Az, aki a cím
alapján a politikai erők, netán a technológiai cégek prostituálódásának
diagnózisára számít, máris lapozhat. Nem azért, mintha ilyen jelenségek nem
lennének, hanem másért. Nevezetesen azért, mert Csempész Béla álnéven (?) sajátos
internetes bombát robbantott valaki. S ennek nyomán egyes keresőszavakra a legtöbbet
használt kereső, a Google sajátos találati listát kezdett publikálni. A G Data
a hírt, és annak technológiai hátterét a saját blogján meglehetős alapossággal
közzétette. Ahhoz
neház lenne hozzátenni ebből a szempontból bármit is.
Röviden
összefoglalva, a nemi szolgáltatásokkal kapcsolatos kifejezéscsoportot összekapcsolva
egyes helyek internetes linkjével elérhető, hogy népszerű oldalakra beépítve
ezeket a keresések eltérüljenek. Kihasználva azt, ami a Google keresést
optimalizáló algoritmusáról tudni lehet. S persze rövid idő alatt nagy
mennyiségű hivatkozáscsokrot beélesítve a világhálón. Jellemzően olyan
oldalakon, melyeknek gazdái nem tipikusan a magyar nyelvi környezet „rabjai”.
Lévén, hogy ezzel nehezebb lehet a felhasznált fórumoldalak gazdáinak a sajátos
kapcsolatot tartalmazó internetes tartalmak kiszűrése. Akkor, amikor ezeket a
sorokat írom, még javában tart a bomba hatása. Miszerint a „kurvák” szóra még a
Fidesz, vagy a Magyar Katolikus Egyház oldalai ott tolakodnak az első találatok
között. Ez a hír önmagában pár órája már keringett a világhálón. Amiért esetleg
szót érdemel az a jelenség közvetett hatása lehet.
Például az, hogy
felerősödhetnek azok a hangok, melyek az internetes forgalom akár totális
szűrését kérhetik számon a netes technológiával foglalkozóktól,
szolgáltatóktól, honlap-gazdáktól. S erről óhatatlanul eszembe jut az, ami egy
évtizede mondható volt erről. Igaz, az akkori technológia szintéjén,mely
elsősorban a céges és családi forgalomszűrést célozta. A céges tartalomszűrés
esetében, a kimenő információk tekintetében akkor azt írtam, hogy „olcsóbb és egyszerűbb egy olyan viszony kialakítása a munkatársakkal, például bizalomhoz igazított fizetés formájában, ami szükségtelenné teszi azt, hogy a többet költsenek a levelezés ellenőrzésére, mint ami a normális alkalmazási feltételek kialakítására kellene”.
S igazándiból sokkal többet most sem lehetne mondani, hiszen az információs
technológiában alig jártas emberek is képesek lehetnek súlyos adatkárt okozni
annak lefülelése előtt. Miközben a befele irányuló adatszűrés is okozhat
visszásságokat. Annak ellenére, hogy a szűrőprogramok forgalmazói súlyos
statisztikákkal szoktak vagdalkozni a dolgozók böngészéssel töltött munkaidejét
illetően.
Csempész Béla esete
az internettel azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy a hazai honlapok sem
védettebbek a keresők átverésével elérhető negatív reklám ellen, mint a
nemzetközi átlag. A hazai akció ugyanis, mint arról az Index is rövid
gyűjteményt közöl az esemény kapcsán,
nem előzmények nélküli. Ez pedig talán ráébreszti az olvasókat, az érintetteket
arra,, hogy a világháló elterjedésének hatására nincs igazi információs belügy.
S, hogy azért ne legyek adós a politikai áthallásokkal, a listában előkelő
helyen szereplő párt és egyház figyelmét különösen érdemes lenne erre felhívni.
Mert nem csak a negatív reklám tud behatolni a neten, hanem a kettős
kommunikáció hazai része is képes kiszivárogni. Felesleges tehát kerek
szemekkel rácsodálkozni arra, ha egy hazai eseményen elmondott zöldség a
nemzetközi sajtóban fog gyökereket mutatni. Ám ne csak a negatív hatásokat
vegyük figyelembe.
A példának lehet
egy kvázi pozitív hozadéka is. Rámutat arra, hogy kellő technológiai ismeret
birtokában komoly marketinghatékonyság érhető el. Noha alkalmasint nem biztos,
hogy ez célja a keresők működtetőinek, de ez rajtuk is túlmutathat. Az, hogy
nem céljuk nyilvánvaló. Egyrészt azért, mert saját marketingbevételeiket
csökkentheti. Másrészt pedig azért, mert a keresési eredmény iránti bizalmat
csökkentheti. Ami visszahat a saját marketingtevékenységre akkor, ha csökkenti
a használatot. Ugyanakkor elmondható, hogy egy bizonyos komplexitást meghaladó
szoftverrendszer esetén tökéletes program nincs, csak olyan, amit nem
teszteltek eleget. Márpedig például a Google elég nagy rendszert épített már ki
ahhoz, hogy óhatatlanul legyenek olyan hibái, melyek javításában az azokat kihasználókkal
fut versenyt. Ahogy a blog-közlemény is jelzi: „A Google már több mint 10 éve küzd találatainak fertőzése ellen, de a jelenlegieset is felhívja a figyelmet arra, hogy a kereső találati listája nem mindig tökéletes”. Így a pozitív hatás is kettős. Részben felértékeli azt a
tudást, mely alkalmas az internetes technikák készségszintű alkalmazására a
marketingben. Másrészt segít a hibajavításban, mivel kézzelfoghatóan mutat
fityiszt a programrendszer fenntartóinak.
Most miért? Nem telitalálat a "kurvák" szóra a fidesz? A goooooogli tökéletesen müxik!
VálaszTörlésCsempész Béla is így gondolhatta :-)
TörlésA fenti képet kinagyítva a lila színű linkből látszik, hogy a szerző jár a Fidesz-honlapra. :)
VálaszTörlésA kritikához is ismerni kell.... :)
Törlés