Hoffmann Rózsa
megalkotta a szerinte igazságos oktatáspolitikai modellt. Lehet persze, hogy
azt tekinti igazságosnak, ha mindenki megszívja, aki nem egy adott kaszthoz
tartozik. Ebben az esetben garantáltan demokratikus, és garantáltan igazságos.
Ettől eltekintve olyan, mintha az oktatáspolitikáért felelős politika
résztvevői, és annak vezetője csak hírből ismerne olyat, aki látott már fényképen
diákot, illetve felsőoktatást. Ha ugyanis a röghöz kötést, és a
köztudatsilányítási program jegyében született keretszámokat nézzük, akkor mást
aligha gondolhatunk.
Jó! Ez így nem
biztos, hogy igaz, hiszen a szolganemzedékek kinevelése is lehet olyan valós,
rejtett tantervekben megnyilvánuló cél, ami sarkallhat egy elvileg keresztény,
meg demokrata, meg néppárti politikust arra, hogy bekorlátozza a képzésben
részt vevők számát. S tegye ezt olyan módon, hogy lehetőleg csak a gazdagok gyermekei
kaphassanak teljes körű oktatási ellátást. No nem a szlogenek hordóin, hanem a
valóság talaján állva. Az ugyanis szépen hangzik, hogy valamiféle
koncentrálódást, centralizálódást szeretnének elérni például a felsőoktatásban.
Ennek a célnak az eléréséhez a keretszámok manipulálása a lehető legdestruktívabb módozat. Különösen, ha
az, például a be nem töltött
üres helyek esetében, nem átcsoportosítható az egyes oktatási intézmények között. Mert amennyiben egy
vidéki oktatási intézet nem tudja feltölteni a keretszámokat, akkor
nyilvánvalóan a fejpénzt sem kapja meg. Ha azt nem kapja, akkor az oktatókat is
nehéz megtartania. A minőségi oktatókat szinte biztos, mert azért az euróban
nominált, és számfejtett fizetéseknek is van némi vonzereje, és nem hazánk az egyetlen ország a
Földön, ahol felsőfokú képzés létezik. De könnyen lehet, hogy
olyan útra tévesztette a kormányzat, melynek végén azon kevesek közé fog
tartozni, ahol nem lesz érdemi felsőfokú oktatás.
Tehát az a
főiskola, amelyik eddig a vidéki, kisebb települések tehetséges hallgatóit
mintegy előkészítette a későbbi egyetemi képzésre, vagy magának sikerült részt
kapni a mesterképzésben, munka nélkül marad. Az egyik következmény lehet a
tanerő elvándorlása. Különösen azon tehetségesebb fiatal előadók körében, akik
versenyképes tudással rendelkeznek, de versenyképes fizetéssel nem igazán. Mert
a felsőoktatás hierarchiája nem a docenssel kezdődik. Tehát a diákot közelről
látó tanerő elmegy. Ami nem baj, mert a diákság is elmegy. Vagy be sem kerül
abba a bizonyos iskolába. Hoffmann Rózsa szerint teljesen igazságosan kimarad az oktatásból, mert
esetleg a vidéken sem található milliónyi új munkahely árnyékában
családfenntartással kell múlatni az időt. Bár, választhatja azt a megoldást,
hogy aláírja a hoffmanni jobbágyszerződést, és röghöz láncolja magát. Ám joggal
kérdezhető, hogy minek tenné? Elvégre könnyedén úgy járhat, mint a
lakáshitelesek. S milyen alapon várja el a kormányzat, hogy valaki élethosszig
tartó tanulás helyett esetleg élethosszig tartó fizetési kötelezettséget
vállaljon, ha esetleg kissé bedől a rendszer. Esetleg Matolcsy György egy újabb
ötlete utólag megemeli a törlesztő-részleteket. Már akkor, ha beválnak a nemzeti tündérpásztor tervei,
és tényleg még évtizedekig ő és vezére akarják, fogják meghatározni a
gazdaságsorvasztást
Így érthető az, ha
egy, a gyermekéért felelősséget vállaló család nem a dobókocka-következetességű
oktatáspolitikában, hanem egy kissé megbízhatóbb tanulmányi jövőben bízik.
Repülőrajtot véve olyan helyekre, ahol a tehetséges diákokat tárt karokkal, és
főleg nem paksamétányi, és biankó, aláírnivalóval várják. Így tulajdonképpen
jobban jár az, aki egy képességfelmérés után, lehetőleg már a középiskola vége fele,
külföldre küldi a gyermeket. Akár saját magával egyetemben, mert túl sok
munkahelyi vesztenivalója esetleg nincs. Például akkor, ha különben csak a vidéki munkanélküliséget
gyarapítaná. Az a tehetséges diák, aki teheti, tehát elmegy. Végletesen
megfosztva az országot mindattól, amivel gyarapíthatta volna. A képzőhelyek,
államosítva bár, de megtörve, szép lassan elsilányulnak, majd esetleg megszűnnek.
Kiürülnek. Miután sem diák, sem oktató nem marad. Amikor tehát a folyamat a
végéhez ér, akkor lesz egy gazdagabb és képzettebb kaszt Budapest székhellyel,
és lesz egy birodalmi kiszolgálóréteg. Igazságosan elosztva Hoffmann Rózsa keresztényi
lázálma alapján. De akkor is, ha Hoffmann Rózsa lázálma az Orbán Viktor
elvárása alapján emelkedő vagy süllyedő hőmérséklet következménye.
Az oktatást szintén
a fővárosba, esetleg néhány nagyobb vidéki városba koncentrálva. Ami akár jó is
lenne, ha különben nem korlátozná semmi a beiskolázást. Valamint nem rontaná a
hangulatot a Werbőczy-féle tanulói szerződés. A teljes oktatáspolitikai paletta
azonban középiskolától külföldre orientálódó tehetséggondozást sejtet. Fej-nehéz
felsőoktatással. Ahogy az oktatáspolitikai vízfejben, értsd a kapcsolódó
minisztériumban éppen csobog a pempő. Az, amin a sehova sem vezető jelszavak
híznak. Elfogyasztva a levegőt
az olyan kezdeményezések elől is, mint például az oktatási integrációs program,
melyre a 2013 költségvetésben már nem maradt pénz. Amiből az biztosan tudható,
hogy az oktatásban még nem érdekelt a Közgép.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése