes az, akinek szellemét és szemüvegét
elönti a félhomály. Olyannyíra, hogy simán beidéz, egy nem éppen antrasszista
portálról, Ilan Mornak tulajdonítva, egy ilyen mondatot: „a holokauszt megismertetését és az antiszemitizmus
terjedését az oktatás-nevelés területén kell elkezdeni”. Miközben egy
másik forrás szerint Ilan Mor, Izrael budapesti nagykövete arról
beszélt, hogy „az antiszemitizmus megelőzésének leghatékonyabb módja a nevelés, az oktatási rendszer minden szintjén”.
Gondolom, remélem, nem vagyok egyedül, aki szerint a „terjedés” és a „megelőzés”
nem egymás szinonimái. A nyílt levelet jegyző figura azonban a saját
gondolatainak közvetítésében sem sokkal tárgyszerűbb. Írja ugyanis egy helyen: „Mint egy tanulmányomban ismertettem (A judeo-kereszténység),
két amerikai szociológusnak sikerült egy általuk végzett felmérés
meghamisításával félrevezetni a zsinati atyákat. Meggyőzték őket, hogy az
antiszemitizmus fő oka a keresztény tanítás Jézus kivégzéséről. Ezzel a hamis
érvvel létrehozott bűntudat volt az oka, hogy a püspökök elfogadtak mindent,
amit a titkárság elébük rakott”.
Amivel világossá teszi, hogy számára Hippói
Szent Ágoston, a keresztény antiszemitizmus egyik nagy alakja és rendszerbe
foglalója nem létezik. Az a szentté avatott betűvető, aki a Tractatus adversus Judaeos (Értekezés a
zsidók ellen) című művet is jegyezte. Mely mű évszázadokig hatott a keresztény
egyházakban. Amely hatás miatt nyugodtan és okkal szégyenkezhet az egyház.
Történelmileg. Ma pedig azok miatt, akik egyházi gúnyában avatnak rasszista,
antiszemita vezéreknek szobrot. De leginkább amiatt, hogy az utóbbiaktól olykor
az egész magyar püspöki kar „felejt el” elhatárolódni. Ahogy közülük kevesen
jelennek meg rendszeresen az antifasiszta nagygyűléseken is. De ez egy másik
történet. Vagy mégsem annyira másik. Amíg a klerikális lobbi-párt
kormánytényező.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése