Magyarországon az agytumorral kapcsolatban
sokan talán Karinthy Frigyes műve
kapcsán kötnek felszínes ismeretséget. S örülnek, amiért megtehetik, hogy csak
olvasnak róla. Míg mások, például a közelmúltban elhunyt Bajor Imre is,
kénytelenek közvetlen ismeretséget megélni a betegséggel. Majd kényszerűen
eltávozni. Brittany Maynard egy másik utat választott. Önként távozott.
Hazánkban a HVG számolt
be arról, hogy Oregonban, élve az ott törvényileg lehetséges eszközzel,
orvosi segédlettel, és a tumor végfázisához képest aránytalanul kisebb
szenvedéssel lépte át az élet és halál határát. Döntését előre bejelentette, s még
szelleme teljes birtokában keresztülvitte. Talán előre sejtve, hogy ezzel ismét
hullámokat vet majd az eutanázia híveinek és zsigeri ellenzőinek vitája.
Szigorúan elvi alapon, és zömmel mások nevében döntve mások sorsáról. Különösen
az ellenzők oldalán verve az asztalt. Olyan elvek nevében, amit alighanem
mindaddig nagyon egyszerű követni, amíg tényleg csak mások sorsa a tét. Alighanem
ez igaz arra a KDNP-s atyafira is, aki a Facebbok-on szólta
le az említett, a fájdalom ringjéből 29 évesen kiszálló hölgyet. Lehet
persze, hogy Eőry Zsoltnak, a KDNP diósdi elnökének is megváltozna a véleménye
akkor, ha sorsa az elevenen szétesés, és eseményhorizontja a folyamatos
idegfájdalom lenne. A hozzászólására reagálók némelyikével ellentétben nem
kívánom neki.
Ahogy senkinek sem kívánnám. Alkalmasint
magamnak sem. S ez egy okkal több, hogy küzdjek a macskai jogokért. Ha ugyanis
egy házi-kedvenc kerül hasonló helyzetben, akkor a gazda döntési kompetenciája
az állatorvos segítségével megszabadítani a szívének kedves jószágot a
kínszenvedéstől. Amely lehetőség megteremtése a gazda számára koránt sem
egyértelmű. Holott tudható: sokan élnének a lehetőséggel, és a maguk egyszerű,
mondhatni fapados módján meg is valósítják. Nem egy esetben az öngyilkosság
valóban barbár módját választva. A magaslatról végzett ugrás után ugyanis alig
marad szimpatikusabb nyoma az illetőnek, mint a kerékbetörést követően. Amúgy
persze lehet, hogy a KDNP, és a klerikális nagyságos-urak a mások szenvedése
feletti ítéletükben valahol az inkvizíció hagyományát viszik tovább. Elvégre
ott is nagyon nagyvonalúan tudták kezelni a fájdalmat. A mások fájdalmát.
Miközben aligha értelmezhető az embereket
szerető Isten, vagy az emberi szeretetett hirdető Jézus tanítása olyan módon,
hogy „okoz fájdalmat embertársaidnak”. S ahogy egy végtelenül humánusnak
emlegetett tanításrendszerből az inkvizíció sem vezethető le, úgy a betegség
következtében elvesztett emberi méltóság, illetve kínhalál pártolása sem egyenesen
következik. Ha az egyikből, a humánumból, az emberek szeretetéből, akarnánk
levezetni a másikat, az embert romboló kínhalált, akkor könnyen arra a
következtetésre jutnánk, hogy valaki hazudik. Vagy az, aki Jézus humánumát és
szeretetközpontúságát, vagy az, aki ennek nevében az eutanázia elutasítását hirdeti.
Laikusként azt is mondhatnám, hogy szabadon választott. Azonban, mint
említettem, a fájdalmas halálvárás szabad akaratból való elutasíthatósága
mellett tenném le a voksot.
Még akkor is, ha a sokat emlegetett
Hippokratész eredeti
esküje tesz is némi célzást arra: orvos mérget nem adhat. Azonban szinte
szerencse, hogy az orvosok nem az eredeti szövegre tesznek esküt. A nemzetközi
orvosi eskü pedig már a tiszteletről szól: „az emberi életnek a fogamzástól
kezdve megadom a legnagyobb tiszteletet”. S mi lehet az emberi életnek szóló
nagyobb tisztelet annál, hogy lehetővé tenni az emberhez méltó életet, és az
emberhez méltó halált. S éppen ez a kitétel az, amiért cseppet sem meglepő,
hogy olykor orvosok szállnak síkra az eutanázia mellett. Talán éppen azért,
mert ki más láthatná az út végéhez közelítők szenvedését jobban, mint az, aki naponta
találkozik vele. Nem vitatva, hogy a döntés egészen biztosan nehéz. A lehetőség
megadása azonban nem jelent kötelezettséget. A lehetőség biztosítása még
annyira sem jelent kötelezettséget, mint amilyen kötelezettséget a történelem
számos civilizációja rótt az emberekre. Nem egy esetben hajszolva bele embereket
az elvárt öngyilkosságba.
S igen, elfogadom, hogy jogos lehet a
félelem attól, hogy az eutanáziára is ráépülhetnek hasonló kényszerek. De ezen
aligha segít az, ha valami homályos, nehezen megalapozható, és messziről
elutasító, a vitát megvető és az embereket lenéző szemléletből közelítik meg a
kérdést. Akkor talán eljutunk majd oda, hogy ne kelljen ezért (is) irigyelni a
szerető gazdi cicáját. Talán egyszer eljutunk oda, hogy az embereket a döntéseikkel
együtt tudjuk tisztelni. Mely döntéseket nem kell okvetlen szeretni. De
tudomásul venni igen.
Andrew_s
na én nem tehettem meg, hogy csak olvassam, mert megölte az apámat.
VálaszTörlésegyébként ez nem könnyű kérdés, ahogyan az egész orvosi etika nem az. van e helyes válasz? szinte nincs is. csupán tapogatózás a homályban.
A nagy kérdés az, hogy meddig élet az élet? Élet e az, ahol már csak vegetálás folyik, és van e ott még lelkiekben fejlődés? Amire oly sokszor hivatkoznak a vakon ellenzők.
Egyébként jegyzem meg, szerintem az emberhez méltó halál, a tisztességes búcsú nem az injekciónál kezdődik, hanem ott, hogy megadjuk az eltávozónak haldoklásában is a tisztességet.
Szó nincs arról, hogy egyszerű és pláne arról, hogy könnyű kérdés lenne.
VálaszTörlésDe a zsigeri reakció nem jó. Sosem jó, és egyik oldalon sem. A lehetőség megadása az, ami segíthet.
Mindenki eldöntheti azt követően, hogy él-e a lehetőséggel. Valamint azt, hogy akár ezügyben is hagyatkozhasson. Ad abszurdum arról is, hogy bizonyos esetekben a műtétet követően ne ébresszék fel.