Egy kínai ecsettel. Aki ismeri a kínai
írást, valószínűleg éppen úgy nem lepődik meg ezen, mint ahogy a hagyományos festék,
a tus alkalmazásán sem. A Magyar Nemzeti Galériában most még éppen látható
kiállítás azonban mégis hozhat meglepetést a látogatóknak. Ha a Múzeumok
Éjszakáján semmi mást nem nézett meg valaki, akkor is: már megérte.
A június 28-áig még látható, „A természet igézete” című kiállítás az
immár múlt század sokak szerint legnagyobb és legnagyobb hatású kínai festő Qi
Baishi (Csi Paj-si) műveiből mutatja meg, hogy milyen egyszerűen is lehet alkotni.
Egyszerűen, mert olvasható ott a festő életútja is. A faragó asztalosként
kezdett életút, melyből szervesen nőtt ki a hagyományos kínai művészet
szeretete, a megélhetésért is folytatott pecsétfaragás, majd festés. Életében
ott volt a kínai vidék ismerete, a japán megszállás, és annak túlélése is. A
róla készült képek mégis egy végtelenül egyszerű, bölcs öregembert ábrázolnak.
Olyat, akinek megadott a lehetőség, hogy megértsen valamennyit az élet és a
természet nagy titkaiból. Leginkább talán azt, hogy a nagy természetben a
legkisebb életnek is helye, szerepe van. Egy legyet tehát éppen úgy érdemes
lerajzolni, mint egy tigrist.
S a kiállításon mindkettő látható, megannyi
más festmény között. Virágokról, rákokról, rovarokról, és tájakról. Mely
utóbbiak esetében nem is a táj a lényeg, hanem az, hogy nem kellenek szín-kavalkádba
fulladt vásznak a festő hangulatának közvetítéséhez. Nem mintha Qi Baishi
világa nélkülözné a színeket. Pusztán látható visszafogottsággal használja. A
képeken látható feliratokban azt sem titkolva, hogy nem is mindig a
legmegfelelőbbet. Például éppen az említett tigris esetében olvashatjuk ezt.
Amiért még messziről látszik róla, hogy mely állat. Ahogy a lila akácról is
messzire látszik, hogy mely növényről van szó. Nem kell megmagyarázni. Ahogy
azt sem, hogy a művész ábrázolni és nem sulykolni szeretne a festményeivel. Arról
pedig igazán nem tehet az 1957. szeptember 16.-án elhunyt művész, hogy a most
kiállítást rendezők nem mindig álltak a helyzet magaslatán. Amikor a képen
nyilvánvalóan látható köles, a magyar felirat az inkább gyűjtőnévként használt
gabonaként tünteti fel, de az angol kiírásban már búza szerepel. De ez tényleg
apróság.
Ahhoz képest mindenképpen, hogy a műveket
végignézve átragadhat valami a látogatókra is abból, amit Qi Baishi
megérezhetett talán. Egyfajta nyugalom, és egy kis megtorpanás a nagy rohanásban.
Holott „csak” rovarokat, virágokat, kiscsibéket, mókusokat, rákokat és a
többieket láthatta. Nem egyszer szinte csak pár vonallal, sokszor láthatóan „csak”
egy ecsettel és tussal.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése