Árnyékkormány-utánpótlás |
Varga Mihály előadást
tartott arról, hogy micsoda szárnyalás, metrófelújítás, és a béremelések
miatt talicskával kezelhető fizetések világa lesz a jövő évben. A sok pelyvában
mondott valamit, amin talán érdemes kicsit elgondolkodni. Elővezette ugyanis
azt a gondolatot, hogy „a Nemzeti Adó- és
Vámhivatalt (NAV) támadók valójában nem a NAV-ot támadják, hanem a magyar állam
intézményrendszerét”. Hmmmm. Hogy is állunk ezzel? Mármint ezzel az
intézményrendszerrel.
Azt ugyanis az eddigi gyakorlatból tudjuk,
hogy jól-rosszul előkészítve előterjesztett egyéni indítványok sora, utolsó
pillanatos előterjesztések szabályoztak sok mindent a hazai törvénykezésben. Beleértve
különben a gazdaság működésére igen nagy hatást gyakorló területet, az
adópolitikát is. Márpedig, ha eltekintünk a hirtelen megvilágosodások, az
isteni fény, és a kristálygömb szentháromságának sugalló hatásaitól, akkor kép
kezdhetett már korábban is kialakulni, ami egyfajta árnyékkormány működését sejtetheti.
Kivételesen egy olyan árnyékkormányét, amelyet nem az ellenzék állított fel,
hanem magán a kormányzati körökön belül nyert teret. Ez a sejtés akár puszta
sejtésként is kezelhető természetesen, azonban megpróbálhatunk a hírmorzsákban
is ösvényt keresni. A Fidesz szóvivőinek átalakulásától a Budai Vár
szerepváltozásáig átfésülve kicsit a sorokokat.
Az már a nyáron is látszott, hogy a hazai
intézményrendszer egyfajta atomizálása mellett végrehajtott miniszterelnökségi
centralizálás belefér egy vezetési
pánikreakció következményei közé. Amely folyamatnak egyik részeként a Lázár
János vezette Miniszterelnökséget a Vezér keze ügyébe helyezik el a Budai
Várban. S amely Miniszterelnökségről Lázár János már áprilisban
azt nyilatkozta, hogy azt új típusú hivatalként kívánja működtetni. Egy
leleplezéssel egyenértékű kijelentés kíséretében: „Tartalomszolgáltatóként viszont szívesen veszek részt a kormány
munkájában”. Amely kijelentés mögött nehéz nem észrevenni azt a szándékot,
hogy a teljes intézményrendszernek egyfajta központi „agyaként” kíván működni.
Mert az elég egyértelmű, hogy egy adott szakterületen a „tartalomszolgáltatás”
megszabja a haladás irányát, ütemét, és az ösvényen közlekedők számát, de akár
a csapat összetételét is. Már csak azért is, mert „a politikai kormányzás szempontjából központi szerepet kell, hogy
betöltsön” a miniszterelnöki hivatal. Lázár szerint, áprilisban. Amelyet
meglehetősen komoly hatalomkoncentrálás követett az említett hivatalban.
Időrendben különben ezt követte az említett
intézményi szétszóratás, és várba-költözési terv meghirdetése.
Amelynek egyik mérföldköve lehetett az a miniszterelnöki megnyilatkozás a
napokban, aminek nyomán néhányan röhögő-, míg mások sírógörcsöt kaptak. De
térjünk vissza az intézményrendszerhez. A kormányzati oldalon azt láthatjuk, hogy a
miniszterelnökség államtitkárságai gyakorlatilag ténylegesen lefedik, kevés
kivétellel a minisztériumok feladatkörét. Gyakorlatilag kilenc
államtitkársággal biztosítva a minisztériumok politikai felügyeletét. Ugyanakkor
lekövetve azt az elvet is, hogy amikor már túl sok hivatalnok tologatja egy
adott hierarchiában a papírokat, akkor a valós döntéseket egy hatékonyabb,
átláthatóbb csapat kezébe kell szervezni. S ebben az esetben az irányítási,
hatalomgyakorlási hatékonyságot értsük ez alatt. A jelenség leírása Parkinson
törvényei között megtalálható, nem újdonság. Ugyanakkor joggal mondhatja erre
valaki, hogy a politikai felügyelet nem jelent okvetlenül operatív döntéshozást,
döntés-előkészítést. S igaza is lehet. Azonban azt már jelzi, hogy a vezetés
nem meri a tényleges döntéseket teljes mértékben a minisztériumoknál hagyni.
Ami egyben egy igen komoly bizalomhiányról is árulkodik.
De nézzünk rá kicsit az előbb említett
operatív területre. A közelmúlt egyik eseménye, ami nyomán felkaphatnánk a
fejünket Selmeczi Gabriella szerepváltása. A Fidesz korábbi szóvivője a Fidesz
emberi erőforrások kabinetének vezetését kapta
meg. Nocsak. Ilyen minisztérium mintha létezne Balog Zoltán vezetésével. S
Selmeczi Gabriella már csak azért is hű Orbán Viktorhoz, mert gyakorlatilag
nincs más választása. Már akkor, ha munkakörként nem útszéli fák gyomlálásával
kívánja az idejét múlatni a továbbiakban. De mi is a helyzet a Fidesz
kabinetjeivel? Pokorni Zoltán már 2003-ban bejelentette, hogy a
Fideszben kialakítanak egy centrális irányítási, döntéshozatali rendszert.
Ugyanakkor azt is emlegette, hogy ez, a korábbiakkal ellentétben nem az
államigazgatási rendszer leképezése lesz. Ezzel a véleményével, hosszú távon
alighanem egyedül maradt. Selmeczi új címe például kifejezetten ezt az
államigazgatási leképezést sejteti.
Az internetes keresésekben talán nem
egyszerű a Fidesz kabinetjeinek a nyomára bukkanni, de utalásokat könnyen
találhatunk. Nem másutt, mint a párt utánpótláscsapatának, felkészítő-terepének
honlapján. A Fidelitas ugyanis szintén kabinetekben működik, és egy érdekes
megállapítást olvashatunk ezzel kapcsolatban: „A Fidelitas szervezeti
struktúrája nagyban hasonlít a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség kabinetrendszerének
felépítéséhez”. S megtalálhatjuk a kabinetek listáját, amely egyrészt
megfelel a minisztériumok hatáskörének, és visszaköszön a lázári hivatal
államtitkárságainak kilences száma is. Nyilván teljesen véletlenül. Ahogy
Parkinson elveivel való összevetés sikeressége is nyilván teljesen véletlen.
Ahogy az is, hogy az említett egyéni indítványok nem egyszer nyilvánvalóan
olyanok nevét viselik, akik megbízhatóságában aligha kell kételkedni.
A Budai Vár kormányzati kisajátítása, ami
különben a Horthy által képviselt rendszerrel is konform megoldásnak tűnik,
nagyon úgy fest, hogy egy primer irányítási kört rendel Orbán Viktor személyes
szolgálatára. Gyakorlatilag a minisztériumok feladatát ellátó
párt-kabinetekkel, és a politikai befolyást gyakorló miniszterelnöki
hivatallal. A nagy költözéssel tehát az árnyékkormány a Várba megy. Szorosra
zárva, és akár egymást is megfigyelve.
Andrew_s
Labirintus kormány mely folyosóiban egy bolond szél fúj. Kafka világa ez.
VálaszTörlésRejtővel..... karöltve
TörlésIgen, és még egy jó adag Alfred Jarry is belefér (Übü király).
Törlés