Forrás: Fórum Társulat |
A drámapedagógia mára annyira ágas-bogas
területe lett a színház és a nevelés tudományának határán kicsírázott műfajnak,
hogy valószínűleg már kitermelte a saját szakmai nagy öregjeit. Ez nem
feltétlenül válik egy művészeti, vagy akár tudományterület hasznára. Az azonban
biztos, hogy péntek este nem a nagy öregek tartottak bemutatót.
A „Láthatár” című színházi nevelési előadás
közönsége ebben az esetben nem az eredeti célközönségből tevődött össze.
Annyiban biztosan nem, hogy az előadás koncepcióját alapvetően gimnazistáknak,
a jelen iskolaszámítás szerint kilencedikeseknek és idősebbeknek dolgozták ki. A
produkció közönség elé terjesztője a Fórum
Társulat. S akkor jöjjön a nagyjából körülményes magyarázat, hogy miért nem
emlegettem színdarabot. Tehát miért is nem egy szimpla alternatív színdarab? Holott
akár annak tekinthetnénk azt, amit láthattunk 2014. november 21. –én a Hátsó Kapuban.
Budapesten, a Dohány utca 13.-ban. Babonáktól mentesítve. Alkalmasint nem is
feltétlenül azért, mert az alternatív színjátszás két ismérve, a sznob semmibe-tekintés,
és az önmegkarmolás diszkrét vágya nem kellemezte az előadást. Habár ez már
önmagában is megért volna egy tapsot.
De máris ígérem, hogy azonnal kikeveredek a
körmondatok gyűrűjéből. Szóval, azért csak koncepciót emlegettem az előadás
kapcsán, mert az előadók inkább egyfajta vázlatot adnak csak át. Olyan
vázlatot, ami elhelyez karaktereket egy virtuális hajó virtuális fedélzetén.
Ezt követően a közönségen a sor, hogy a karakter-vázlatokat kiszínezze. Megfogalmazva
azokat a gondolatokat, amit gondolhat két magányos lány a hajón, és egy „szárazföldi”.
De nem csak gondolatok, hanem teljes karakterrajzok is megfogalmazódhatnak. A
narrátor, és inkább pedagógiai asszisztens szerepét eléjátszó rendezői
asszisztens felhívására, és „útmutatása” mentén. A karakterrajzok kialakítása
arról, hogy milyenek lehetnek a tipikus „szárazföldiek”, illetve „víziek” már
csak azért is hasznos nevelési módszer lehet, mert feltűnés nélkül vezethet rá az
előítéletesség felismerésére. Márpedig a felismerés nélkül szembenézni sem
lehet vele. Mely utóbbihoz sürgősen a végjátékot emlegetném.
Azt a pontot, amikor a színészek, illetve a
rendező által tartott csoportos megbeszélés során alakul tovább a történet.
Ráébresztve a diákokat, a nézőket, a résztvevőket arra, hogy „vízi”, és a „szárazföldi”
is ugyanolyan ember, ugyanolyan beszélgetőtárs, mint bárki más. Ebből a
szempontból pedagógiailag mindenképpen figyelemre méltó az izolált közösség és
külvilág találkozásának az a fajta feldolgozása, ami a „Láthatár” kapcsán
válhat láthatóvá. Nem feledve persze a történet személyes továbbgondolásában
rejlő lehetőségeket sem. Ahogy azt sem, hogy a nem szükséges a saját problémák „kibeszélése”
a darab szereplőire vetíthető viselkedés-minták felvetéséhez. Nem kell a saját
személyes konfliktusokat, akár intimitási abúzusokat a világ elé tárni ahhoz,
hogy valaki a hajós-lányok előéletéről találgasson. A saját világtól
eltávolítva, és kicsit könnyebben feldolgozhatóvá is téve az esetleges ilyen
irányú problémákat.
De nyilvánvaló, hogy nem kell ilyen
messzire menni a kommunikációs csatornák megnyitásának jelentőségére. Aminek
hiányát, pontosabban a virtuális térbe szorulását, illetve -szorítását annyit,
de annyit emlegetik a „mai fiatalok” kapcsán. Holott talán alig különbözik
attól, ami régebben volt. Azoktól a módszerektől, amelyekkel annak idején
valósították meg a társas magányt a közösségi létet csak kényszer hatására
gyakorlók. Amikor a színház, és annak előtere, büféje tág teret adott egyfajta
átmeneti zóna kialakítására. S talán ezért is igazolta a történelem, hogy a színház
szinte örök. Még akkor is, ha természetszerűleg változik az időben. Akár olyan
szerepeket is betöltve, amelyek a személyes láthatárokat képesek beláthatóbbá
tenni.
S végül, de korántsem utolsó sorban álljon
itt a Láthatár című produkció stáblistája:
Rendező: Márton Gábor Csaba
Rendezőasszisztens: Montvai Hanna
Szereplők:
Lili - Schefcsik
Orsolya
Luca - Kallós Viola
Máté - Molnár Markó
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése